Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Office-Club
Hoe activeer ik Outlook??
Geplaatst op 12 maart 2018 om 19:33 door OKwin

Ik probeer Outlook 2013 te gaan gebruiken (omdat ik vrees dat Windows Live Mail er vroeg of laat mee op houdt) maar het programma doet na opstarten niets. Ik kan ook nergens de naam van de mailserver intypen???

KanOutlooknietactiefkrijgen.JPG
26 reacties
Bosjesman zegt:

Ik heb het bij mijn Outlook 2016 gekeken (en die is in grote lijnen hetzelfde) Als je op het blauwe tabblad bestand drukt, kun je een account toevoegen?

12 maart 2018 om 20:59.
OKwin zegt:

Veel dank.
Ja, dat werkt! (Daar zou ik die accountinstelling nooit gezocht hebben!)
Maar Outlook leest slechts van 2 weken mails in. Terwijl ik in Windows Live Mail heb ingesteld dat de mails 100 dagen op de server blijven staan. Weet je hoe ik dat in Outlook kan corrigeren?
mvg

12 maart 2018 om 21:17.
Bosjesman zegt:

Nope, wellicht iemand anders?

12 maart 2018 om 21:41.
Dirk Boom zegt:

Welke historie staat er op de server? Dit is te zien door via de webbrowser (Edge bijv.) op de website van de e-mailprovider in te loggen en te kiezen voor webmail.
Het is mij niet bekend dat Outlook een periode selecteert.

PS: Hopelijk is wel gekozen voor de instelling IMAP?

12 maart 2018 om 22:22.
OKwin zegt:

Met webmail zie ik tot mijn verbazing inderdaad dat het archief terug gaat tot 26 feb jl. Ik zal eens met KPN bellen of dat misschien door hen beperkt is tot enkele weken(?)

Outlook heeft zelf besloten dat het IMAP is, maar dat moet ik uitzoeken. Hoewel ik liever de mails op mijn eigen computer heb, want ik moet nogal eens naar oude mails terug kijken.

13 maart 2018 om 18:47.
Dirk Boom zegt:

Bij IMAP staan de mails én op de computer in de Outlookbestanden én bij KPN. Dit wordt met elkaar gesynchroniseerd.
Ik denk niet dat KPN de historie beperkt, dit zal door (ondedoeld) eigen handelen zijn ontstaan.
Als WLM er nog is, staat het misschien daar? Is WLM nog actief?
Als alles in Outlook zit, dat moet WLM niet ook mail ophalen als de mailaccount daar nog als POP3 is ingesteld.

14 maart 2018 om 07:30.
OKwin zegt:

Aha! Dank. Dat is voor het eerst dat ik lees dat bij IMAP de mails en op de server EN op mijn computer staan. In je laatste zin staat "als de mailaccount DAAR nog als POP3 ingesteld staat", ik dacht tot nu toe dat IMAP en POP3 instellingen in mijn eigen computer waren. Ja, ik gebruik Windows Live Mail als mijn belangrijkste mailprogramma en ik probeer 'm in leven te houden om toegang te houden tot mijn jaren-oude mailbibliotheek.
Overigens gebruik ik op mijn laptop Mozilla Thunderbird en die leest mijn e-mails bij KPN correct uit (maar ik weet niet of daar IMAP of POP3 ingesteld staat).

14 maart 2018 om 18:33.
Dirk Boom zegt:

Dan ben ik onduidelijk.
IMAP en POP3 zijn instellingen van een e-mailaccount in het e-mailprogramma (bijv. WLM of Outlook 2013) op de computer.
POP3 voor hetzelfde mailadres op meerdere computers of in meerdere mailprogramma's is niet handig. Op zijn best stel je het zo in dat de mail op de server niet verwijderd wordt. Er staat dan op de server andere mail dan in het e-mailprogramma.
Bij IMAP is dat anders: dan is alles overal gelijk. Wat daar niet weggehaald wordt, blijft jarenlang staan. Voor het overzicht is het wel gemakkelijk om wat eigengemaakte mappen te gebruiken. Ook die zijn dan overal beschikbaar (wat niet zo is bij POP3).

14 maart 2018 om 19:05.
OKwin zegt:

Ja, de POP-3 instelling op de computers die ik gebruik staan zo ingesteld dat de mail 100 dagen bewaard blijven. Op mijn 3 computers (ja, ik speel graag op safe ...) werkt dat met WLM al jaren feilloos omdat ik minstens eens per week de mailprogramma's op mijn computers update. Als ik met webmail op de server kijk dan zie ik daar slechts tot 14 dagen geleden mails staan, dus die 100 dagen die ik ingesteld heb, dat gaat niet goed.
Omdat ik de levensverwachting van Windows Live Mail niet vertrouw, probeer ik dus Outlook te gebruiken. Helaas blijkt outlook uitsluitend de mails te tonen die nog op de server staan. Dus vorige week zag ik de mails van 26 februari tot heden, vandaag (15 maart) zie ik ze van 1 maart tot heden; de mails van 26 feb tot 1 maart zijn nu verdwenen. Hoe kan ik Outlook nu zover krijgen dat íe ook de oudere mails bewaart?? dat is de grote vraag...
Als dat goed zou komen dan zou de volgende stap zijn om al mijn oude WLM-e-mails toegankelijk te maken vanuit Outlook.

15 maart 2018 om 17:01.
Zegert zegt:

Dat er nog slechts berichten van 2 weken terug staan zou kunnen komen doordat een 'nieuw' mail programma in gebruik is genomen waar standaard de 14 dagen aangevinkt staan.
Dit is mij overkomen toen ik Thunderbird op een extra apparaat installeerde en 'even niet heb opgelet'.
Even bij het laatst geïnstalleerde pakket de instellingen checken geeft waarschijnlijk de reden.

Overigens mijn zeer persoonlijke mening:
Ik zie geen probleem om overal POP3 te gebruiken zolang af en toe maar de mailbox op de server 'opgeruimd' wordt om te voorkomen dat er een mailbox vol melding komt.
Met IMAP is er waarschijnlijk uiteindelijk wel een beperking bij KPN in de ruimte die gebruikt mag worden en dan is POP3 met puur lokale mappen naar mijn mening een voordeel.

Zelf zorg ik dat de berichten op de server 'gecontroleerd' verwijderd worden maar als één van de applicaties na 100 dagen die actie uitvoert is dat ook een goede oplossing.

15 maart 2018 om 20:19.
OKwin zegt:

Dank. Ja zo doe ik het ongeveer ook. Het zou inderdaad kunnen dat er wat betreft de bewaartijd van mails op de KPN-server iets in Thunderbird niet goed staat ingesteld. Ik kan echter nergens in thunderbird de instellingen vinden (plaatje bijgevoegd) (??)

Maar volgens mij staat daarvan los het volgende: Outlook toont uitsluitend de mails die heden op de server staan. Het is dus niet zo dat Outlook de eerder gedownloadde mails bewaart. Volgens mij is dat een ander probleem dan de kwestie van een verkeerd ingestelde Thunderbird.

schermThunderbird16mrt2018.JPG
16 maart 2018 om 12:35.
kareltje zegt:

Bewaartijd van e-mail in Thunderbird: Extra- Accountinstellingen- Synchronisatie & opslag.

16 maart 2018 om 12:50.
OKwin zegt:

Dank ... maar waar zit de "extra'- knop?

waarisdeextra-knop.JPG
16 maart 2018 om 12:56.
kareltje zegt:

Even rechtsklikken op die balk die je laat zien en Menubalk aanvinken.

.JPG
16 maart 2018 om 13:00.
OKwin zegt:

Aha!

16 maart 2018 om 13:50.
OKwin zegt:

Ja, dat is nu gelukt!: 1 van mijn computers stond Thunderbird inderdaad ingesteld als POP, met 14 dagen bewaartijd van emails. Dat aantal heb ik nu verhoogd, om te kijken wat Outlook daar nu mee doet.
Als opnieuw blijkt dat Outlook uitsluitend de mails toont die op dat moment op de server staan, wat kan ik dan nog doen? Mat andere woorden: hoe kan ik Outlook ertoe bewegen om oudere mails te onthouden, zoals Windows Live Mail nu al jaren zo goed doet?

16 maart 2018 om 16:18.
BenWuring zegt:

Het lijkt mij zinvol om alles opnieuw goed te organiseren.
1) Maak een back-up van alle oude mail uit WLM door dit op te slaan in Mailstore Home. Daarna heeft u WLM niet meer nodig en toch kunt u oude mails terug zoeken en lezen.
2) Zorg dat alle mail-accounts worden ingesteld op IMAP. Daar is al e.e.a. over gezegd.
3) Voeg de gewenste mail-accounts toe in Outlook, dus met de IMAP instellingen.
Hierna heeft u in beginsel nooit geen problemen meer met kwijtgeraakte mails.

16 maart 2018 om 16:32.
OKwin zegt:

Dat zal ik gaan onderzoeken (heb nooit gehoord van Mailstore Home), dank voor het advies.
Maar eerst wil ik zekerheid dat Outlook oude mails bewaart. Dat is tot heden niet gelukt. Outlook staat namelijk al ingesteld op IMAP. Blijkbaar is er een instelling in Outlook die er voor zorgt dat íe uitsluitend mails toont die nu op de server staan, maar die heb ik nog niet kunnen vinden.

16 maart 2018 om 16:40.
BenWuring zegt:

Even voor de duidelijkheid: bedoeld u met Outlook het mailprogramma van Microsoft Office of de maildienst Outlook.com?
Ik meen te hebben begrepen dat u KPN mail gebruikt en deze beheerd in Outlook (Microsoft Office). Is dit juist?

16 maart 2018 om 16:46.
OKwin zegt:

Ik bedoel Outlook dat deel uitmaakt van Microsoft Office.
Mijn mails staan bij KPN. Tot heden was ik zeer gelukkig met Windows Live Mail (WLM), maar ik vrees dat vroeg of laat dat programma niet meer bruikbaar is. Als Outlook (van het Office pakket) goed zou werken, dan zou ik de overstap durven maken omdat ik verwacht (hoop ..) dat ik met Outlook ook oude WLM-mails kan lezen (moet ik trouwens ook nog uitzoeken).

16 maart 2018 om 16:54.
BenWuring zegt:

Dat is het hele punt wat ik bedoel, Outlook hoeft helemaal niet de mails uit te lezen van WLM, omdat deze worden bewaard in Mailstore Home. Outlook kan dus fris starten en mocht er ooit behoefte zijn om terug te kijken in de oude mail, dan is dat perfect te vinden in Mailstore.

16 maart 2018 om 17:46.
OKwin zegt:

Aha, OK. Ik snap het. Dank allemaal.

16 maart 2018 om 17:51.
OKwin zegt:

... als klein resterend aandachtspuntje: het raadsel waarom mijn huidige Outlook de eerder vanaf de server ingelezen mails vergeet. De oorzaak moet een instelling in Outlook zijn, want op mijn werk doet Outlook het goed, inclusief het bewaren, op de computer, van oudere mails.

16 maart 2018 om 18:28.
BenWuring zegt:

Ik geloof niet dat de oorzaak in Outlook zit. Voor de oplossing van dit 'raadsel' zou u bij de webmail van KPN moeten kijken. Juist daar moeten de instellingen op IMAP staan c.q. worden gezet.

16 maart 2018 om 18:49.
OKwin zegt:

OK. Ik zal eens kijken of ik de button "server instelling" of iets dergelijks kan vinden in de webmail.

16 maart 2018 om 20:54.
BenWuring zegt:

Iemand met een KPN account kan u vast wel de weg wijzen.

16 maart 2018 om 21:46.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Office-Club?
Office-Club