Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Pas op 'fishingmails'
Geplaatst op 3 april 2020 om 11:09 door Trebla

Nu veel mensen thuis zitten en meer uren achter hun PC/laptop/tablet zitten maken cyberkriminele daar volop gebruik van. Normaliter ontvang ik zelden een fishingmails maar de laatste dagen is het behoorlijk toegenomen.
Mails van inkassoburo's, van de bank waar ik geen konnektie mee heb of een bericht van het ziekenhuis over een door mij vergeten afspraak die ik niet had. Bij de geringste twijfel meteen deleten. Let goed op de logo's die bedrieglijk echt zijn op details na of een heel andere extensie. Als het echt is sturen ze het nog maar een keer. Ook kreeg ik gisteren twee fake telefoontjes en kreeg ik vrouwen aan de lijn die Engelstalig waren en maar moeizaam Nederlands spraken.Meteen afkappen.
Helaas wordt door het veelvoudige gebruik ook het internet zwaarder belast en gaan er een record aan dataverkeer overheen.

20 reacties
Gean zegt:

Heb ook een spookfactuur ontvangen
Gr

3 april 2020 om 13:13.
Trebla zegt:

Ja je moet meer oppassen dan ooit te voren. Heb je ook maar de geringste twijfel, deleten die hap.

3 april 2020 om 13:45.
Trebla zegt:

We kunnen er bij (goedgelovige en naïeve) ouderen niet genoeg de nadruk leggen.

3 april 2020 om 21:37.
wingco320 zegt:

Mijn manier voor dit soort telefoontjes (bv van 'Microsoft') is vragen wat er dan wel aan de pc mankeert. Daar krijg je natuurlijk geen antwoord op maar gewoon blijven vragen, dan hangen ze vanzelf op.

29 april 2020 om 00:05.
RuudM zegt:

Ook via sms bericht proberen ze het.
Mijn ABN bankpas is verlopen, gratis een nieuwe..... !
Maar ik heb ING !
Het ligt er zo dik op, toch zal er wel iemand intrappen, het brengt de criminelen altijd wel wat op, het kost ze immers niets.
Hoe ze aan adressen en telefoonnummers komen is niet duidelijk.
De telefoontruc: opbellen en direct ophangen in de hoop dat een nieuwsgierige gaat terugbellen. Vaak ongemerkt naar buitenlands nummer blijkt dan later uit de rekening. De telefoontjes komen meestal via callcenter.
De waarschuwingen van ons hier komen jammer genoeg maar bij kleine groep terecht.
En die weten het meestal wel.
Ruud

29 april 2020 om 10:47.
Cinecor zegt:

Als criminelen zo gemakkelijk aan je emailadres e.d. kunnen komen moet het toch voor de overheidsinstanties, die wij als burgers via belasting daarvoor betalen, een peulenschil zijn om ze op te sporen en te blokkeren. Liefst niet de politie, want die is al overbelast. Maar gewoon particulieren die "de weg weten" en ze daarvoor betalen.
Anderzijds is het aan te bevelen om op grote schaal te bevorderen dat burgers als ze aan het gebruik van een computer beginnen een bepaalde "cursus" moeten gaan volgen. Seniorweb geeft hierin een voorbeeld, maar is slechts bestemd voor een zeer beperkte doelgroep en eigenlijk te vrijblijvend.

29 april 2020 om 13:33.
DirkB zegt:

Dat blokkeren moet aan de bron gebeuren dus door de provider waar het mailadres is ondergebracht, maar als het een alias is en/of een websitemailadres is het al lastiger en een nieuwe alias is zó gemaakt. Blokkeren gebeurt wel, maar er komen steeds nieuwe mailadressen en vaak in het buitenland, waarop vanuit ons land weinig grip is.
De mailadressen die worden gespamd kunnen zijn verhandeld of anderszins opgepikt (ze zijn niet geheim). Verder kan men mailadres-generators gebruiken, het is te bedenken dat je vóór @gmail.com mailadressen door de computer een paar miljoen verschillende namen genereert en daar mail naar verstuurt. Het is schieten met hagel, een deel treft doel.
Zo ook met bellen vanuit het buitenland, z.g. door Microsoft of met het doel dat de ontvanger terugbelt tegen hoge kosten: dit soort boefjes wordt wel opgerold maar ze beginnen daarna gewoon opnieuw. Een tel.nummer (via internet bijv.) heb je snel, je laat een computer telefoonnummers genereren en gaat in een soort callcenter zitten wachten totdat er iemand opneemt. Als dat gebeurt, dan houd je je verhaal. Ook dit is met hagel schieten.
Er worden ook steeds andere varianten verzonnen (SMS, WhatsApp, Tikkie), het is dus een kas- en muisspel tussen boef, bestrijder en slachtoffer.
Voor hen die het niet door hebben, is goede voorlichting belangrijk. Die wordt gegeven, o.a. door SeniorWeb (ik bijv. geef er wel eens presentaties over, recent nog voor ca 100 CNV-ouderen), maar ook de overheid doet aan voorlichting.
Een 'computerrijbewijs' kan nooit een verplichting zijn, het is eigen verantwoordelijkheid.
Wie goed oplet, heeft slechts een kleine kans op problemen.

29 april 2020 om 14:51.
Trebla zegt:

Of de duvel er mee speelt kreeg ik vanmorgen een telefoontje op mijn mobiel en staat er PRIVE i.p.v. een telefoonnummer of afzender. Dan is het zaak meteen de verbinding te verbreken want die gasten, vaak bellende vanuit een callcenter in het buitenland en moeilijk Nederlands sprekend, plukken je kaal. Ook als je een nummer ziet dat je niet kent, meteen afbreken. Als het belangrijk is bellen ze nog wel een keer.

29 april 2020 om 16:06.
DirkB zegt:

Dat kan meevallen, je kunt bij een tel.nummer instellen of het aan ontvangerszijde zichtbaar mag zijn. Ook bedrijven die te goeder trouw zijn, zetten dat bijv. uit als er binnen het bedrijf via een doorkiesnummer wordt gebeld en men dat nummer bij de ontvanger niet zichtbaar wil hebben omdat de klant wordt geacht een algemeen nummer te bellen.
Privé wordt het niet-zichtbaar zijn van het nummer ingesteld als men privacy wil.
Verder: je wordt niet direct kaalgeplukt, dat risico ontstaat pas als je het gesprek aangaat en je in de valkuil trapt.
Ik neem onbekende- of privénummers gewoon op, het gebeurt maar zelden dat het een telefoontje is waar ik geen prijs op stel. Bijv. als het 'microsoft' betreft dan hang ik meteen op, soms mompel ik nog zoiets van 'not interested' maar eigenlijk is dat al teveel eer.

29 april 2020 om 16:36.
Willem-B zegt:
Controleer of je mailadres betrokken is bij een hack bij
https://haveibeenpwned.com/
of
https://www.politie.nl/themas/controleer-of-mijn-inloggegevens-zijn-gestolen.html

De site van de politie is minder actueel.
29 april 2020 om 18:40.
Trebla zegt:

Dat bedoelde ik ook Dirk, het gesprek niet aangaan.

29 april 2020 om 19:22.
HaWee zegt:

bij "Microsoft" bellers zeg ik :
oei , dan moet ik mijn computer aanzetten en leg de telefoon neer
na 10 minuten kijk ik of ze nog wachten en afhankelijk of ik er tijd in wil steken of niet (meestal niet maar soms ....) leg ik ofwel de hoorn erop of ik laat hem nog wat vertellen wat ik moet doen en dat lukt dan allemaal niet , ik kan tenslotte ook nu.nl lezen ipv in te typen wat ze me vertellen.
Dan hebben ze hun tijd met mij verdaan en misschien heb ik iemand de ellende bespaart.

29 april 2020 om 19:35.
Cees-1946 zegt:

Oke, heel vervelend al die nep berichten. Destijds ben ik er in getrapt. Het betrof de overstap van Rabobank naar de ing. De bank zou het wel regelen. Nee dus. Er kwam een mail van de bank met een link. Er vanuit gaan dat deze met de overstap te maken had.. Plotseling een hangslot bij alle bestanden. Door de pc hulp van Jeffrey werd dit opgelost. Jammer van velen mooie foto's. Er is een spamfilter in de pc gezet. nu niks meer.! Onbekende mails die gaan gelijk weg. Kan soms ook met serieuze mails jammer dan. Onze telefoon heeft nummer herkenning geen nummer maar anoniem laten wij gewoon bellen . Dan Microsoft een lang telefoonnr .ok opnemen en dan afbreken.Het zijn hun telefoon kosten! Lang geleden, dat men nog opgebeld heeft. Wees wel voorzichtig.! Gelukkig ben ik geen Ezel? Die stoot zich geen 2maal aan de zelfde steen.

30 april 2020 om 08:28.
Willem-B zegt:

Belt iemand vanuit het buitenland die je niet kent, dan kun je beter niet oppakken en deze nummers eventueel blokkeren.

30 april 2020 om 09:48.
Cees-1946 zegt:

Willem-B @ Met mijn provider heb ik een regeling getroffen ivm de telefoon kosten. Elke maand het zelfde bedrag. De meeste telefoon gesprekken komen vanuit Belgie.. Voorlopig nergens last van. Wel e/mails Belastingdienst Banken-Creditcards-incassobureau's. en andere rommel..

30 april 2020 om 10:03.
Cinecor zegt:

De rotzooi die bij mij op de PC (desk top) aan e-mails binnenkomt (ik heb meerdere adressen) wordt voor het grootste deel (ca 80%) door mijn provider in een aparte spammap geplaatst. De spamberichten die er desondanks doorheen glippen zijn duidelijk herkenbaar en ik plaats ze dan enige tijd in de spammap, waardoor mijn provider ze gaat herkennen. Dat gaat verder dan de letterlijke namen e.d. Iets wat erop lijkt wordt meteen spam. Die spamberichten komen meestal "in golven" in aantallen binnen. Kennelijk dus na een bepaald contact dat ik op het net heb gehad (ik zit heel, heel erg veel op internet). Het enige wat kan gebeuren is dat een bepaalde "veilige" email als spam wordt herkend. Dat heb ik in jaren twee keer gehad.
De (eenvoudige) smartphone gebruik ik eigenlijk alleen voor onderweg: telefoneren en foto's maken (meestal functioneel, niet echt als fotografie). Géén email, geen bijzondere apps, zoals bank e.d. Dat sluit veel risico's uit en die noodzaak is er niet. Krijg daarop dan ook nooit vreemde telefoontjes binnen. Wèl op de huistelefoon, maar dat is zeer beperkt. Bovendien zijn die echter altijd heel goed te herkennen. Ik laat de mevrouw (meestal) even uitrazen en dan pak ik de toeter die naast de telefoon staat. Zo'n ouderwetse, die ze vroeger bij het voetbal gebruikten met een flink geluid. Als ik blaas, verbreken ze meteen de verbinding...

30 april 2020 om 10:47.
DirkB zegt:

@Cinecor Het is andersom: gebruik juist wel de bankapps op de smartphone, de banken melden dat die nóg veiliger zijn dan bankieren via de PC. Daarnaast geeft het meer gemak. Verder is bankieren via 4G veiliger dan bankieren via onbeveiligd wifi.
Mail op de smartphone geeft evenmin extra risico's en de courante apps zijn te vertrouwen. Ik gebruik smartphones sinds 2006, nooit een probleem gehad. Er zijn betr. smartphones weinig meldingen van veiligheidsproblemen (wel worden er gevaren gemeld maar dat wil nog niet zeggen dat dit tot problemen heeft geleid).

30 april 2020 om 11:26.
Trebla zegt:

Gisteren geconstateerd dat Defender dermate goed is opgewaardeerd dat alle drie de berichten die in SPAM terecht kwamen inderdaad valse berichten waren. Maar je moet heel goed kijken want ze komen behoorlijk professioneel over. Bovendien stuurt een bank je geen bericht via de mail. Ook een bericht van RoBeCo zat tussen de SPAM berichten, ook zo vals als het maar kan. Dat spul gaat naar de prullenbak die ik meteen leeg maak. Weg me die troep.

30 april 2020 om 11:43.
Cinecor zegt:

#Dirk
Mijn keuze om de smartphone niet uitgebreid te gebruiken wordt niet ingegeven door het veiligheidsaspect.

30 april 2020 om 11:51.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club