Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Pc en randapparatuur-Club
Mededeling - donderdag 9 augustus 2018
Als club-gebruiker/bezoeker horen we graag uw mening over de SeniorWeb Clubs en vragen u daarom om mee te doen aan ons onderzoek. Aan de hand van de resultaten kunnen we de clubs optimaliseren zodat deze nog beter aansluiten bij de wensen van de gebruikers/bezoekers.
Alvast bedankt voor uw medewerking!
Vanmorgen gelezen in de krant
Geplaatst op 17 september 2016 om 13:12 door Helma Beumer

Dus mocht iemand daar last van krijgen.......
 

2016-09-1713.06.11.jpg
20 reacties
Niekie zegt:

Hier staat dat de update zal worden terug gedraaid.

Niek

17 september 2016 om 17:34.
Helma Beumer zegt:

Goed voor de mensen, die alternatieve inkt gebruiken.
Al zou ik het niet eens zo vreemd vinden. Ze moeten het van de inkt hebben.
Aan particuliere printers verdienen ze niets.

17 september 2016 om 18:50.
Niekie zegt:

Oef.... en dan kom je vanavond deze tegen.
Dus HP gaat dit niet oplossen. Het is dus bewust gedaan.

"" HP verbetert voortdurend de veiligheid van haar producten voor klanten. Vanaf eind 2015 heeft HP aanpassingen gedaan aan een select aantal printers, te weten de HP OfficeJet, OfficeJet Pro en OfficeJet Pro X printers. Dit om HP’s innovatieve printers te beschermen en de communicatie tussen de cartridge en de printer te beveiligen. Relevante nuance: deze printers werken overigens nog steeds met ‘refilled’ ofwel ‘remanufactured’ cartridges die beschikken over een originele HP security chip. Andere cartridges werken mogelijkerwijs niet. HP heeft deze veiligheidsaanpassingen gedaan om onze innovaties en intellectueel eigendom te beschermen. Relevant: in veel gevallen waren deze veranderingen voorgeinstalleerd in de HP printer en in sommige gevallen geinstalleerd als deel van de printer firmware update.""

Bla bla...... Dat zal heel veel verkoop resultaten (van HP printers) schelen vermoed ik.
Nou gebruik ik zelf nooit namaak cartridges, het meeste gaat via de laser printer.

Niek

17 september 2016 om 22:12.
RuudM zegt:

Voorgeïnstalleerd.....!
Het lijkt VW wel, sjoemelsoftware...!
Wie wordt de volgende?
Ruud

17 september 2016 om 22:25.
Dirk Boom zegt:

Dit zegt een klooncartridge leverancier erover (vandaag in de mail-lang verhaal):
Geachte heer Boom,
Zoals u wellicht al in de media heeft vernomen is er een probleem geconstateerd bij het gebruik van een drietal series huismerk cartridges in enkele HP printers. Dit is niet alleen het geval bij onze 123inkt huismerk cartridges, maar iets waar de hele markt (wereldwijd) last van heeft.
Om te voorkomen dat u hiervan schrikt en twijfelt aan het gebruik van onze 123inkt huismerk cartridges, sturen wij u deze e-mail met extra informatie.
Het probleem bij de getroffen printers (zie onderaan deze e-mail de complete lijst) wordt veroorzaakt door de HP-firmware, wat als gevolg heeft dat een drietal series huismerk cartridges niet meer in deze printers werken. Er is direct geschakeld met de chipfabrikant die het probleem heeft bevestigd en op dit moment zijn er voor een aantal van deze cartridge series reeds nieuwe chips in productie.
Met deze e-mail willen wij dan ook benadrukken dat dit probleem niet is ontstaan door een mankement in onze 123inkt huismerk cartridges. Het gebruik van onze cartridges is en blijft dus volkomen veilig en beschadigt niet uw printer.
Om u meer inzicht te geven treft u hieronder het volledige persbericht aan:
Persbericht: 123inkt.nl reageert op geblokkeerde HP printers
Nederhorst den Berg, 16 september 2016 - Op dinsdag 13 september jl. ontving 123inkt plotseling massaal klachten over het niet meer functioneren van het 123inkt huismerk in diverse modellen HP printers. Gebruikers kregen de foutmelding: "Probleem met cartridge. Een of meerdere cartridges lijken te zijn beschadigd. Verwijder de cartridges en vervang ze door nieuwe cartridges". Dit is echter niet het geval, er is niets mis met de 123inkt huismerk cartridges.
Na intern onderzoek, op hun eigen testprinters, hebben technici van 123inkt een grootschalig probleem vastgesteld met de werking van huismerk cartridges in diverse HP printers. Na deze constatering heeft 123inkt onmiddellijk haar klanten per e-mail geïnformeerd over het mogelijk niet meer juist functioneren van hun HP printer. Om het probleem beter in kaart te brengen heeft 123inkt tevens in deze e-mail gevraagd of haar klanten wilden controleren of de printer nog functioneerde. Binnen een dag meldden zich al meer dan 1000 consumenten met dit probleem.
Om het probleem grondig uit te zoeken heeft 123inkt uitvoerig getest met diverse printermodellen. Zodra bleek dat het probleem in de firmware van de printers zat, is om opheldering gevraagd bij HP Nederland. Daar gaf men aan van niets te weten. Consumenten die contact zochten met de HP klantenservice kregen op dat moment nog te horen dat het probleem veroorzaakt werd door de huismerk cartridges. Een dag later werd hier al op teruggekomen en gaf HP aan dat er een firmware-update was geweest die dit veroorzaakte. Het niet meer functioneren van huismerk cartridges zou een onbedoeld gevolg zijn van een update.
Geen firmware update
Uit verder onderzoek van 123inkt blijkt echter dat er voorafgaand aan of op dinsdag 13 september geen firmware-update van de betreffende modellen is geweest, zoals HP via de helpdesk aangeeft. De diverse printertypes waarbij het probleem speelt hebben voor het laatst op 22 maart 2016 een firmware-update gehad (met firmware die al ontwikkeld was in 2015). Ook de testprinters uit de opslag van 123inkt die geen netwerktoegang hadden, en dus niet konden updaten, vertonen het probleem. Sterker nog, ook printers met oudere firmware-versies dan de update van maart 2016 vertonen het probleem sinds 13 september. 123inkt komt dan ook tot de conclusie dat het probleem niet het gevolg is van een recente update, maar reeds enige tijd geleden is voorgeprogrammeerd in de firmware van de printers. De verklaring van HP dat het probleem in een recente firmware-update zit is dus naar ons oordeel onjuist en misleidend.
Oplossing
123inkt heeft direct contact gezocht met de chipfabrikant van haar huismerkcartridges om het probleem op te lossen. Zij bevestigden het probleem en gaven aan meldingen uit de hele wereld te hebben ontvangen. Voor huismerkcartridges voor een aantal HP printers is het inmiddels gelukt om nieuwe chips te ontwikkelen, deze zijn al in productie.
Ook is er door de technici van 123inkt met succes gewerkt aan het weer aan de praat krijgen van geblokkeerde testprinters met een oude firmware versie uit 2014, maar die oplossing kan door de consument moeilijk zelf worden uitgevoerd.
123inkt is van oordeel dat het voor HP heel eenvoudig is deze oude firmware weer beschikbaar te stellen en daarmee de problemen van de gebruikers van HP printers direct te verhelpen, maar HP kiest er blijkbaar voor dit niet te doen.
Conclusie
Dit probleem staat niet op zichzelf. Printerfabrikanten voeren regelmatig firmware-updates uit waarvan gesteld wordt dat die de werking van de printer verbeteren of beveiligingsissues verhelpen. Het (on)bedoeld gevolg daarvan is echter meestal dat het gebruik van goedkopere huismerk cartridges wordt bemoeilijkt en/of foutmeldingen worden veroorzaakt. Ditmaal was het probleem niet het gevolg van een update om de werking van de printer te verbeteren, maar is de firmware van HP kennelijk zo geprogrammeerd dat op 13 september 2016 dit probleem ontstond.
Getroffen printertypes
HP Officejet Pro 6830
HP Officejet Pro 8610
HP Officejet Pro 8615
HP Officejet Pro 8620
HP Officejet Pro 8625
HP Officejet Pro 8630
HP Officejet Pro 8640
HP Officejet Pro 8660
HP Officejet Pro x451dn
HP Officejet Pro x451dw
HP Officejet Pro x476dn
HP Officejet Pro x476dw
HP Officejet Pro x551dw
HP Officejet Pro x576dw
Dit persbericht is gepubliceerd op 16 september 2016.

Met vriendelijke groet,
De directie van 123inkt.nl

 

18 september 2016 om 02:00.
RuudM zegt:

Ook de email van 123 Inkt ontvangen ( ben klant, sturen ze naar alle adressen uit hun bestand.)
Voor mijn Brother van 5 jaar, cartridges nog zonder chip, geen probleem
Toch blijft de hele materie wat vreemd.
Het is, zoals Helma Beumer hiervoor schrijft: de printer prijzen zijn veel te laag en de inkt moet met goud betaald want een bedrijf moet natuurlijk winst maken.
Tijd voor de fabrikanten hierover eens te denken ?
Ruud

 

18 september 2016 om 09:57.
avatar
Ex-lid zegt:

Ik heb al Jaren geleden gelezen dat wat HP doet al verboden was door Nelie Kroes in het Europese Parlement wat HP nu flikt met die inkt patronen om gebruik van ander inkt fabrikanten ter verbieden deze te maken strafbaar te maken van die printerboeren uit Amerika.
Het lijkt mij het beste om Uw printers geen automatisch contact te laten maken dit heb ik zelf altijd op uitgeschakeld staan via de CCleaner kunt dit gedaan worden gelijk na de installatie van de printer.

Groetend Bei840

19 september 2016 om 15:03.
r0n zegt:

Zojuist een stuk hierover gelezen.
Ook printers die in de doos lagen en geen verbinding met internet hadden, hebben dit probleem.
Het vermoeden is, dat er een "fout" zit in een driver update, die door Microsoft is aangeleverd.
In dat geval is Microsoft (als leverancier) verantwoordelijk en niet HP..............

21 september 2016 om 21:17.
RuudM zegt:

Begrijp dit even niet:
printers in de doos hebben toch nog geen driver update gehad? Kwamen zo uit de fabriek.
Ze hadden geen verbinding met internet, het lijkt toch dat HP dit er "met voorbedachte rade" in gebouwd heeft.
Ruud

21 september 2016 om 21:51.
Niekie zegt:

Microsoft levert heel veel drivers voor hardware standaard met Windows 10 mee Ruud.
Dus dit zou zo maar kunnen.
Maar heeft R0N een link naar dat bericht?
Deze misschien. En dan de discussie eronder doorlezen.

Niek

21 september 2016 om 22:06.
Dirk Boom zegt:

Voor zover ik het begrijp gaat het niet om de HP-driver.
Ik las dat het om de firmware gaat, dat is software IN het apparaat. 123inkt heeft het onderzocht en vermoedt dat het een update van de firmware kan zijn geweest en/of voorgeprogrammeerde firmware (dus al in de doos).
Lees eens dit verhaal in Computable.

21 september 2016 om 22:13.
r0n zegt:

De waarheid zal ergens in het midden liggen denk ik.
De link van Niekie is inderdaad de pagina die ik bedoelde.

RuudM, ik bedoelde ook een driver-update voor Windows, in dat geval is de leverancier Microsoft en is deze ook verantwoordelijk.
Bewijzen is natuurlijk moeilijk.

Eerst maar eens wachten wat er boven tafel komt, voordat er een schuldige wordt aangewezen..............

21 september 2016 om 22:40.
anne98noesch zegt:

Goedemiddag allen die moeilijkheden hebben met hun HP printer. Ik zal het nog sterker vertellen, ik moest 2 weken geleden mijn 2 inktpatronen vervangen, de oude waren leeg. Ik heb uit een doos van het merk HP 2 originele patronen gepakt, maar wat ik ook probeerde hij weigerde het kleuren inktpatroon te installeren, kreeg steeds het bericht dat hij al gebruikt was of beschadigd. Allebei zijn ze van HP, alleen kwam het kleurenpatroon " made in China ". De zwarte niet. Ik heb ten einde raad maar weer een doos gekocht en daarvan het kleurpatroon geïnstalleerd en die deed het wel. Heb dus een hoop geld weggegooid door het niet werkende kleurenpatroon weg te moeten gooien. Dus ook dat kan je overkomen met een HP Envy 5530. Ook met originele patronen dus.
groeten Anneke

22 september 2016 om 16:27.
Dirk Boom zegt:

Nou geld weggooien .... een niet functionerende inktpatroon moet worden vergoed/verruild door de leverancier. Dat was een ander probleem dan de ingreep door HP om niet-merk cartridges te weigeren.

22 september 2016 om 19:49.
jan74 zegt:

Beste Helma,
Dit irritante gedrag van HP is dus een probleem geworden voor de consument.
Een jaar geleden heb ik juist daarom een nieuwe Canon MX925 printer aangeschaft.
Een prima apparaat. Nu heb ik nooit meer problemen met cartridges van huismerken.
Daarvoor had ik een prima HP all-in-one printer, maar aangezien die toch al vijf jaar oud was, plus de reden van die dure HP cartridges , is deze naar het grof vuil gegaan.
En de kwaliteit? Die is er absoluut niet minder door geworden. Voor mij NOOIT meer iets van HP!

23 september 2016 om 10:11.
RuudM zegt:

Nu is het HP maar wie is de volgende? Ook andere merken werken inmiddels met chips in de cartridges.
Feit is en blijft dat vrijwel alle "huis" printers te goedkoop zijn door de concurrentie in de markt
Rekening houdend met BTW en winstmarges van verkoper, importeur en fabrikant kan het niet voor de prijzen die gevraagd worden, maar aangezien ook daar de schoorsteen moet roken wordt de winst gehaald door de dure cartridges.
De printers van HP waar het nu over gaat zijn allemaal "Pro" modellen
De fabrieken hebben dit zelf over zich gehaald in de verkoop competitie....
Ruud

23 september 2016 om 11:08.
r0n zegt:

Even een kromme vergelijking, stel dat:
Een VW rijdt alleen nog op Shell,
een Opel rijdt alleen nog op BP,
een Ford rijdt alleen nog op Esso,
maar een Renault rijdt op alles dat brandbaar is.
Welk merk wordt dan je volgende auto?

23 september 2016 om 11:35.
RuudM zegt:

@ rOn:
Grapje.....
dat wordt dan een elektrische !
En kom je terecht in de concurrentie van de energieleveranciers....
Maakt niet uit of je door de hond of door de kat gebeten wordt !
Maar volgens de nieuwsbrief van SW is wat HP doet juridisch toegestaan.
Ruud

SW.JPG
23 september 2016 om 12:19.
Helma Beumer zegt:

Ik heb net (weer) een HP All In One gekocht.
De printer is goedkoop; de inkt in verhouding niet, maar maakt mij niet echt uit.
Ik print niet zo vaak iets.
Bovendien kan je regelmatig gebruikmaken van aanbiedingen.
Zoals ik laatst deed via de site van het Kruidvat.
4 Originele HP inktpatronen (2x zwart en 2x kleur) voor zo'n 39 Euro.

23 september 2016 om 12:22.
Niekie zegt:

Nou Ruud toegestaan? Ik heb SW over die opmerking gemaild, want dat is niet geheel binnen de waarheid.
Als het na de aankoop plaatsvindt ( en dat gebeurt dus nu) kan je je geld terug vragen en de printer inleveren, volgens het antwoord op een juridische vraag hierover.
link

Niek

23 september 2016 om 19:02.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Pc en randapparatuur-Club?
Pc en randapparatuur-Club