Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Gebruikte ruimte e-mailprogramma
Geplaatst op 25 juli 2020 om 14:10 door Maxime

Helaas kan ik het antwoord nergens vinden... maar ik zou graag het volgende willen weten:

1a. Weet iemand waar en hoe ik kan zien hoeveel ruimte een e-mailprogramma op de harde schijf (station: C) in beslag neemt? Ik bedoel dus het mailprogramma zelf, zonder alle mailtjes.
1b. En dezelfde vraag als het gaat om elk los ontvangen/verzonden mailtje?
2. Nemen Verzonden berichten ook ruimte in beslag op mijn harde schijf of alleen bij degene die de berichten ontvangt?

Ikzelf heb "Mozilla Thunderbird" met Windows 10 en op een oudere laptop ook nog "Windows Live Mail" met Windows 7.
Terzijde: ik zie net bij Instellingen > Apps dat Mozilla Thunderbird 166 MB groot zou zijn. Klopt dat? Maar is dat met of zonder alle mailtjes?
BIj WLM kan ik dat overigens niet vinden via Configuratiescherm > Programma's enz.

57 reacties
Dirk Boom zegt:

Deelantwoord op je vraag:
Mailprogramma's en e-mails nemen weinig ruimte in beslag. Wat wel ruimte inneemt, zijn bijlagen bij e-mails. Het ruimtegebruik van e-mails in een mailprogramma betreft alle mappen, dus inbox, verzonden, doorgestuurd, prullenbak, ..... (anders zou je het off line niet kunnen zien).
Een e-mail is een beetje tekst met opmaak, dat is niet veel.

25 juli 2020 om 14:22.
Maxime zegt:

Bedankt Dirk. Ik dacht eerder aan foto's IN de e-mailtekst zelf geplaatst (dus niet apart in een bijlage), die zo ook aardig wat ruimte in beslag nemen. Zelf plaats ik nogal eens foto's IN e-mails en ontvang ze ook zo (niet als bijlage dus).

Maar los hiervan, je moet toch ergens kunnen zien hoeveel MB of KB een e-mailprogramma inneemt op de harde schijf? Ook van elk los mailtje afzonderlijk.
Als je harde schijf bijna vol is, mede door al die (foto)mailtjes, kan dat best belangrijk en handig zijn....

25 juli 2020 om 14:53.
HaWee zegt:

die 166 MB van Thunderbird zie ik ook dus dat is het programma.
Je kunt in Thunderbird wel instellen dat de opslag van de lokale mappen op een andere disk gebeurd (ik heb die bij mij op E staan) verder kun je met enige moeite ook de andere mailbestanden elders neerzetten maar als je ruimte wilt maken op c kun je beter eerst op de juiste manier de gebruikersbestanden verplaatsen.
maar inderdaad, een mailtje is niet groot een bijlage kan heel groot zijn.
Als je wilt opruimen:
eerst de prullebak leegmaken.
dan verzonden items bekijken of daar grote bijlages bij zitten , die heb je zelf verstuurd dus je hebt die foto oid zelf al ergens staan dus kun je hem verwijderen van de mail.
Je kunt in TB instellen dat je kunt zien hoe groot de mailtjes zijn dus dan zie je meteen bij welke het interessant is (je kunt evt sorteren op grootte)
In TB kun je ook rechtsklikken op een map (bv inbox of verzonden) en dan onderste keuze eigenschappen dan zie je hoe groot die map is.
dan een keer kritisch door ontvangen mail gaan, zitten daar dingen bij die weg mogen. Als een grote bijlage en je hebt hem al ergens opgeslagen dan mag hij ook uit het mailbestand.
en dan weer prullebak leegmaken.

25 juli 2020 om 14:56.
Dirk Boom zegt:

OK. Je moet dan de plekken zien vinden waar Thunderbird en WLM de mails opslaan.
Over WLM vond ik op internet dit bericht.
Voor Thunderbird staat het op deze plek.
Als je de map verzonden mails leegt en de prullenbak, dan schiet het misschien al lekker op. Ik doe dat zelf zo nu en dan.

25 juli 2020 om 14:59.
Maxime zegt:

Dat rechtsklikken op die mappen in Mozilla Thunderbird wist ik niet, goeie tip dus! Bij het oude Windows Live Mail kan dat ook, maar dan zie je alleen het aantal berichten van die map + eventueel 't aantal nog ongelezen berichten (dus daar geen melding van aantal MB).

Overigens heb ik vanavond ca. 4000 (vierduizend!) berichtjes uit mijn oude WLM verwijderd van de afgelopen 5 jaar, de meeste zaten in de box "Verzonden" en vele dus met kleine afbeeldingen (fotootjes, emojs) IN de mailtekst zelf, maar dat heeft amper ruimte geschapen op mijn harde schijf/station C. Allicht heb ik ze ook uit de box "Verwijderd" verwijderd en de prullenbak geleegd.
Nog steeds is er nog maar ca. 7 GB beschikbaar van 284 GB (Windows 7). Dus daar zat de 'vervuiling' blijkbaar niet....

Ik heb voor station C zojuist nog een keer 'Schijfopruiming' gedaan. Maar dat leverde maar 66,5 MB ruimte op, van 7,72 GB naar nu 7,77 GB. Al een week terug had ik ook al eens Schijfopruiming gedaan....

25 juli 2020 om 22:52.
HaWee zegt:

schijfopruiming kan best eens goed helpen vooral als je ook een keer klikt op systeembestanden opschonen.
Heb je alleen de c schijf of heb je er ook een D of E of zo in zitten?
Windows 7 is trouwens wel erg oud en niet meer veilig. Als je wat ruimte kunt maken (bv door alle gebruikersdata over te zetten naar een andere schijf of partitie) dan kun je updaten naar W10, dat werkt zover ik weet nog steeds .

25 juli 2020 om 23:06.
Dirk Boom zegt:

Ik zou ook eens kijken welke overbodige apps er op de computer staan. Of oude bestanden. 4000 verzonden mails opgeruimd ! Dan valt er vast wel meer op te ruimen.

26 juli 2020 om 01:50.
Maxime zegt:

Op mijn oude Acer-laptop met Windows 7 uit 2011 zijn het o.a. de vele (lange) Word-documenten die veel ruimte innemen. Omdat met Word werken soms prettiger is dan met LibreOffice, gebruik ik enkel daarvoor nog mijn oude pc (dus niet om te internetten). Allicht kan dat ook via bijv. opslaan op een USB-stick/station E. Maar ik dacht door mijn e-mailbestand flink uit te mesten, ik zo nog wat extra opslagruimte zou scheppen..... maar dat valt dus vies tegen.

Voor het overige werk ik gewoon met mijn andere, nieuwere HP-laptop uit 2018 met Windows 10, Mozilla Thunderbird en LibreOffice. Daar wis ik wel regelmatig de oude mailtjes.
Maar weer bedankt voor het meedenken Dirk en HaWee!

26 juli 2020 om 06:10.
HaWee zegt:

je zegt dat je nog maar 7 GB vrij hebt van 284 GB dan heb je toch erg veel in gebruik.
Als je de laptop alleen voor Word gebruikt (en worddocumenten zijn niet zo groot, dat is echt het probleem niet) dan kun je mogelijk een flink aantal andere programma's verwijderen die je niet meer gebruikt.
Als je naar de lijst met programma's gaat dan staat er waarschijnlijk bovenaan een keuze sorteren, standaard is dat op naam, als je sorteerd op grootte zie je meteen wat de ruimte vreters zijn en kun je kijken of je die nog gebruikt, zoniet verwijderen.

Maar ik verwacht eerder dat de ruimte door andere zaken in beslag wordt genomen, ofwel gebruikersdata ofwel oude rommel van windows en andere programma's.

Er zijn speciale programma's om te kijken wat de ruimtevreters in je computer zijn, een paar goede gratis programma's zijn spacesniffer en treesize dan kun je snel zien wat zou helpen om op te ruimen.

26 juli 2020 om 11:29.
Maxime zegt:

Bedankt voor de laatste tips HaWee. Ik zal er binnenkort eens naar kijken.

26 juli 2020 om 13:46.
Maxime zegt:

HaWee, ik heb zojuist bij mij in Windows 7, Configuratiescherm > Programma's, gekeken. Maar in de overzichtslijst daar is bij heel wat programma's de grootte niet vermeld, bijv. als het gaat om mijn 4 Canon-onderdelen (fotografie). Ook van bijv "CCLeaner" wordt de grootte niet vermeld bij mij.

Waar het bij de grootte om KB's gaat, zie ik alleen:
• "Microsoft Visual C+2005 Redistributable" 300 KB, idem maar dan met toegevoegd "x64" (2x) 620 KB + 572 KB, en weer idem, dan nog eens 7x en dan met C+ 2008 en C+2010 } bij elkaar ca. 1500 KB deze Microsoft Visuals C+ .
Mozilla Maintenance Service 30-4-2014: 225 KB.
NTI Media Maker 9, 13-7-2010, 1,6 GB (!)
PaperPort Image Printer 64-bit, 5-10-2014: 518 KB.

Van de overige programma's is geen grootte vermeld of varieert de grootte van 2 MB tot 200 MB. Totaal in deze lijst vermelde programma's/-onderdelen bij mij: 65 stuks.

Ik weet niet van alle bovengenoemde programma's, waarvoor deze staan, dus hoe cruciaal ze zijn.
Terzijde: regelmatig schoon ik mijn pc op met CCleaner.

27 juli 2020 om 14:03.
HaWee zegt:

ccleaner is niet zo groot, orde grootte 25 MB (net gekeken, W10 apps geeft ook geen grootte aan) NTI Media Maker 9 is een gratis programma om cd/dvd/bluray te branden.
Maar heb je al eens gekeken met treesize of spacesniffer ? Ik verwacht dat je erg veel grote bestanden hebt, misschien video's oid die zijn vaak groot.

ccleaner een keer draaien kan ook al gauw een GB of meer opruimen aan tijdelijke bestanden etc. Maar de grote effecten vind je pas met die speciale programma's . Even kijken op de site hoe je ze moet gebruiken er staan voorbeelden bij etc.

27 juli 2020 om 14:14.
Dirk Boom zegt:

Die NTI Media Maker kan er wel af.
Wat doet het: NTI Media Maker (This program allows you to record data, Blu-ray data, audio, photos and video on CD and DVD discs).
Apps verwijderen met een grootte van wat KB's of MB's helpt niet erg maar bij GB's gaat het wel opschieten.

27 juli 2020 om 14:54.
Maxime zegt:

Bedankt. Nee, de programma's "Spacesniffer" of "Treesize" heb ik nog niet geprobeerd.
Zojuist even gekeken naar mijn Word 2010-bestand: dat is 1,05 GB groot ofwel 404 mappen en 3929 bestanden.

Vreemd: sinds gisteren zijn er weer 2 GB verbruikt, terwijl ik vrijwel niks heb toegevoegd of heb gedaan met mijn laptop met Windows 7. Nu nog slechts 5,71 GB van de 284 GB beschikbaar op de harddisk (C-station-balk vrijwel geheel ROOD gekleurd).
Ik heb overigens GEEN opgeslagen video- of filmbestanden.
En de schijf wordt wekelijks automatisch gedefragmenteerd, is dus ingeschakeld.
Analyse van harde schijf gaf zojuist aan: 9% gefragmenteerd
Na extra defragmentatie zojuist, duurde overigens bijna 1 uur,:nu nog 4,10 GB over, dus niet meer maar juist 1 GB minder!! Raar, raar, hoe kan dat??

Zou het niet kunnen zijn dat, na 9 jaar, de harde schijf zichzelf 'opvreet'?

27 juli 2020 om 20:21.
Dirk Boom zegt:

Een harde schijf gaat kapot, maar wanneer??? Via deze link kun je vinden hoe de harde schijf is te controleren in Windows 7.
Maar je kunt ook een virusprobleem hebben, dat is de controleren met Malwarebytes en ADWCleaner. Malwarebytes en ADW Cleaner haal je bij de website van Malwarebytes (nergens anders). Neem van Malwarebytes de gratis versie, na het draaien kun je hem het beste weer verwijderen. ADW Cleaner hoef je niet achteraf te verwijderen.

27 juli 2020 om 20:56.
Maxime zegt:

HaWee, ik heb nu TreeSize gedownloaded, analyse van mijn harde schijf/station C:
241.742 bestanden totaal. Voorts:
• 218 GB Users (= 85.808 bestanden + 6346 mappen)
• 42,3 GB Windows 7
• 6,0 GB Programm Files (x86)
• 5,1 GB [3 bestanden]
• 2,0 GB OEM (wat is dat?)
• 1,1 GB Programm Files
• 1,3 GB Programm Data
• 449 KB Brother printer
De overige in de lijst daar zijn groot ca. 329 MB tot 0 MB.
Inmiddels nog maar 3,8 GB over op harde schijf, dus weer wat minder dan 2 uur geleden.....

27 juli 2020 om 21:32.
HaWee zegt:

dus inderdaad de users is de hele grote
als je op users klikt zie je waarschijnlijk weer een onderverdeling welke zaken groot en klein zijn
windows 7 en programs zijn niet extreem, daar valt weinig te verdienen.
OEM is waarschijnlijk speciale programma's en drivers etc van het merk computer maar ook niet extreem.

dus echt de users map verder bekijken klik op > voor het mapje Users dan klapt het uit en zie je de onderliggende mappen etc met grootte

27 juli 2020 om 21:40.
Maxime zegt:

Ja, ik heb net de Users-map dus nader bekeken, 85.808 bestanden + 6346 mappen dus. Maar hoe kan ik hier wat aan doen? En hoe kan ik zien welke bestanden en mappen het daadwerkelijk zijn?
Ik weet dus niet hoe ik deze bestanden + mappen kan openen en kan verwijderen dan wel wat ze inhouden. Het zijn toch geen Word-bestanden en mappen....?

27 juli 2020 om 21:45.
HaWee zegt:

als ik de users map open klik zie ik eerst mijn naam, die klik ik weer open en nu zie ik zaken als
video's , pictures, downloads, documents etc allemaal met er achter hoe groot bv video's staat flink wat in bij mij.
Als je dan weer op het > voor een grote map bv video's klikt zie je welke bestanden en mappen daar staan en hoe groot ze zijn .
Pictures en zo zijn de engelse namen van de mappen, je windows laat waarschijnlijk de nederlandse namen zien dus afbeeldingen ipv pictures etc
. Dus kijk met treesize welke mappen groot zijn en dan met verkenner kijken naar \gebruikers\naam\ .... en .... is dus de naam van een erg grote map.

27 juli 2020 om 22:20.
HaWee zegt:

je kunt ook in Treesize rechtsklikken op een grootte map of bestand en dan kiezen verwijderen dan wordt het direct gewist. Daarna nog wel de prullenbak leegmaken om de ruimte echt terug te krijgen.

27 juli 2020 om 22:29.
Maxime zegt:

Aha, doe ik nu het volgende: Station C > Gebruikers [Users], .zie ik bij mij vervolgens onder Naam staan:
Default, Openbaar, Maxime (meer zie ik hier niet).
• Klik ik op Maxime, volgt een lijst met bovenaan o.a. de grote boosdoener AppData. [= 205 GB, 76.359 bestanden, 5014 mappen]
• Kik ik op AppData, zie ik: Local, LocalLow en Roaming.
• Klik ik daar op Local, zie ik een enorme lange lijst met enkel codes en daar nog onder alfabetisch: Adobe, Apps, ATI, AVG, Bluestacks enz. eindigend met Zeoinsight.

> Wat kan ik daar nu zonder risico wissen bij AppData? Dat ik dus geen fatale dingen wis.

Met "Roaming" zal ik, in dit geval, wel niks van doen hebben en wat het verschil is tussen "Local" en "LocalLow" weet ik niet.
Ik heb hier geen enkele ervaring mee, vandaar.

27 juli 2020 om 22:53.
Maxime zegt:

Nagekomen:
Die lange lijst met codes onder AppData > Local zijn allemaal leeg: 0 Bytes, 0 bestanden en 0 mappen.

27 juli 2020 om 23:03.
HaWee zegt:

appdata zijn de bestanden van verschillende programma's . Hier staan bijvoorbeeld de mailbestanden van je mailprogramma .. Je kunt niet zomaar gaan opschonen daar dat moet met beleid.
Maar 205 GB is wel heel veel .
Ik heb de lokale mappen met mailbestanden op een andere drive staan maar dat is 2 GB , de rest van appdata die wel op c staat is bij mij ong 8 GB dus dit is voor alle programma's samen.

27 juli 2020 om 23:04.
Maxime zegt:

Tja, vraag ik me toch af, waar die 205 GB dan in zit?
Ik proef uit je reactie dat deze lastig is te traceren, in de zin van dat een deel wellicht overbodig is en dus verwijderd kan worden.
Echter, ik heb bij mijn weten geen overbodige programma's op mijn pc staan, de programma's die er op staan gebruik ik ook vaak, en dat zijn er dus niet zoveel...

27 juli 2020 om 23:10.
HaWee zegt:

onder appdata staat local, locallow en roaming . als je kijkt welke van die 3 mappen groot is dan kun je daarin kijken welke submap groot is.
als je ziet dat een map Mozilla groot is dan die bekijken of daar Thunderbird onder staat hoe groot is die?
Als je kijkt naar het bericht van Dirk van 25 juli 2020 om 14:59. daar staan 2 links naar verhalen waar de bestanden van Thunderbird en Live Mail staan.

27 juli 2020 om 23:16.
Maxime zegt:

Misschien aardig om even het volgende te vermelden, beste Dirk en HaWee:

Ik heb zojuist zowel op mijn oude Acer-laptop uit 2011 (met schijf-probleem!) met Windows 7 alsmede op mijn HP-laptop uit 2018 met Windows 10 een Malwarebytes-scan uitgevoerd. En wat blijkt:
• Op mijn oude Acer-laptop: scanduur 32 minuten (!), gescande items 252.169.
• Op mijn HP-laptop: scanduur slechts 2 minuten, gescande items 269.842
Op beide laptops overigens GEEN virussen geconstateerd.

Blijkbaar doet 'iets' op mijn oude laptop de zaak erg vertragen.

De laatste tip van HaWee en eerdere tip van Dirk moet ik nog nader bekijken....

28 juli 2020 om 06:46.
Maxime zegt:

Mij is helaas niet duidelijk in Windows 7 wat USERS [Gebruikers] nu eigenlijk inhoudt en hoe cruciaal dit is.

Met 'Treesize' zie ik bij mij Users 217,3 GB met 28.217 bestanden en 6372 mappen. Moet ik deze allemaal verwijderen of juist niet?
Dubbelklik ik op Users, zie ik een hele lijst verschijnen, de grootste map daarin is "Maxime" (mijn naam dus) 217,2 GB. Moet ik alleen deze verwijderen?
Graag tot hoors.

28 juli 2020 om 07:37.
Dirk Boom zegt:

In de users/gebruikersomgeving, speciaal jezelf (Maxime), staan alle eigen bestanden. Dus niet weghalen. Maar je kunt eens kijken wat het allemaal is en wat je daarvan niet meer nodig hebt.
Ondertussen: als je iets verwijdert, komt dat in de prullenbak. Leeg je die ook zo nu en dan, anders blijft het ruimte innemen.

28 juli 2020 om 10:51.
Maxime zegt:

Ja Dirk, bedankt weer, allicht leeg ik regelmatig de prullenbak.
Goed dan, aan Users kom ik dus niet!

Maar samenvattend: het gaat bij mij dus om een oude laptop met Windows 7 van al 9 jaar oud, dus eens zal de koek (lees: harde schijf) wel op zijn. Dat scannen met Malwarebytes vanmorgen van mijn oude laptop 32 minuten (!) duurde, zegt vast ook wel wat....

Het laatste jaar gebruik ik deze oude Acer-laptop voornamelijk nog voor mijn Word-documenten en dus niet om mee te internetten. Dat station C (harde schijf) vrijwel vol is, blijft wellicht wat raar.
Ik wacht nog even af of HaWee vandaag nog iets te voegen heeft aan mijn laatste berichtjes hier....

28 juli 2020 om 11:03.
Dirk Boom zegt:

Prima om te wachten. In de tussentijd:
Ik gaf op de 27ste om 20:56 uur een link om de harde schijf op fouten te controleren (het aloude chkdsk). Als dat niets vindt, is de harde schijf technisch nog wel in orde.
Een laptop van 9 jaar kan nog best goed zijn, de mijne heeft ook die leeftijd, wel zit daar nu een ssd harde schijf in waardoor hij sneller is geworden. En Windows 10 staat erop, dat is minder belastend dan Windows 7.
Maar .... je hebt eerst schijfruimte nodig.
Ik dacht nog iets: er kunnen meerdere partities op je harde schijf staan, is dat bekeken?

28 juli 2020 om 11:40.
HaWee zegt:

Nogmaals, je moet echt selectief een paar keer op zo'n > voor een map klikken.
Je hebt de map Users die heel groot is . Daaronder Maxime heel groot, dit is logisch want onder Users heb je normaal gesproken alleen Maxime en Public

(je kunt meerdere gebruikers maken op de computer dan staat er bv ook Jan of Piet die ook groot kan zijn. Public is normaal klein, daar staan wat zaken die voor alle gebruikers bereikbaar zijn. (voorbeeld, stel je hebt twee gebruikers op de pc die onder hun eigen naam inloggen, Maxime en Piet . Maxime kan alles onder Maxime zien en onder Public, Piet kan alles onder Piet zien en public , dus ze kunnen niet in elkaars map kijken.)

Onder Maxime staan de mappen van Maxime zoals documenten, afbeeldingen, video's , downloads , geluid etc . dat zijn de mappen waar jouw worddocumenten, je foto's , filmpjes , muziek etc in terecht komen.
Maar onder Maxime staan ook mappen van de computerprogramma's die jij gebruikt, niet alleen Windows maar alle programma's , soms zijn het maar kleine zaken , wat instellingen en zo van het programma (stel Maxime en Piet gebruiken allebei Internet Explorer dan staat onder Maxime haar instellingen en favorieten en onder Piet zijn instellingen en favorieten) maar er staan bv ook de instellingen van je mailprogramma (de mappenstructuur etc en andere instellingen zoals lettertype, handtekening etc etc) maar ook de mappen zelf met alle mails. Deze kunnen zelfs op 2 plaatsen staan, eerst een keer je inbox en verzonden en andere mappen op de ene plaats en daarnaast je lokale mappen met alle mailtjes er in. (dat zijn dus verschillende mails)

Deze speciale zaken staan onder Appdata , dus je klikt op > voor appdata.
Dan zie je local , local low en roaming . Nu is de vraag welke van deze 3 is erg groot?
Die erg grote map moet je weer klikken op > dan zie je een hele waslijst met namen op alfabet , weer kijken wat is de zeer grote map > weer kijken wat zit hier onder dat erg groot is > en zo blijf je telkens alleen de grootste openen om te zien waar je terecht komt .

Als je hier noteerd (evt met plaatje) waar de hele grote mappen/bestanden zitten dan kunnen we verder adviseren wat daarmee mag gebeuren.

Maar heb je na die scan met Malwarebytes ook alles laten verwijderen wat Malwarebytes had gevonden?
En ook nog even Adwcleaner draaien en schoon laten maken, dit zijn 2 programma's die elkaar aanvullen.

succes

28 juli 2020 om 11:43.
Maxime zegt:

Goed, aldus het volgende gedaan zojuist, dit even als tussenstand:

AppData > Local, LocalLow en Roaming.
• Local: eerst een lange lijst met codes (allemaal lege mappen). Gevolgd door: Adobe t/m Zeoinsight. Rechter schermdeel, onder 'Grootte', wordt nergens de grootte vermeld dan wel is deze onbekend of te klein.
LocalLow: 11 bestandsmappen (Adobe, AVG, Brother, Google, IAC, IGDump, Microsoft, MmStateDb, MMWLMailSnapshot en PlayReady) } nergens wordt de grootte vermeld.
Roaming: 33 bestandsmappen Adobe t/m Windows Live Writer (o.a. AVG, Brother, Canon, Google, LibreOffice, Malwarebytes, Microsoft, Mozilla en Scribus) } nergens wordt de grootte vermeld.
Ook als ik hier de Bestandsmappen afzonderlijk open, wordt er geen grootte vermeld dan wel is deze via rechtsklik op de map > Eigenschappen, klein of nihil.
HaWee, dit kan tot zover kloppen...?

> Zoals eerder al vermeld: Malwarebytes heeft bij mij geen virussen gevonden, dus valt er ook niets te verwijderen, neem ik aan.
> Ikzelf heb alleen CCleaner ; gister weer eens toegepast: 1,5 GB winst, deels alweer verdampt.
Is Adwcleaner soms iets anders?
> Ik ben echt de enige gebruiker van mijn pc, niemand anders, ook geen Piet of zo.

Ik zou eigenlijk graag weten wanneer op mijn pc (harde schijf) iets TE groot is, hoe ik dat moet interpreteren en hoe ik dat kan verbeteren.
Aan 'verwijderen' waag ik me nu (nog) niet, omdat ik te veel termen zie die ik niet ken of niet begrijp, dus niet goed weet waarvoor ze staan en hoe cruciaal ze zijn.

28 juli 2020 om 13:50.
Maxime zegt:

En hier nog een voorbeeld van AppData > LocalLow, omdat deze lijst het kortst is en het makkelijker is er een screenshot van te maken:

28 juli 2020 om 14:04.
HaWee zegt:

Ik denk dat je iets niet helemaal hebt begrepen hoe ik het heb bedoeld.
Je laatste plaatje is van verkenner, dat klopt die laat geen grootte zien (althans niet simpel)
Voor de grootte moet je met Treesize kijken, dan zie je waar de grote zaken zitten en kun je (als we hier hebben bekeken dat het veilig is) het verwijderen ofwel vanuit Treesize (rechtsklikken op een bestand of map) of met verkenner dan kun je bv beter bekijken wat het is, je kunt documenten en foto's eerst bekijken dan kan niet met Treesize.
(mijn verhaal over Piet was puur als voorbeeld om de functie van Public aan te geven)

Ik heb een serie plaatjes gemaakt van Treesize van het deel appdata omdat die bij jouw erg groot is.
Het eerste plaatje toont Appdata die is uitgeklapt.
Je ziet totaal appdata is 7,8 GB , daarvan is Roaming de grootste met 4,5 GB en Local nr 2 met 3,3 GB , locallow is bijna niks dus niet interessant.

Het volgende plaatje is Roaming uitgeklapt , je ziet nuu dat Thunderbird een hele grote is en de rest een stuk minder.

Nu klap ik Thunderbird uit (3'plaatje) dan zie je dat alles in Profiles zit en de rest is niks (net als al die dingen die jij vond, daarom eerst met Treesize kijken wat interessant is, het meeste niet.)

Nu klap ik Profiles uit maar daar zit maar een map onder met een gek nummer dus ik klap die map ook uit (4'plaatje) nu zie je dat bijna alles in IMapmail zit en een heel klein beetje in een paar andere mappen.

We klappen dus IMapmail uit (plaatje 5) en zie nu dat die bestaat uit een heel grote imapgmail (3,3 GB) en een kleinere imapkpnmail (208MB) en nog wat klein spul.

Op deze manier kun je ook uitvinden welk deel van appdata bij jouw die 200GB opvreet en dan kunnen we kijken of dat weg mag of niet.

28 juli 2020 om 14:33.
Dirk Boom zegt:

En: ADWCleaner heeft niets te maken met CCleaner.
ADW Cleaner vind je bij https://nl.malwarebytes.com/adwcleaner/

28 juli 2020 om 14:51.
HaWee zegt:

@Maxime: Als mijn bijlage van Treesize in mijn bericht van 14:33 vandaag niet opent dan kun je er een keer op dubbelklikken dan wordt hij gedownload naar je computer en kun je hem daar bekijken.

28 juli 2020 om 15:02.
Maxime zegt:

Bedankt! Als ik het nu goed zie en begrijp in TreeSize, zou Word de grote opslagruimte-vreter zijn.... Dat klopt?
Overigens is bij mij Roaming 204 GB groot (bij jou HaWee maar 4,5 GB) en die lijst is erg lang bij mij, dan moet ik daarvan wel vier of vijf screenshots plaatsen hier, wil ik jou die hele lijst laten zien.
Ben benieuwd waarom jouw Roaming en de mijne in GB's zo enorm verschillen....

Terzijde: op mijn oude pc hier heb ik overigens geen Mozilla Thunderbird als e-mailprogramma, maar nog het oude Windows Live Mail 2011, waarvan ik een paar dagen terug dus ca. 4000 oude mailtjes heb gewist (ook uit Verwijderen en ook uit de Prullenbak), maar dat leverde amper meer schijfruimte op.

Ik laat hieronder eerst die screenshot van Roaming > Word gedeeltelijk zien (ook die lijst is namelijk erg lang, vandaar).
Mijn Word-bestand is inderdaad groot, omdat er complete manuscripten op staan van boeken, dus algauw in totaal duizenden pagina's tekst, vaak met een (verkleinde) afbeelding/foto erbij.

28 juli 2020 om 18:52.
Maxime zegt:

En dan o.a deze screenshot nog van Roaming (volgens mij kan je in dit hokje niet meerdere screenshots plaatsen).

28 juli 2020 om 19:00.
Maxime zegt:

Ik heb er nog meerdere gemaakt, hier nog een andere screenshot.
Nogmaals: de screenshots tonen slechts een deel van de lijst. De lijsten zijn namelijk te lang om ze in één screenshot te kunnen vangen.

28 juli 2020 om 19:03.
HaWee zegt:

dat 2'plaatje laat geen grote bestanden of mappen zien (alleen de map Microsoft en die heb je in het 1'plaatje uitgevouwen.
Je hoeft dus puur alleen maar naar de map Microsoft te kijken en dan naar de map Word.

Dit zijn dus niet jouw word bestanden maar het zijn bestanden die Word voor zichzelf heeft gemaakt, ik denk dat het misschien een soort backup bestanden of zoiets zijn. Ik heb even bij mij gekeken, ik heb onder roaming ook Microsoft staan maar dat zijn maar kleine bestanden, Word is zelfs maar 0 byte .

Ik weet niet of anderen eens kunnen kijken wat het bij hen is.

Wat je wel kunt doen nu is in Treesize kijken , als je bovenaan gaat staan voor het woordje Grootte dan word je muiscursor een dubbel pijltje, als je dan klikt en sleept kun je de kolom waar die 55,3 MB bestanden staan breder maken en misschien wordt het dan leesbaar wat de volledige namen zijn van die bestanden. Maar ik verwacht vanwege die ~ die er staat dat het automatisch aangemaakte en foutief niet opgeruimde bestanden zijn.

28 juli 2020 om 19:15.
HaWee zegt:

als die andere screenshots zijn niet interessant, het gaat puur om die hele grote map Word , dat is de enige die belangrijk is.

28 juli 2020 om 19:16.
Maxime zegt:

Inderdaad HaWee, zie ik al enige jaren dat van elk Word-document dat ik open en daarna weer sluit, dat er dan steeds automatisch een Backup van wordt gemaakt. Dat gebeurt bij ALLE documenten die ik in Word heb staan, dus na openen, bewerken en sluiten ervan.
Hoe dit ooit zo gekomen is weet ik helaas niet. En ik weet ook niet hoe ik dat kan stoppen. Zou dat het kernprobleem zijn?

Echter, ik heb vanavond mijn complete Word-bestand met alle mappen (en dus ook met alle back-ups erin) van mijn laptop verwijderd (ook uit de Prullenbak), maar hierdoor verkreeg ik slechts ca. 1,2 GB extra ruimte op mijn harde schijf. Dus daar zit de pijn blijkbaar toch niet (allicht heb ik vooraf mijn hele Word-bestand veilig gesteld op een USB-stick).

Die andere tip van je voor Word door eens in TreeSize te kijken, moet ik nog doen.

28 juli 2020 om 22:31.
Maxime zegt:

Inmiddels naar TreeSize gekeken omtrent Word en die 'Grootte'-kolom daar wat verschoven en wijdser gemaakt, maar achter Word zie ik geen nadere gegevens. Dubbelklik ik op Word zie ik ook niets opvallends, volgens mij. Die Back-ups worden niet vermeld of zijn in TreeSize niet zichtbaar.

28 juli 2020 om 22:49.
HaWee zegt:

nogmaals, die 203 GB van Word zijn niet jouw worddocumenten. Het zijn bestanden die Word heeft gemaakt waarschijnlijk als een soort backup actie maar kennelijk te fanatiek.
Die map Word onder Appdata-Roaming zie jij normaliter nooit,

Ik neem aan dat de word bestanden die je bedoeld die je hebt veiliggesteld stonden in gebruikers\Maxime\documenten\.... en dat je al je worddocumenten hebt gebackupped naar de usb stick.
1,2 GB is een heel geloofwaardige grootte voor een flink aantal word documenten. Als ik kijk bij mij dan heeft een word document van een flink aantal pagina's met wat plaatjes erin een grote tussen 50 kB en 2 MB , dan kunnen het dus de nodige honderden tot meer dan duizend documenten zijn.

Als je zeker bent dat je al je documenten veilig hebt dan zou je met Treesize die map Word onder Appdata-Roaming kunnen verwijderen dan krijg je 200 GB vrij.

28 juli 2020 om 22:55.
HaWee zegt:

Ik zie net je laatste plaatje, je moet een map onder Word zijn . De map van 202,8 GB die ik hier aangeef in het plaatje

28 juli 2020 om 23:00.
Maxime zegt:

Ja, dat bedoelde ik, dat ik zo al mijn Word-documenten veilig hebt gesteld op een USB-stick. Dat doe ik trouwens om de ca. 3 dagen, zelfs op 3 verschillende USB-sticks. Wel zo veilig, lijkt me.
Ik kan met Word allicht ook vanaf mijn USB-stick werken.

Als ik de map Word in TreeSize verwijder, heb ik dan de zekerheid dat daarna niet opnieuw steeds backups worden gemaakt van elk Word-document ??

28 juli 2020 om 23:03.
Maxime zegt:

Okay, je laatste opmerking een map onder Word in TreeSize heb ik begrepen. Bedankt.
Ik ga het morgenochtend proberen, nu ben ik wat moe en ga ik naar bed.
Ook jij welterusten gewenst en veel dank voor je geduldig meedenken!

28 juli 2020 om 23:06.
Maxime zegt:

Goedemorgen HaWee. Hoera, het is gelukt !! Waarvoor veel dank!

Maar na verwijdering van al die Word-backups via TreeSize, wordt er toch weer automatisch een nieuwe backup gemaakt van het Word-document. Zie hieronder.
Is hier wat aan te doen? Zo ja, hoe dan?

29 juli 2020 om 08:22.
HaWee zegt:

Ik zou eens even afwachten hoe de ruimte op de c schijf de komende tijd zich ontwikkeld.
Je hebt nu 206 GB vrij, als je de komende dagen/weken niet heel snel onder de 200 GB duikt dan denk ik dat het probleem verholpen is.
In ieder geval kun je nu geruime tijd met de laptop werken zonder in ruimte problemen te komen.
Mocht je over een paar maanden of over een jaar weer krap in de ruimte komen dan weet je nu hoe je dat met Treesize snel kunt oplossen.

29 juli 2020 om 11:17.
HaWee zegt:

Nog een opmerking (niet voor Maxine maar voor een beheerder)

De vraag begon over lokatie opslag van email programma's en dus correct in de emailclub.
Uiteindelijk bleek het geen email probleem te zijn maar iets anders (Word (is Office) of Windows?) misschien is het te overwegen om de titel aan te passen en het in een andere club te plaatsen?
Je zou zelfs kunnen denken aan opsplitsen, eerst kwamen de maillokaties aan de orde, dat is interessant in de Email club en in het tweede deel bleek het niet email te zijn en dat deel wordt mogelijk sneller gevonden als het in de Windows club staat.

29 juli 2020 om 11:24.
Dirk Boom zegt:

HaWee, het snelste mail je de beheerder even, mailadres staat bij de club.

29 juli 2020 om 12:38.
Maxime zegt:

Okay HaWee, nogmaals bedankt, wat betreft die back-ups zal ik mijn harde schijf in de gaten houden de komende weken en maanden.
Door te googlen vond ik nog deze twee suggesties om de automatische Backup in Windows 7 uit te zetten:

Configuratiescherm > Kies Backup maken en terugzetten > Klik in dat scherm links op Schema instellingen wijzigen > Kies waar jij je Backup wilt opslaan [bij mij staat daar alleen D-station = CD-speler, verder geen station-opties] > Volgende > Vink in het volgende scherm aan Zelf bepalen > Volgende > Kies in het daaropvolgende scherm station C > Volgende > Klik nu in het volgende scherm op Scherm wijzigen > In volgende scherm: nu uitvinken Backup uitvoeren volgens schema > OK en klik op Instellingen opslaan.
Heb ik gedaan, maar ik zie bij mij met Word 2010 nog steeds nieuwe Backups verschijnen als ik een document afsluit.
of
Typ in START-zoekvak Onderhoudscentrum > In linker kolom bovenaan klikken op Instellingen voor onderhoudscentrum wijzigen > nu verschijnt scherm: Berichten in- en uitschakelen > Vink bij Onderhoudsberichten de optie Windows Back-up uit > OK.
Heb ik ook geprobeerd, maar evenzo zonder resultaat. Trouwens bij mij stond Windows Backup daar al uitgevinkt.

Terzijde: ik heb nadien mijn pc niet uitgeschakeld en opnieuw opgestart.

29 juli 2020 om 13:05.
HaWee zegt:

Het is altijd beter om nadat je dit soort ingrijpende dingen hebt gedaan om de pc een keer helemaal uit te zetten, een paar minuten te wachten en dan weer aan te zetten. Dit zorgt er voor dat wijzigingen goed worden uitgevoerd en oude zaken die nog "in het geheugen" van Windows staan ook weg zijn.

29 juli 2020 om 13:51.
Maxime zegt:

Okay, heb ik gedaan HaWee, pc helemaal uitgezet en wat later weer aangezet.
Overigens nu één dag later heb ik alweer 5 GB verloren op mijn harde schijf/station C.
Ik heb nu nog 201 GB over (gister was het nog 206 GB).

30 juli 2020 om 06:52.
HaWee zegt:

vreemd, ik zou het gewoon een tijdje regelmatig controleren. Maar in ieder geval kun je voorlopig vooruit met de ruimte en als het weer vol begint te raken weet je hoe je het kunt oplossen.

30 juli 2020 om 11:48.
Maxime zegt:

Ja, inderdaad vreemd. Actuele stand vandaag om 12.15 uur: 199 GB, dus weer 2 GB minder als vanmorgen. Bij 'Roaming' (TreeSize) zag ik om 12.15 uur: 1,2 GB staan.

Ik vermoed, dat het toch te maken heeft met de ouderdom van mijn laptop+harddisk uit 2011. De nieuwe accu bijv. is ook opvallend zeer snel leeg.
De rest van mijn oude laptop doet het nog redelijk goed; opstarten + afsluiten verloopt wel erg traag.

30 juli 2020 om 12:23.
MaritaA zegt:

Inmiddels zijn we 56 berichten verder.
Wezenlijke oplossingen komen er niet meer.
Ondanks dat het onderwerp “ietwat” verzand is, hebben de beheerders dit zo gelaten.
Het verplaatsen van veel berichten naar een passender club, zou de duidelijkheid ook niet hebben bevorderd.
Mocht er nog informatie nodig zijn, dan kan een nieuw bericht aangemaakt worden in de Windowsclub, het is dan wel verstandig om daarin te linken naar dit bericht.

MaritaA en HelmaB

In het algemeen: benader svp de beheerders rechtstreeks via hun profiel (mail) als er vragen of verzoeken zijn. Zet dat niet in de clubs, het verstoort het onderwerp.

Topic wordt gesloten.

30 juli 2020 om 13:37.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club