Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: E-mail-Club
Probleem met Windows Live Mail.
Geplaatst op 26 april 2015 om 22:09 door AnneM

Ik heb problemen met Windows Live Mail.  Ik heb een laptop met Windows 8.1 en sinds een week worden er geen berichten meer verzonden. Er komt steeds een berichtje dat er een fout is opgetreden. Waarschijnlijk komen er ook geen berichten meer binnen. Via de website van Windows Live Mail schijnt er een storing te zijn ontstaan na een update. Maar hoe dat is te verhelpen is voor mij niet te begrijpen. Wie weet hier raad op?

17 reacties
Niekie zegt:

Kijk eens in de Outbox of daar misschien berichten staan. Als daar een bericht bovenaan staat met een te grote bijlage (of te veel bijlagen) kan dit verschijnsel zich vertonen.

Verwijder dan het bericht. Mogelijk moet je daartoe eerst even de verbinding verbreken, anders krijg je het vaak niet weg.

Zelf gebruik ik ook W8.1 met WLM en mij is van geen storing iets bekend. Updates zijn hier altijd bijgewerkt.

Niek

26 april 2015 om 22:34.
AnneM zegt:

In de outbox staat nu al een hele rij berichten , waarvan er diverse met bijlagen, o.a. foto's, maar ook gewone korte berichtjes. Ik kan proberen om de berichten met bijlagen te verwijderen, maar hoe krijg ik die dan ooit verstuurd? dit is me nog niet eerder overkomen. Anne-M

26 april 2015 om 22:57.
Niekie zegt:

Ik zou beginnen om het oudste bericht te verwijderen. Vaak is dat de boosdoener die voor het probleem zorgt. Daarna zal de rest vermoedelijk gewoon verzonden worden.

En er gewoon op letten dat de bijlagen niet groter zijn dan zo'n 8 MB (beetje afhankelijk van de provider, maar vaak is de max 10 MB, maar de body van de mail zit daar dan niet bij.)

Niek

26 april 2015 om 23:07.
AnneM zegt:

Ik heb nu alle emails verwijderd met bijlagen,zelfs die met één foto, maar die laatste was dus ook niet verzonden. Steeds dat bericht; er is een fout opgetreden". Ik weet niet hoeveel MB een foto is, maar voorheen heb ik meermalen foto's verzonden en nooit problemen gehad. Vr. gr. AnneM

27 april 2015 om 11:46.
Marixius zegt:

Wie is je mail-provider? Het kan zijn dat er in de instellingen van de uitgaande mailserver (SMTP) een en ander moet worden aangepast. Dit gebeurt soms als een provider door een andere partij is overgenomen en dat na een bepaalde datum de wijziging moet zijn doorgevoerd. Voor wat betreft je fotoberichten ga ik er vanuit dat je die niet als "bijlagen" verstuurt, maar gebruik maakt van de Fotobericht-optie in Windows Live Mail die de foto's via OneDrive verstuurt mits je bent ingelogd met je Microsoft account.

27 april 2015 om 12:04.
AnneM zegt:

Onze email provider is Telfort, Daarvoor was het Lijbrandt,dat overgenomen is op 15 of 16 okt. 2014 door Telfort. In het begin waren er wat problemen, maar begin november heb ik diverse foto's (ong. 5) verstuurd zonder problemen. Daarna nog enige keren. Ik vermoed dat de fout toch bij Windows Live Mail zit. Ik verstuur altijd de foto's via Picasa, soms ook eerst de mail en bijlage invoegen. Nooit moeilijkheden gehad. AnneM

27 april 2015 om 13:50.
Niekie zegt:

Ik zou samen met de helpdesk van Telfort even de instellingen na lopen van het account.

En Telfort heeft alleen Imap als je een glasvezel abo hebt dacht ik,.

Niek

27 april 2015 om 14:18.
AnneM zegt:

Bedankt allen voor de adviezen. Ik zal met Telfort contact opnemen, dat lijkt me de beste oplossing.Vr. gr. AnneM

27 april 2015 om 14:29.
Marixius zegt:

Mijn vermoeden was dus juist. Het is geen fout van WLM, maar van de instelling van de uitgaande mailserver. Als het goed is heb je van Telfort/Lijbrandt een brief gekregen met daarin vermelding van de nieuwe servernamen van je mailaccount. Ga in WLM naar het tabblad "accounts" en ga dan naar de eigenschappen van je e-mail account. Bij de server instellingen verander je de naam van de uitgaande (SMTP) server in:

smtp.telfort.nl

Bij een glasvezelverbinding is het: smtp.telfortglasvezel.nl

 

Zie ook de Telfort beschrijving

 

27 april 2015 om 14:59.
kareltje zegt:

Je hebt toch niet, bij de Opties- E-mail-accounts- Eigenschappen- tabblad Geavanceerd, een vinkje staan bij "Een kopie van berichten op de server achterlaten"?

27 april 2015 om 15:30.
Niekie zegt:

Als dat er zou staan, kareltje dan zou dat voor het verzenden niet uitmaken, tenzij je naar jezelf verzendt.

De inbox op de server van de provider zou dan vol kunnen lopen, wat inhoudt dat mensen je geen mail meer kunnen versturen, maar jijzelf nog wel kan verzenden. Dat laatste is hier juist het probleem.

Niek

27 april 2015 om 16:13.
kareltje zegt:

Volgens mij is vol ook echt vol.
Hier lees ik dat ook.

27 april 2015 om 16:31.
Marixius zegt:

@kareltje

de mailbox is niet vol, dat wordt ook nergens door vraagstelster aangegeven. Ze kan ook nog steeds mail ontvangen, het probleem zit in het versturen.

Haar provider (Lijbrandt) is overgenomen door een ander (Telfort). Weliswaar is haar e-mailadres hetzelfde gebleven en waarschijnlijk kan er nog steeds mail van de Lijbrandt-pop3-server worden opgehaald, maar de uitgaande mailserver moet in haar geval worden aangepast, omdat de te verzenden mail niet meer via Lijbrandt, maar nu via Telfort verloopt. Hiervan zal zij ongetwijfeld bericht hebben gekregen, maar de consequenties van deze verandering niet goed hebben begrepen.

27 april 2015 om 16:39.
TheoJ zegt:

Niet helemaal goed gelezen Kareltje:

Deze melding houdt in dat de mailbox "voorbeeld@argeweb.nl" vol is. 

Wat kunt u doen als u deze melding in beeld krijgt wanneer u een e-mailbericht probeert te versturen?
U kunt in dit geval telefonisch contact opnemen met de ontvanger en deze ervan op de hoogte brengen dat zijn of haar mailbox mogelijk vol is.

Wat kunt u doen als mensen u een e-mailbericht proberen te versturen en deze melding in beeld krijgen?
In dit geval zijn er meerdere dingen die u kunt doen. Een eerste stap is inloggen in de webmail-omgeving. Wanneer u bent ingelogd kunt u zien hoeveel ruimte nog vrij is in het postvak.

27 april 2015 om 16:42.
AnneM zegt:

Ik heb het probleem zelf opgelost door eerst de map postvak uit te legen, (alles verwijderd), en daarna via de oude methode: eerst email tikken en dan invoegen- bestand-afbeeldingen en maximaal 2 foto's in te voegen. Ze zijn nu allemaal verstuurd, zitten in de map verzonden items. Nogmaals bedankt allen, voor jullie inzet. vr.g. AnneM.   P.S.  Ik had daarvoor de foto's verzonden via Picasa, dat werkt blijkbaar niet meer.

27 april 2015 om 16:50.
Niekie zegt:

Mooi dat het is opgelost.

Het vermoeden van Marixius was dus overigens niet juist.

Als de overgang van providers eind vorig jaar plaats vond, kan het denk niet zo zijn, dat dan half april plotseling geen mail meer verzonden kan worden.

Dat het probleem bij Picasa lag, had ik ook niet verwacht.

Bedankt voor het terug melden.

Niek

 

27 april 2015 om 17:45.
Marixius zegt:

Als je gebruik maakt van Windows Live Mail én Windows8 dan beschik je ook over een Microsoft Account. Zorg er in dat geval voor dat je in WLM bent aangemeld met je MS-account. (rechtsboven in het lint "aanmelden" op het tabblad Start).

In dat geval is er géén beperking voor het aantal te versturen foto's als dit als fotobericht wordt verzonden. Je foto's worden niet rechtstreeks naar de ontvanger verstuurd, maar worden geüpload naar OneDrive. De ontvanger krijgt 3 maanden de tijd om de foto's (album) als diavoorstelling te bekijken en eventueel de foto's in het originele formaat te downloaden. Dus zelf hoef je geen foto's meer te verkleinen, of de foto's over meerdere mailtjes te verspreiden en ook hoef je niet bang te zijn dat je de mailbox van de ontvanger volplempt.

Maak dus gebruik van de fotobericht-optie en zorg dat je bent aangemeld met je MS-account. Alleen dan loopt de verzending via OneDrive.

27 april 2015 om 18:25.

Wilt u zelf een vraag stellen in de E-mail-Club?
E-mail-Club