Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Internet-Club
WordPress
Geplaatst op 25 augustus 2018 om 09:36 door John777

Is er een Seniorweb-lid die om kan gaan met WordPress en mij zou kunnen helpen?
Vriendelijke groet
John Schneider

37 reacties
BenWuring zegt:

Dat kan. Tips en trucs zijn middels vraag en antwoord te geven, maar waarschijnlijk is persoonlijke begeleiding handiger? In dat geval is uw woonplaats van belang en kan ik of een dichterbij wonende ambassadeur u hierbij helpen.

25 augustus 2018 om 09:53.
fred612 zegt:

Zo'n vraag op een open site maakt ons ook nieuwsgierig wat het probleem is want misschien zijn er wel meer mensen met deze latente problemen?

25 augustus 2018 om 11:32.
elgee zegt:

Je zou inderdaad hulp aan huis bij SeniorWeb kunnen aanvragen, hoewel ik niet weet of deze hier wel voor bedoeld is, maar heb je al eens gegoogeld op nl.wordpress.com?
Vond daar een mooie stap voor stap handleiding. Succes!

25 augustus 2018 om 11:33.
BenWuring zegt:

Het is bij de vraagstelling overigens relevant of u WordPress.com wilt gebruiken of WordPress.org.
Met WordPress.com is geen hosting benodigd, bij WordPress.org wel. Vanuit het privacy-aspect en hogere flexibiliteit zou ik WordPress.org aanraden. Keerzijde is dat het iets kost t.a.v. hosting en het wat lastiger is om e.e.a. op te zetten. WordPress.com is wat dat betreft eenvoudiger te gebruiken.

25 augustus 2018 om 11:40.
fred612 zegt:

Ik kan me niet voorstellen dat sw mensen gratis gaat helpen bij het opzetten van een site die ook commercieel gebruikt kan worden door de vraagsteller!!

25 augustus 2018 om 11:45.
elgee zegt:

Eens.
Daarom schreef ik ook: Neem contact op met Hulp aan Huis. Weet haast wel zeker dat SW deze ambassadeurs hiervoor niet zou inschakelen.

25 augustus 2018 om 12:45.
John777 zegt:

Goedemiddag, iedereen hartelijk dank voor de reacties. Het volgende is het geval. Ik ben sinds kort bestuurslid van een kleine muziekvereniging voor mensen met een beperking. Een sponsor heeft een website voor ons gemaakt in Word Press en meegedeeld dat we hem zelf moeten bijhouden, want zij doen er niets meer aan. Ik ben druk bezig geweest met teksten en foto's plaatsen maar op de homepage kwam ik een probleem tegen waar ik niet uitkom. Ik wil de sponsor er niet mee lastig vallen en proberen dit zelf op te lossen. Vandaar mijn vraag of er binnen SW iemand met kennis van zaken is die mij kan helpen. Het is dus zeker geen commerciële site en hij hoeft ook niet gemaakt te worden.

Groet, John

25 augustus 2018 om 13:09.
BenWuring zegt:

Kunt u aangeven wat het probleem is? Mogelijk zelfs een schermafbeelding maken?

25 augustus 2018 om 14:09.
John777 zegt:

Beste Ben, dat wil ik wel doen, maar de website is nog niet online en dat wil ik ook nog niet. Pas als hij helemaal goed is. Ik wil met alle plezier een schermafbeelding maken, maar ik zet hem liever niet in online in de club. Kan ik hem naar jou mailen?
Groet,
John

25 augustus 2018 om 15:10.
BenWuring zegt:

Ik begrijp het en ja, stuur maar via mail. Als het goed is moet mijn mailadres zichtbaar zijn.

25 augustus 2018 om 15:23.
nnsa zegt:

Misschien is dit een (gratis) startpunt om te kijken of U zich meer wilt verdiepen in WordPress.

Daarnaast adviseer ik U dit boek te raadplegen, voor een eerste kennismaking.

25 augustus 2018 om 15:50.
r0n zegt:

Er is ook een mail-groep van SeniorWeb, die over websites maken gaat, misschien daar lid worden en om ideeen vragen?
Hoe meer mensen hoe meer kennis........

25 augustus 2018 om 16:30.
kareltje zegt:
25 augustus 2018 om 16:36.
BenWuring zegt:

@kareltje; voor zover ik de informatie achter jouw link lees komt het gebruik van WordPress daar niet of nauwelijks aan de orde. Min of meer een andere doelgroep dus.

25 augustus 2018 om 17:01.
elgee zegt:

Het was trouwens r0n die het over die mailgroep had Ben.
Verder is het volgens mij niet de bedoeling dat een in een club gestelde vraag verder buiten die club om afgehandeld wordt. We willen immers van elkaar leren.
John777 schreef: "kwam een probleem tegen waar ik niet uitkom"
Neem aan dat John dat zo ook wel duidelijk had kunnen maken.
Vreemd dus dat je direct om een schermafdruk vroeg.
Had je dat niet gedaan, dan hadden wij ook geweten wat zijn probleem was en hadden diegenen die er verstand van hebben, er ook over kunnen nadenken.
Neem echter wel aan dat, als John dat niet doet, jij ons straks vertelt wat nu precies het probleem was en als je dat al wist, wat de oplossing hiervoor was.

25 augustus 2018 om 17:35.
BenWuring zegt:

@Elgee; het is totaal niet vreemd om een schermafdruk te vragen. Als je iets bekend bent met WordPress weet je dat het oneindig veel mogelijkheden heeft. Met tekst valt dat nauwelijks te beschrijven. Een schermafbeelding voorkomt tientallen aanvullende vragen. Daarbij komt dat John777 vooralsnog liever specifieke informatie m.b.t. de site voor zichzelf houdt en zelf aangaf mij hierover te willen mailen. Prima natuurlijk.
Los van dit alles is het min of meer vanzelfsprekend dat, mocht e.e.a. worden opgelost, een samenvatting van de probleemstelling en mogelijke oplossing wordt aangegeven.

25 augustus 2018 om 18:20.
r0n zegt:

@elgee, wanneer ik regel overtreden heb, dan mijn excuus, maar die regel is mij niet bekend.
Een website maken is een specifiek iets, het lijkt mij, dat iedereen die zich daarmee bezig houdt, ook lid is van die mailgroep.
Wordpress is het meest gebruikte CMS, vandaar mijn gedachten gang, dat de meeste kennis dan ook daar moet zitten.
Nogmaals, mijn excuses als ik een regel heb overtreden.............
 

25 augustus 2018 om 18:35.
elgee zegt:

Hi Ron, hoe kom je er nu bij ?
Ben het helemaal met je eens!
Maakte alleen Ben er op attent dat hij de verkeerde aansprak.

25 augustus 2018 om 18:46.
elgee zegt:

@Ben, begrijp dat John die specifieke info nog niet wil delen. Vreemd dat die openbaar moet worden om zijn vraag via de club beantwoord te krijgen. In dat geval had hij misschien toch beter met zijn sponsor kunnen overleggen.
Maar, hopelijk kom je er uit en we wachten dan wel af.


 

25 augustus 2018 om 19:02.
Truus zegt:

Jammer dat het probleem niet hier in de club gezet wordt, ik had graag mijn expertise op wordpress - en php gebied ingezet.
Overigens een wordpress site die niet online staat is niet gebruikelijk: de kracht van wp is juist dat alles direct op het www staat. Ik vermoed dat de site dan ook wel online staat maar nog in een aparte map oid die nog niet door de zoekmachines gevonden mag worden.... ( maar wel gevonden wordt door goede zoekers 😉)

25 augustus 2018 om 21:31.
BenWuring zegt:

@Truus; deels waar. WordPress.com zet de sites inderdaad direct online, maar bij WordPress.org (WP op eigen hosting) kun je het in concept zetten en pas publiceren wanneer het jou uitkomt.
Maar goed, om de vraag van John777 enigszins kenbaar te maken, hier het probleem:
De betreffende website maakt gebruik van de UX Builder. Dit is een betaalde builder ($ 59,-) en dus niet gratis zoals Elementor. Hier kun je de details ervan lezen. Het probleem is dat een paar blokken (tekst en afbeeldingen) niet uit de Frontpage verwijderd kunnen worden. Althans, dat is de kern van de vraag. Ik heb een paar tips aangedragen hoe dat normaliter bij een builder plaatsvindt, maar nog geen resultaat. Als volgende ondersteuning heb ik een link naar een introductievideo (YouTube, zie hier) gestuurd. Daarop is nog geen reactie.
Dus, wat vooral nu bruikbaar is, zijn reacties met betrekking tot ervaringsgegevens met de UX builder.

25 augustus 2018 om 21:53.
nnsa zegt:

Gelukkig een heel correct antwoord van @BenWuring. Zonder het 'probleem' echt te kennen zou het ook nog wel eens in de instellingen van het gebruikte WP Thema kunnen zitten, als er elementen niet (eenvoudig) kunnen worden verwijderd.

Binnen de UX Builder lijkt het er op dat pagina-elementen kunnen worden verwijderd en/of worden aangepast via de Shortcodes in de Editor.

25 augustus 2018 om 22:07.
Truus zegt:

@Ben: deels waar, maar ook dat wat in concept staat bij wp is te vinden: het is ergens op het www gezet, concept is juist de instelling waarmee bij meerdere editors men elkaars werk kan aanvullen/ corrigeren etc.

Waarschijnlijk kan alles via de editor in de php bestanden aangepast worden. Behalve natuurlijk als er sprake is van een beperkt beheer. Komt namelijk wel voor dat de host niet de mogelijkheid biedt om in de php bestanden zelf de code aan te passen.

25 augustus 2018 om 22:56.
BenWuring zegt:

@Truus; simpele vraag: heb je ooit gewerkt met WordPress.org met beheer in een eigen hosting-omgeving, zonder de intentie om dat met anderen te beheren? De basissite is inderdaad zichtbaar, doorgaans een voorbeeldpagina en een blogpagina. Alles wat je nadien toevoegt in concept, dus niet publiceert, is niet publiekelijk zichtbaar. En ja, natuurlijk kun je als admin alles editen, php, css, js, maar dat is zeker niet de bedoeling van de vraagsteller en m.i. is verdere uitweiding hieromtrent ook niet nodig. Laten we de reactie van de vraagsteller afwachten of e.e.a. inmiddels resultaat heeft gehad.

25 augustus 2018 om 23:19.
nnsa zegt:

Misschien wordt er een "Under Construction" of "Coming Soon" WP plug-in gebruikt. Dan worden alle deel-waarheden (voor zover iets dat deels waar is, al waar kan zijn...) weer hele waarheden...

En met een FTP-programma met de juiste privileges en instellingen kan je in WP overal bij. Maar of dit wenselijk is, is maar de vraag.

Iets wat je in een bepaalde Page-Builder én Thema bent begonnen, kan je daarin maar beter bewerken, tenzij je over heeeel veel html/php/css/js kennis beschikt, om niet de hele site omzeep te helpen.

25 augustus 2018 om 23:27.
BenWuring zegt:

@nnsa; helemaal juist! De vraagsteller gebruikt in elk geval geen under-construction plug-in of iets dergelijks, maar, zoals gezegd de UX Builder. Dus ook niet FTP. Juist met het gebruik van een dergelijk type builder, al dan niet in combinatie met een vooraf gedefinieerd thema, omzeil je de noodzaak van aanpassingen in de html of php, om maar niet te spreken van de css en javascript. Daar moet je echt niet aankomen als je niet weet wat je doet.

25 augustus 2018 om 23:45.
nnsa zegt:

@BenWuring: 100% eens.

26 augustus 2018 om 09:16.
Bosjesman zegt:

Ik had altijd begrepen dat wordpress zelf al een builder is?

26 augustus 2018 om 09:23.
BenWuring zegt:

@Bosjesman; klopt, dat is het ook, maar wel een eenvoudige. De kracht van WordPress zit vooral in het gebruik van plug-ins, inbegrepen o.a. TinyMCE Advanced die de mogelijkheden van de standaard ingebouwde editor sterk uitbreidt.

26 augustus 2018 om 09:29.
nnsa zegt:

@Bosjesman: WordPress probeert een betere Editor / Page Builder in te bouwen in de aanstaande versie 5.0, Gutenberg genaamd. Dit zal wel één en ander 'op zijn kop' gaan zetten. Het lijkt er echter op dat je een bestaande (betere) editor (TinyMCE Advanced) zoals @BenWuring aangeeft kan blijven gebruiken.

26 augustus 2018 om 10:26.
BenWuring zegt:

@nnsa; Gutenberg is op dit moment al beschikbaar als plug-in. Werkt prima, is een grote verbetering t.o.v. de voorgaande editor en benadert daarmee de bekende builders als Elementor, echter is het iets minder intuïtief in het gebruik .

26 augustus 2018 om 11:22.
Truus zegt:

@Ben: @Truus; simpele vraag: heb je ooit gewerkt met WordPress.org met beheer in een eigen....
ja, alle mogelijk opties al mee gewerkt, weet vaan de hoed en de rand wat betreft bouwen van sites zowel met php - wordpress - als html .

26 augustus 2018 om 12:31.
elgee zegt:

De vraag van John Schneider op 25/8 was: “ Is er een SW lid die mij met WordPress zou kunnen helpen?”
Ben bang dat door al het ‘ge praat’ over WordPress, dat eigenlijk niets met zijn vraag te maken heeft, hij door al deze bomen het bos helemaal niet meer ziet. :-((
Ben is nu met John bezig en laten we rustig het resultaat even afwachten.

Misschien is het zinvol om, als daar behoefte aan is, over WordPress een apart onderwerp te starten?

26 augustus 2018 om 12:48.
BenWuring zegt:

@Truus; dat is fijn en toevallig heb ik vergelijkbare expertises. Ik bestrijd ook niet jouw kennis van zaken, maar wel de stelling dat een in concept opgeslagen pagina publiekelijk zichtbaar is.

26 augustus 2018 om 12:52.
BenWuring zegt:

@elgee; volledig mee eens!

26 augustus 2018 om 12:53.
John777 zegt:

Beste mensen,
Op mijn vraag om mogelijke hulp bij WordPress reageerde Ben Wuring als eerste dat hij mij wilde helpen. Omdat ik een goede reden had om mijn probleem nog niet openbaar te maken, was Ben zo vriendelijk om mij toch te helpen. Ik wilde de naam van de website nog niet openbaar maken voordat de vereniging waarvoor deze was hem had gezien. Ik had de site aangeleverd gekregen (gesponsord) van een bureau maar was er niet blij mee. Zelf heb ik destijds een website gemaakt met Magix en ik dacht dat WordPress ook zoiets was. Helemaal niet dus.
Mijn probleem was dat ik niet uit de termen Row, Grid, ect. kwam en dat ik ook niets kon laten vervallen en wijzigen. Dankzij de tips van Ben is het nu gelukt en ben ik tevreden. Toch wil ik iedereen bedanken dat jullie meegedacht hebben aan oplossingen. En wellicht voor Seniorweb een goed idee om een club 'WordPress' of 'website' te maken.
Vriendelijke dank en groet
John Schneider

26 augustus 2018 om 22:11.
Truus zegt:

Site ziet er goed uit John! Mooi werk

27 augustus 2018 om 08:41.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Internet-Club?
Internet-Club