Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Ongevraagde e mail
Geplaatst op 21 november 2019 om 17:30 door Harie

Hoe kun je hier vanaf komen

24 reacties
DirkB zegt:

Soms betreft het een nieuwsbrief. Die kun je zelf stopzetten door je af te melden (afmelden of unsubscripe, het staat eronder).
Soms is het spam. Dan kun je die naar de spambox zetten of rerouteren. Sommige providers hebben goede filters, dan wordt het daar opgevangen.
Je komt er nooit helemaal vanaf.

21 november 2019 om 17:38.
HaWee zegt:

spam retourneren is meestal niet verstandig, dan weten ze dat het adres klopt en krijg je nog meer rotzooi gestuurd.
In je email programma kun je de afzender of het domein van de afzender als ongewenst/spam markeren zodat het automatisch naar de spamfolder gaat of direct naar de prullenbak.
Afhankelijk van het mailprogramma wat mogelijk is en hoe het ingesteld moet worden.

21 november 2019 om 17:45.
DirkB zegt:

@Henk ik schreef rerouteren, niet retourneren. Met rerouteren bedoel ik hetgeen je in je beschrijving uitlegt.

22 november 2019 om 00:36.
Cees-1946 zegt:

Ongewenste mail, afzender copyeren daarna blokkeren in de webmail van de provider..
Zo ga ik er mee om. In de spam/map staat ook ongewenste mail en wordt onmiddellijk verwijderd.

22 november 2019 om 07:44.
Peter-ZTM zegt:

Het is hier al eerder aan de orde gekomen, het zijn bij mij adressen met bizarre namen uit .be, laatste tijd uit .eu.
Nog een kenmerk: ze komen midden in de nacht binnen.
Natuurlijk kun je ze blokkeren maar dat heeft weinig zin, het adres is elke dag anders.
Ik gebruik ziggo webmail, kan ze daar toevoegen aan de lijst met geblokkeerde afzenders maar deze lijst is niet oneindig groot, heb die al eens moeten legen.
Eigenlijk zouden we providers hier verantwoordelijk moeten houden, zij laten die spam massaal door, moet toch gemakkelijk herkenbaar zijn. Best mogelijk dat het er midden in de nacht door glipt en anders niet, want er moet toch een redelijke kans zijn dat de geadresseerde bereikt wordt anders stuurden ze niets.

22 november 2019 om 09:15.
r0n zegt:

@Peter-ZTM: De providers verantwoordelijk stellen is gevolg-bestrijding, je moet juist de oorzaak aanpakken.
We willen juist dat het internet open blijft en dat er geen censuur is, dan moeten ze juist niets blokkeren.
Het is dus aan de gebruiker/klant/cliënt om maatregelen te nemen en niet anders.

22 november 2019 om 09:54.
fred612 zegt:

Welke zijn 100% dan RON ?
Is het niet de prijs van gratis internet?
Enkelen verknoeien het enigszins voor heel veel

22 november 2019 om 10:33.
r0n zegt:

Fred612, bij mij is internet is niet gratis, ik betaal daar maandelijks voor aan de ISP (Internet Service Provider).
Deze houdt niets tegen, al dat soort mogelijkheden staan uit, ik bepaal graag zelf wat ik wil weggooien.
Heb jij dan gratis toegang tot internet?

22 november 2019 om 10:53.
fred612 zegt:

Ron de vraag is : hoe kom ik van ongevraagde mail af? Wij willen alle maatregelen graag weten om te bepalen wat we willen zien?
TJA? Ik betaal Ziggo o.a. om op het internet te kunnen komen maar alles is dan gratis.

22 november 2019 om 11:29.
HaWee zegt:

@rOn: je betaald de provider omdat hij je TOEGANG geeft tot het internet en daarvoor moet hij een verbinding maken van jouw huis naar een "koppelstuk" op het internet. Verder voorziet hij je van apparatuur (aansluiting/modem etc) en daar wil hij uiteraard geld voor zien anders kan hij als bedrijf niet bestaan.

Het internet zelf (wereldwijd met honderdduizenden servers voor dataopslag , duizenden computers voor DNS etc etc is voor jou als gebruiker voor een groot deel gratis
Je kunt YT filmpjes kijken, muziek luisteren , FB en allerlei anders "social" media gebruiken , emailen met gratis gmail of outlook account , Google maps en Earth gebruiken enz enz .
Als die zaken kosten geld om ze ofwel er neer te zetten (nieuws, info) ofwel minstens om ze op te slaan (YT etc) en het meerendeel is voor jou gratis toegankelijk. Jij betaald er voor doordat er reclame bij je gratis email staat of op de nieuwssite die je bekijkt en dat bedrijven je volgen wat je bekijkt (om betere gerichte reclame .te maken en helaas kun je ook ongevraagd met reclame worden bestookt.

22 november 2019 om 11:39.
r0n zegt:

Fred612, we gaan nu erg offtopic vrees ik.
Zelf gebruik ik een spamfilter, dat ik zelf beheer en instel, zodat ik alles zelf kan controleren.
Dit zit o.a. in Thunderbird standaard ingebouwd.
Één keer in de week controleer ik wat er is tegengehouden (het wordt alleen naar een map verplaatst), om mogelijke fouten/vergissingen te verbeteren.
Verder:
Gratis bestaat niet (of is heel zeldzaam).
Kijk naar b.v. Google (ook gmail) en Facebook (ook Whatsapp), het lijkt gratis, maar wij zijn het product geworden, onze gegevens zijn geld waard o.a. voor reclame doeleinden.

@HenkWielink : ik denk dat wij het eens zijn .......

22 november 2019 om 11:39.
fred612 zegt:

Ron, ook ik ben het met de meer woorden van HenkW eens.
De topic is welke andere mail programma's dat BETER doen, Thunderbird en spamfilters bij provider zijn juist niet volledig , als dat al kan zoals peter ook zegt. Jij suggereert dat er beteren zijn, volgens mij, Welke?

22 november 2019 om 11:53.
Cees-1946 zegt:

Oke, wat wel of niet gratis is , laat ik in het midden.. Opvallend is het wel, dat er nog steeds mensen zijn, die een mail verzenden met meerdere adressen er bij. Zo kunnen er problemen komen. Ook is het heel vreemd dat vanuit de bank/instellingen allerlei berichten komen, waar je niks mee van doen hebt. De loterij ook zo iets. Het is de eigen verantwoordelijkheid om te bepalen wie wel of niet het mail adres mag hebben. Let op wanneer een vragenlijst ingevuld moet worden. Telefoonnr en mail adres-? is dat dan heel belangrijk.,!!! Het is best mogelijk, dat mailadressen op de een of andere manier te koop worden aangeboden. Het is en blijft oppassen om met deze valkuilen in aanraking te komen.

22 november 2019 om 12:07.
HelmaB zegt:

Zou nu eerst van Harie een reactie willen zien.
Voordat het een eindeloze discussie wordt.
Hoe goed je je PC ook "dichtspijkert"; er komt altijd wel wat doorheen.

22 november 2019 om 12:08.
Peter-ZTM zegt:

Ik heb het niet over spam of wat voor geldopleverende actie die ik wel of niet moet accepteren omdat ik zonodig van het internet gebruik wil maken.
Voorbeeldje van vandaag, krijg mail met bericht: Uw prikpost gaat sluiten!
Laat ik daar nou net volgende week moeten zijn, dan ben je gauw geneigd dit bericht te openen.
Ik ben nog niet helemáál dement en zie aan de afzender zoiets als groteonzin@noggekker.eu hoe laat het is. Hier kun je je niet tegen wapenen want zoals ik al schreef (maar blijkbaar niet wordt gelezen) want morgen komt er bericht van een zekere gekkejan@tlekkedak.eu
Dit is geen spam, ik vat dit op als pure intimidatie. Ik denk dat de TS het hier ook over heeft, dit soort praktijken. En hier wordt dan niets tegen gedaan omdat dit onze vrijheid aantast?

22 november 2019 om 12:29.
HelmaB zegt:

@Peter-ZTM
Je schrijft:
"zoals ik al schreef (maar blijkbaar niet wordt gelezen)"
Wil jij dan ook even lezen wat IK schreef?
Verdere reacties worden verwijderd!

22 november 2019 om 12:34.
Peter-ZTM zegt:

Sorry hoor HelmaB, maar jouw reactie kwam binnen toen ik aan het typen was.

22 november 2019 om 14:06.
Harie zegt:

Welke moet ik aanklikken.
Eerst markeren: en daarna ,Als ongewenste bericht of ongewensteberichtenverwerking uitvoeren

22 november 2019 om 17:33.
MaritaA zegt:

Verplaatst door beheerder

Harie zegt:
Welke moet ik aanklikken.
Eerst markeren: en daarna ,Als ongewenste bericht of ongewensteberichtenverwerking uitvoeren

23 november 2019 om 10:22.
MaritaA zegt:

@Harie, geen nieuw bericht beginnen over hetzelfde onderwerp. zo snapt niemand er wat van....

Het lijkt mij de duidelijkheid bevorderen als je aangeeft welk mailprogramma je op de pc gebruikt en bij welke accounts die spam binnenkomen, dus het gedeelte achter de @
Wellicht dat dan eindelijk iemand een concreet antwoord kan/wil geven ipv uitgebreid te praten over eigen spamproblemen.

23 november 2019 om 10:26.
Harie zegt:

Ik gebruik Thunderbird
Dit zijn enkele accounts: @arsoilesenil.nl @graspbusiness.com @tellermedia.nl

23 november 2019 om 17:50.
DirkB zegt:

Dan gaat het om filters in Thunderbird voor zover mogelijk. En om filters bij de bijbehorende website waar de mailadressen bijhoren maar dat zijn er meerdere, dat is lastig.
De oorsprong van de spam is niet aan te pakken, de gevolgen kun je wel enigszins aanpakken door de afzender te rerouteren echter er zullen steeds nieuwe afzenders zijn.

23 november 2019 om 18:37.
r0n zegt:

Je kunt klikken op ongewenst, er zit een zelf-lerend filter in, na een paar keer weet hij de reden en gaat het vanzelf.
Wel altijd controleren, soms gaat er ook een onschuldige mail mee.........

23 november 2019 om 18:40.
Harie zegt:

Bedankt

24 november 2019 om 09:13.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club