Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Geen e-mailonvangst: Wat is de max. opslagruimte bij de gratis versie van Mozilla Thunderbird?
Geplaatst op 15 april 2020 om 10:01 door Maxime

Al enige dagen komen mijn e-mailtjes uit Nederland niet aan bij een familielid in Zwitserland, die daar de gratis versie van Mozilla Thunderbird heeft en als internetprovider Swiss.com. Het bericht is correct door mij verzonden met een correct mailadres (mijn bericht is dus niet blijven hangen in box 'Postvak Uit').
Het zijn mailtjes met diverse emoji's en enkele (verkleinde) foto's erbij, - deze in de mailtekst zelf verwerkt (dus niet apart als bijlage).

Ik zou graag het volgende willen weten:
1a. Wat is de max. opslagruimte bij het gratis e-mailprogramma van Mozilla Thunderbird? Geldt deze wereldwijd, dus voor elk land?
1b. En waar en hoe kan ik de max. opslagruimte zien, dat deze bereikt is?
2. Als mijn mail bij de ander niet aankomt, krijg noch ik noch de ander een bericht of waarschuwing. Klopt dat?
3. Als een (zelfde) mail herhaald niet aankomt, is de oorzaak dan altijd een te volle mailbox bij de ander of kan dit ook een andere oorzaak hebben? Bijv. dat het aan de (overbelaste?) internetprovider ligt, mogelijk vanwege corona, dat meer mensen nu thuiswerken en internetten.

Overigens omgekeerd ontvang ik wel probleemloos de Mozilla-mails uit Zwitserland van mijn familielid aldaar.

Alvast bedankt voor de hulp en het meedenken.

15 reacties
Dirk Boom zegt:

Voor jezelf: staat het mailbericht zowel in je mailapp als bij je provider (kijk via webmail) in de map 'Verzonden'? Als dat zo is:
Zou het familielid eerst even in webmail bij Swiss.com willen kijken (dus via de webbrowser) of het bericht daar wel is aangekomen?
Verder raad ik aan dat het familielid in de spambox (of junkmail) van zowel de webmail als Thunderbird checkt of het daar staat.

Thunderbird maakt geen onderscheid naar land.
Gebruikt het familielid IMAP?
Komen mails zonder emoij's en foto's wel aan? (bewegende emoij's kunnen als spam worden gezien en onderweg of in Thunderbird worden afgevangen).
Hoe weet je of de mail correct is verzonden? Het kan goed zijn weggekomen maar dat zegt niet dat het aankomt, er kan best een fout in het mailadres zitten en dit kan pas later blijken omdat er meerdere keren wordt geprobeerd om de mail af te leveren.

15 april 2020 om 10:08.
fred612 zegt:

Stuur de mail ook naar jezelf en kijk of die aankomt . er kunnen heel veel oorzaken zijn.
Tijdelijk storingen en meer sructurele, te grote mails dat verschilt per provider en programma

15 april 2020 om 10:38.
HaWee zegt:

1: Mozilla Thunderbird is een emailprogramma, het draait op je computer en heeft geen eigen opslagruimte, als je iets opslaat is dat ofwel bij de mailprovider (Swiss.com) ofwel als je lokale folders aanmaakt in Thunderbird op je eigen computer. Thunderbird kan dus niet de begrenzing zijn voor opslag.
Thunderbird kan wel mail als "ongewenst" of "spam" zien en het dan in de spamfolder zetten , dan kun je daar aangeven dat het wel veilige mail is en komt het alsnog in je inbox.
De enige limiet waar je mee te maken hebt is van de afzender en van de ontvanger voor de grootte van de mail (foto in mail of als bijlage is beide een grotere mail) of een volle mailbox bij de ontvanger.

2: soms krijg je een melding als verzender bv adres niet gevonden/mailbox vol / serverprobleem maar niet altijd.

3: kan vol zijn of fout adres of te grootte mail of storing of iets anders.

Je ontvangt wel mail van je familielid, simpelste test is om dan op een van die mails te antwoorden door de reply/antwoord knop te gebruiken, dan weet je zeker dat het adres goed is. Als het dan wel aankomt moet je gaan kijken naar ofwel je adressering (jouw mailprogramma kan een fout adres "onthouden" en gebruiken) en grootte vd mail .
Dan stuur je dus een nieuw simpel mailtje alleen "test, meld even als het aankomt" , als dat lukt dan een bericht met 1 foto , dan met 2 foto's etc. dan kun je testen of mailgrootte de boosdoener is.

15 april 2020 om 12:03.
Maxime zegt:

Bedankt voor jullie reacties. Ik kan zeggen dat soortgelijke mails van mij met emoji's/fotootjes naar dat familielid in Zwitserland, - een ouder iemand met helaas weinig feeling voor computers -, nooit problemen gaf bij de ontvangst daar. En ook niet als 'spam' werd gebrandmerkt en dus niet daar in de spambox terechtkwam. Pas sinds afgelopen Pasen is er dit ontvangstprobleem daar.

Voorts: het mailadres klopt echt aan wie ik de mail zend. Mogelijk heeft het familielid vergeten ook de 'Prullenmand' te legen bij Mozilla en zit de box daarom toch nog te vol....

Ja, Dirk Boom mijn mail is werkelijk verzonden en staat dus bij mij in de box 'Verzonden'. De andere suggesties die je geeft Dirk zijn in dit geval wat lastig, omdat ik in Nederland zit en het familielid in Zwitserland. Helpen 'op afstand', in ook nog een andere taal in een ander land, is sowieso lastig.

Ik las wel in een Zwitserse krant online, dat Swiss.com inderdaad soms wat overbelast is, omdat mensen vanwege corona meer thuiswerken en dus meer thuis internetten. Ik weet echter niet of dit ook invloed kan hebben op de ontvangst van e-mails, die ik naar Zwitserland zend.

15 april 2020 om 15:37.
Dirk Boom zegt:

Als het echt verzonden is, dan zal inderdaad het probleem in Zwitserland liggen.
Ik zie dat Swiss.com een website is van een luchtvaartmaatschappij. Daar is natuurlijk van alles mee aan de hand i.v.m. Corona. Hopelijk heeft de ontvanger een 2e, ander mailadres, bijv. bij gmail.om of outlook.com.

15 april 2020 om 15:52.
Maxime zegt:

Beste Dirk, ik denk dat je Swissair bedoelt als het die luchtvaartmaatschappij betreft....
Swiss.com is namelijk een telecommunicatiebedrijf, in 1998 ontstaan na een fusie.
Wellicht haal je hier twee dingen door elkaar....

15 april 2020 om 15:58.
Dirk Boom zegt:

Ik heb zoals je aangaf ingetikt https://www.swiss.com/nl/en en kom dan bij een luchtvaartmaatschappij terecht. Verder kijkend zie ik dat je bedoelt: https://www.swisscom.ch/en/residential.html
Zonder nazoekwerk bij de ontvanger komt dit niet verder. De website en de mail kan daar storen, de mailbox kan vol zijn, het staat in spam, alles kan.

15 april 2020 om 16:06.
HaWee zegt:

misschien interessant voor je familielid , tijdelijk gratis service van swisscom voor ouderen zie hier

15 april 2020 om 16:18.
Maxime zegt:

Bedankt wederom. Ik heb mijn familielid in Zwitserland aangeraden hulp in te schakelen van een bevriende kennis of zo dan wel Swiss.com zelf te bellen.

Terzijde aan Dirk: ikzelf heb hier op het forum geen www-adres geschreven van Swiss.com hoor, dus hoe jij dan uitkomt bij Swissair luchtvaartmaatschappij begrijp ik niet goed. Ik heb hier alleen het woord "Swiss.com" geschreven. Maar dit aspect is verder niet van belang voor het mail ontvangstprobleem.

15 april 2020 om 16:39.
HaWee zegt:

de verwarring kwam doordat je swiss.com schreef , dat doet denken aan een internetadres. De naam van het bedrijf is swisscom zonder punt er in

15 april 2020 om 16:43.
Maxime zegt:

Ter aanvulling graag nog dit: omdat mijn familielid in Zwitserland nog een oude laptop heeft met Windows 7, maar wel met de actuele versie van Mozilla Thunderbird, heb ik mijn mails via "Windows Live Mail 2011" ook met mijn oude laptop verstuurd onder Windows 7.

Zoals eerder gezegd hier ging dat tot Pasen vorige week altijd goed. Noch ik hier in Nederland noch het familielid daar in Zwitserland met Swisscom heeft een melding/bericht ontvangen, dat dit sinds Pasen problemen kan opleveren inzake de ontvangst van e-mails.
Overigens andere e-mails uit Zwitserland zelf kan mijn familielid blijkbaar wel ontvangen.

(ikzelf heb ook nog een moderne HP-laptop met Windows 10, maar dit terzijde).

16 april 2020 om 08:32.
Dirk Boom zegt:

Het is volstrekt onnodig om als zender vanwege de ontvanger een computer met W7 en WLM te gebruiken. Gebruik gewoon Windows 10 en welk mailprogramma dan ook.
De gebruikte besturingssystemen en programma's functioneren onafhankelijk van elkaar, het hoort altijd te werken.
Misschien zit daar wel de oplossing in.

16 april 2020 om 09:03.
Maxime zegt:

Okay Dirk, ik zal vandaag dan met mijn modernere laptop met Windows 10 en ook Mozilla Thunderbird een testmailtje sturen naar dat familielid in Zwitserland.
Als deze mail daar dan wel/niet aankomt, laat ik het hier nog even weten..

16 april 2020 om 09:35.
Maxime zegt:

Actueel kan ik aan Dirk e.a. melden: mijn testmail verzonden met Mozilla Thunderbird onder Windows 10 (met mijn andere modernere laptop) is zojuist WEL aangekomen daar in Zwitserland.

Blijft de vraag waarom dat met WLM 2011 onder Windows 7 sinds Pasen ineens niet meer lukte, terwijl het daarvoor altijd wel lukte....
Of het wellicht toch een tijdelijke storing bij Swisscom zelf betreft, weet ik helaas niet, actuele meldingen daarover vind ik niet op internet.

16 april 2020 om 10:02.
Dirk Boom zegt:

Dank voor de terugkoppeling! WLM 2011 is zo langzamerhand antiek maar zou wel moeten werken dus de oorzaak zal een raadsel blijven. Het belangrijkste is de oplossing.
Mocht je het leuk vinden, probeer dan eens Thunderbird op de laptop met Windows 7.

16 april 2020 om 10:48.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club