Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Office-Club
Excel 1997 gebruiken binnen windows 8.1 naast ecxel 2013
Geplaatst op 29 januari 2014 om 12:40 door Mary-Anne
Kan ik Excel 1997 installeren naast Excel 2013 op mijn laptop (met Windows 8.1) en zo ja kan ik dan beide programma's naast elkaar gebruiken ? Voor onderzoek moet ik werken in Excel 1997.
6 reacties
Jan.Koll zegt:
Voor zover ik weet kun je met nieuwere versies van Office onderdelen, dus ook Excel, met oudere spreadsheets werken. Er wordt wel functionaliteit toegevoegd maar met oudere kun je blijven werken.

Een ander verhaal is dat als iemand met een oudere versie er verder mee moet kunnen werken. Dan kunnen (soms) problemen ontstaan. In dat geval zul je bij het opslaan moeten kiezen voor opslaan alsof je met die oudere versie werkt. Zo dus:

6o6x.jpg
29 januari 2014 om 22:40.
Marixius zegt:
Hoewel het niet raadzaam is om twee verschillende versies naast elkaar te laten draaien o.a. i.v.m. bestandskoppelingen, is het technisch wel mogelijk.
Voor meer info kijk hier
Probleem zal waarschijnlijk de installatie volgorde zijn.
Ik vermoed dat Office 2013 al pre-installed op je laptop aanwezig was.
Voor een goede werking moet eerst de oudste versie geïnstalleerd zijn om er een nieuwere versie naast te kunnen zetten.
30 januari 2014 om 11:59.
Jan.Koll zegt:
Hoewel ik het zelden oneens ben met Marixius is dat nu wel het geval. Excel 97 bestanden kunnen met Excel 2013 worden geopend en bewerkt, waarmee installeren van Excel 97 in elk geval overbodig is; de mogelijke storinggevoeligheid noemde Marixius al. Overigens heb ik daarmee zelf ervaring want toen ik in 1999 van de Apple Macintosh overstapte op Windows 2000 kon ik mijn Excel bestanden, die ik op de Mac maakte met Excel, meenemen naar Windows. En enkele van diezelfde bestanden gebruik ik nog steeds met nu Excel 2010 of LibreOffice.

Wel is het risico aanwezig dat, als je in zo'n oud bestand iets verandert, dat niet 'gezien' kan worden door oudere versies van Excel (overigens zal dat zelden het geval zijn omdat die oude bestanden niet de nieuwste grappen en grollen zullen gebruiken). Bij het opslaan krijg je daar een waarschuwing voor en dan kun je kiezen of doorgaan met opslaan of aangepast opslaan.

Hoewel niet de vraag zou je, als er toch nieuwere technieken moeten worden toegepast en de wederpartij wil geen nieuwe versie van MS Office kopen, kunnen denken aan LibreOffice (LO). LO is gratis beschikbaar en het kan de meeste grappen en grollen van Excel wel aan. Voor importeren van bepaalde bestanden is het zelfs veel handiger (ik denk b.v. aan .csv-bestanden van banken, die Excel vaak niet (goed) leest en LO wel). LibreOffice is hier te downloaden en in het NL beschikbaar. Ook is er een goede ondersteuning mogelijk via internet, b.v. via de mailgroep 'users Libreoffice' en op de website Forum OpenOffice waarop ook LO-vragen worden behandeld; LibreOffice is tenslotte een afsplitsing van OpenOffice.org, zie hier.

Jan
30 januari 2014 om 12:54.
Marixius zegt:
Hoewel ik het zelden oneens ben met Jan.Sw7 is dat nu wel het geval ;-)
Vraagstelster Mary-Anne geeft aan dat ze voor onderzoeksdoeleinden in Excel '97 moet werken. Het gaat er hierbij dus niet om of de 2013 versie compatibel is met de '97 versie. Als het om een echte testomgeving gaat dan zul je die zo dicht mogelijk moeten benaderen. Eventueel in een virtuele omgeving.
Als het er om gaat dat er Excel bestanden moeten worden geproduceerd die in een 97-2003 omgeving verwerkt moeten kunnen worden, dan heb je uiteraard gelijk. Maar dat was niet de vraagstelling. Vraagstelling was immers of het mogelijk is om 2 versies van Office op één systeem naast elkaar te kunnen gebruiken.
30 januari 2014 om 22:54.
avatar
Ex-lid zegt:
Bij de overgang van Office 2003 naar 2007 had ik ook beide versies nodig op mijn PC.
Destijds had ik de onderstaande oplossing gevonden.

Office 2003 samen met 2007 installeren?
Dan kunnen er problemen ontstaan ; het gebeurt bijv. dat Word 2007 zich telkens opnieuw wil installeren nadat u Word 2003 hebt gebruikt. Dat kunt u voorkomen.
Start Regedit op en navigeer naar HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\12.0\Word\Options.
Open deze sleutel, kies Bewerken,Nieuw, DWORD-waarde.
Geeft het nieuwe item de naam NoReReg en ken daar de waarde 1 aan toe.
Sluit Regedit af en meld u opnieuw aan.

De volgorde van installeren is inderdaad belangrijk: eerst de oudste versie.

Overigens : bij de installatie van 2010 en 2013 is het mogelijk oudere versie te behouden.
6 februari 2014 om 12:59.
Mary-Anne zegt:
Heren,
Bedankt voor jullie reacties.
Opnieuw installeren was geen optie. Er staan al (te) veel werkprogramma's op mijn laptop.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen Excel 1997 te installeren op een externe harde schijf en daarop heb ik ook de onderzoeksgegevens op weg geschreven. Ik kan nu de oude bladen lezen en bewerken en ook nieuwe documenten maken, zodat informatie uitwisseling met de opdrachtgever mogelijk is.
Mary-Anne
7 februari 2014 om 18:45.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Office-Club?
Office-Club