Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Pc en randapparatuur-Club
analoog - digitaal
Geplaatst op 25 juni 2016 om 08:41 door Jan42

In welke Club deze vraag thuishoort weet ik niet.
Ik woon in een woon- zorgcentrum. Alle appartementen zijn voorzien van een alarmoproep, dat is een kiesapparaaat waarin het nummer van de verzorgingspost is geprogammeerd. Dit systeem werkt blijkbaar alleen op een analoge telefoonlijn. Ieder appartement heeft een tv aansluiting van Ziggo.

Volgens de td van de zorgverlener wordt in geval van een Alles in 1 Pakket van zowel Ziggo als KPN de telefoonlijn digitaal en werkt het alarmeringssysteem niet meer. Als dat zo is, hebben bewoners een beperkte keus.

Klopt het de telefoonlijn verandert van analoog in digitaal?

10 reacties
Truus zegt:

De alarmering is via de ouderwetse telefoonlijn altijd werkzaam, bij een drie-in-een pakket gaat de telefoon niet meer via de zelfstandig functionerende lijn maar via internet. Is er een internetstoring of onderbreking voor onderhoud oid dan werkt de alarmering dus niet meer.

25 juni 2016 om 09:04.
Jan42 zegt:

Bedankt. Als het "ouderwetse" netwerk is gestoord doet de analoge telefoonlijn het ook niet, maar dat terzijde.
De vraag was of de analoge verbinding in geval van een een Alles in 1 Pakket verandert in een digitale verbinding?

25 juni 2016 om 09:23.
Niekie zegt:

Waarom denk u dat de td van de zorgverlener hier niet de waarheid spreekt.?
Je zou een pakket van Ziggo kunnen nemen zonder telefoon diensten.

Niek

25 juni 2016 om 10:34.
Dirk Boom zegt:

Het klopt dat de analoge telefoonlijn bij een alles in één pakket verandert in een digitale telefoonlijn.
Normaliter wordt de analoge lijn dan opgeheven en ontstaat een digitale lijn met behoud van telefoonnummer. Het digitale nummer wordt dan ingesteld in het modem. U kunt uw toestel behouden maar het bellen wordt digitaal. Echter in uw geval moet de analoge lijn behouden blijven.

25 juni 2016 om 11:14.
Jan42 zegt:

Bedankt voor jullie antwoorden.

25 juni 2016 om 20:28.
RuudM zegt:

Voor zover ik het (bij mij) kon volgen levert Tele2 een 3 in 1 pakket ADSL wat niet digitaal is dacht ik.
Wij hebben een alarmkastje naar zorginstelling elders in de stad via de telefoonlijn wat werkt.
Ruud

25 juni 2016 om 20:44.
Dirk Boom zegt:

Ruud, ik denk dat 3 in 1 van Tele2 bellen via internet (= via het modem) is. Dit is tegenwoordig behoorlijk betrouwbaar maar wel minder dan analoog.
Jan42 zou nog kunnen verifiëren of het alarmsysteem met internetbellen toch werkt. Ik heb zo'n idee (maar weet dat niet zeker) dat het technisch moet werken maar dat het wellicht wordt afgeraden door het woon- en zorgcentrum.
De afweging kan in dat geval zijn:
Lagere kosten bij 3 in 1 en meer risico, of hogere kosten bij analoog en minder risico.
Het kan ook zijn dat het alarmkastje zélf een analoge lijn vereist maar dat komt gedateerd op mij over.
Kortom e.e.a. is het uitzoeken waard.

25 juni 2016 om 21:09.
Jan42 zegt:

Toch nog even mijn reactie op de berichten van Dirk Boom. Ik vermoedde al hetgeen in je bericht van 11:14 schrijft.

Bij enkele bewoners heeft de KPN monteur gezorgd dat de alarmering ook werkt met een Alles in Pakket (dus met bellen) maar een andere KPN monteur heeft dat bij andere bewoners niet gedaan omdat volgens hem de alarmering alleen met een analoge telefoonlijn werkt.

De zorgverlener adviseert de bewoners altijd de KPN telefoonaansluiting te houden en diegene die vanwege een Alles in 1 Pakket geen alarmering hebben om een 2e (analoge) telefoonlijn bij KPN te nemen. Dit betekent extra kosten voor aansluiting en abonnement.

Toen dit woon- zorgcentrum in 2003 werd opgeleverd hadden alle appartementen een tv aansluiting van Casema (Ziggo) en 3 telefoonaansluitingen waarvan 1 "dwangaansluiting" voor de alarmering (als het alarmeringsapparaat niet is aangesloten, werken de 2 andere telefoonaansluitingen niet)

Enkele jaren later nam ik een Alles in 1 Pakket bij Casema. Omdat volgens de zorgverlener de alarmering niet meer zou werken, ik heb geen zorg dus gebruik ik de alarmering niet maar test die nog regelmatig en het werkt iedere keer.

Op het alarmeringssysteem zit een sticker met gegevens, o.a. de naam van de producent/importeur/leverancier, ik heb bij dat bedrijf 2 keer schriftelijk geïnformeerd of het systeem inderdaad alleen met een analoge telefoonlijn werkt maar nooit geen antwoord gekregen.

Het uitblijven van het antwoord heeft mij aan het denken gezet, werkt het wel met een digitale telefoonlijn maar zijn er afspraken gemaakt?

26 juni 2016 om 08:53.
Dirk Boom zegt:

Als het alarm alleen maar belt, dan moet het werken met de digitale lijn TENZIJ het alarmnummer niet wordt ondersteund door digitaal tel.verkeer.
De reden om analoog te bellen, is zekerheid want dat werkt nog als het internet eruit ligt. Dat is wat de zorgverlener op dit spoor zet.
Zolang geen zorg nodig is, is er niets tegen een alles in 1 pakket, lijkt mij. En het is goedkoper.

26 juni 2016 om 19:19.
hanszmm zegt:

Het klopt dat de telefoonlijn van digitaal wordt.
Weet u wel of u een Alles in 1 Pakket kunt installeren omdat apartamenten niet altijd een eigen hoofdaansluiting hebben.

28 juli 2016 om 12:29.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Pc en randapparatuur-Club?
Pc en randapparatuur-Club