SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Tablet en Smartphone-Club
Netwerkprobleem Samsung S4 in Frankrijk
Geplaatst op 29 augustus 2018 om 21:09 door johnvanmeer
Tijdens mijn verblijf in Frankrijk kan ik met mijn telefoon (ab. Hollands nieuwe) niet bellen of gebeld worden. Helpdesk Hollands nieuwe gebeld met tel. Van mijn vrouw, d.i. Overigens een crime voordat je iemand aan de lijn hebt. Enfin uiteindelijk kontakt maar de voorgestelde oplossingen werken niet. Ik kan me niet aanmelden bij de providers hier. Zoals Orange, S SFR . Heeft iemand een idee hoe e.e.a. Op te lossen is. In het verleden nooit een probleem gehad ook in Frankrijk niet. ik sta voor een raadsel en ben zeer onthand. Misschien kan ieman d mij helpen. Bij voorbaat dank.
17 reacties
BenWuring zegt:
Heeft u roaming aan staan?
29 augustus 2018 om 21:51.
Dirk Boom zegt:
Roaming betreft uitsluitend dataverkeer, en staat los van bellen/SMS'en, wat altijd behoort te werken.
Het zou kunnen dat budgetaanbieder Hollands Nieuwe niet met elke Franse provider goede afspraken heeft.
Verder heb ik gemerkt dat het aanmelden bij een buitenlandse provider soms even duurt (bijv. 1 á 2 min.).

Ik had recent zelf in Frankrijk een probleem met roaming (dataverkeer). Dit werkte niet, wel na een herstart van de smartphone.
Is tbv bellen geprobeerd of het wel werkt na een herstart?
Verder: ik had problemen met gebeld worden. Wat bleek uiteindelijk: de smartphone kan ook bellen via 4G maar KPN meldde dat dit bij buitenlandse providers niet altijd werkt. Ik heb het op hun advies uitgezet.
Wat KPN ook goed heeft gedaan: ik kreeg 2e lijns support. Deze hebben geprobeerd mijn toestel te bereiken terwijl ik met een ander toestel bij hen aan de lijn hing. Heeft Hollandse Nieuwe dat geprobeerd? Zij kunnen dan nagaan wat er misgaat.
Een andere testvraag was: verwissel je SIM kaart met een andere smartphone. Zo is te testen of het aan de SIM kaart ligt of aan de smartphone. (ik heb dit niet gedaan maar de testvraag is logisch).
Aldus mijn ervaringen.
Hollands Nieuwe moet het oplossen. Overstappen, is dat een optie?

29 augustus 2018 om 22:42.
BenWuring zegt:

Dirk, even de consumentenbond citeren: "Bij bellen en internetten in het buitenland gebruik je het mobiele netwerk van een andere provider. Dat heet roaming."
Het gaat dus niet alleen om internetten. Ook met bellen vanuit het buitenland maak je gebruik van een buitenlandse provider. Het punt is dus hier dat niet verbonden (kan) word(t)(en) met die provider. Als ik het nu even beperk tot bellen, dan is het aanstaan van roaming inderdaad niet perse nodig. Wat wel nodig is, is de instelling 'Netwerk automatisch selecteren' op aan zetten.
Hollandsnieuwe maakt trouwens gebruik van en hanteert de internationale afspraken van Vodafone. Mag geen probleem zijn.

29 augustus 2018 om 23:05.
Dirk Boom zegt:
John's vraag betreft bellen.
'Netwerk automatisch selecteren' is daarbij de standaard instelling. Echter als er problemen zijn met bellen (of internetten), dan kan handmatig selecteren van een provider de oplossing geven. De automatisch geselecteerde provider is namelijk niet altijd de beste. Dit is mij recent nog overkomen, en het is het eerste advies dat KPN geeft bij problemen.

 

29 augustus 2018 om 23:54.
BenWuring zegt:

Misschien vergezocht, maar niet ondenkbaar is de mogelijkheid dat er simpelweg geen bereik is. De ontvangstgevoeligheid van smartphones wil onderling nogal eens verschillen en ook de inrichting van netwerken kan een verschil maken.
Zo zat ik onlangs ergens aan een Noord-Hollands strand en had met mijn telefoon en Vodafone abonnement geen enkel bereik. Mijn echtgenote daarentegen met haar telefoon en Ben abonnement (T-Mobile netwerk) perfect 4G.

30 augustus 2018 om 00:34.
Dirk Boom zegt:

Aanvullend: het aantal aanmeldingsmogelijkheden van een zendmast is niet onbeperkt. Bij veel actieve telefoons op 1 mast kan het simpelweg 'op' zijn.
Ik zie ook dat mijn vrouw en ik, met dezelfde provider en hetzelfde type smartphone, in het buitenland soms een verschillende signaalsterkte hebben. Het voordeel ligt soms bij de één, soms bij de ander.

30 augustus 2018 om 00:49.
Zegert zegt:

Voor bellen en sms is de instelling op het toestel voor 'Roaming' niet relevant.
Is nog weleens verwarrend want somt heb ik zelf geen internet verbinding en zeg dan 'o ja Roaming moet nog aan' waarop mijn vrouw dan zegt 'bij mij gaat dat vanzelf'.
Het verschil is dat zij een tekentje ziet voor Roaming bij bellen/sms en ik op dat moment even niet door had dat Data Roaming nog uit stond.

Wat soms ook kan helpen is in de instellingen voor Mobiele data de maximale verbinding 'lager' te zetten - desnoods op 2G wat voor bellen voldoende moet zijn.

30 augustus 2018 om 19:41.
BenWuring zegt:

Je zegt het precies Zegert, dataroaming is inderdaad niet nodig, dat omvat het internetgebruik. Echter, het begrip roaming omvat meer, namelijk het gebruik van netwerken van andere (buitenlandse) providers. Om de verwarring niet compleet te maken, roaming omvat dus het totaal, inclusief bellen en sms'en en dataroaming is feitelijk het begrip waarbij je in het buitenland kunt internetten.

30 augustus 2018 om 19:52.
Zegert zegt:

Ja Ben, omdat het meer omvat dan alleen data maar dat lang niet voor iedereen duidelijk is gaf ik het voorbeeld zoals mijn vrouw het zag en wat ikzelf bedoelde.

30 augustus 2018 om 21:24.
johnvanmeer zegt:

Dank voor alle reacties! Ik begrijp dat ik heel wat heb losgemaakt met mijn vraag. Voor alle duidelijkheid ik Kan wel internetten, whatsappen maar niet bellen en gebeld worden dan krijg ik mededeling "niet op netwerk aangesloten" Hollands Nieuwe zegt nu: netwerkoperaters Orange F of F SFR moet lukken. Nu krijg ik bij Orange een mededeling dat mijn simcard geen koppeling toestaat! Het wisselen van simcard met de gsm van mijn vrouw stuiten op problemen van haar kant omdat ze vreest en misschien terecht, dat we straks helemaal zonder telefoon zitten! Ik denk inderdaad met Dirk Dat ik maar een andere provider moet gaan nemen. Nog een vraag, hoe kan ik de 4G terugbrengen naar 3 0f 2 G. Allen bedankt voor de reacties!


 

30 augustus 2018 om 21:54.
Dirk Boom zegt:

Dataverkeer staat los van bellen en werkt dus prima (toch wel via dataverkeer/roaming 'aan' en niet via wifi??), dus dit kan op 4G blijven staan (de S4 is er geschikt voor). Maar OK experimenteren kan natuurlijk, in mijn S8 staat het in de instellingen bij Verbindingen, dan Mobiele Netwerken, dan Netwerkmodus (zie plaatje).
Ik zou eerder kijken of bellen via 4G is uit te zetten maar ik weet niet of de Samsung S4 die instelling heeft. Bij mijn S8 staat het schuifje in de instellingen bij Verbindingen, dan Mobiele Netwerken (zie hetzelfde plaatje).

Als dit allemaal niet lukt is het enige dat ik nog kan bedenken: doe het SIM kaartje even eruit/erin (dat schoont de contactjes).
Anders ligt het toch echt aan de SIMkaart of aan de provider. Dat moet de provider kunnen testen zoals ik aangaf op de 29ste om 22:42 uur.
De helpdesk van Hollands Nieuwe staat niet goed bekend als ik zo eens zoek naar klachten.

Screenshot_20180830-222440_Mobilenetworks.jpg
30 augustus 2018 om 22:28.
johnvanmeer zegt:

Ik heb de roaming wel aangevinkt staan maar bij instellingen van de telefoon staat "roaming niet actief" ? Hoe kan dit, zit hier wellicht de oorzaak voor mijn probleem?

31 augustus 2018 om 20:47.
BenWuring zegt:

Zeer waarschijnlijk. De oorzaak daarvan is mij echter niet duidelijk. Daar zou Hollandsnieuwe antwoord op moeten kunnen geven.

31 augustus 2018 om 21:41.
Zegert zegt:

'Roaming aangevinkt' betekent dat voor Mobiele Data de Roaming aan staat.
Als er echter staat 'roaming niet actief' dan heb ik het vermoeden dat dat is omdat Mobiele data niet is ingeschakeld..

Roaming voor bellen en sms hoeft (en kan zelfs) niet ingesteld te worden maar is automatisch van toepassing als er verbinding is met een buitenlands netwerk.

Vraag: al geprobeerd bij mobiele data de verbindings snelheid op 2G te zetten?

31 augustus 2018 om 22:24.
johnvanmeer zegt:

Ik heb gezocht naar een mogelijkheid om 4G terug te brengen tot 2 G maar kan hiervoor geen optie vinden op mijn Samsung S4 :(

31 augustus 2018 om 22:32.
Dirk Boom zegt:

Ik denk, net als Ben: Hollands Nieuwe moet het oplossen.
Of een andere provider nemen als zij dat niet kunnen.

31 augustus 2018 om 22:39.
johnvanmeer zegt:

Ik ga nogmaals proberen bij Hollands Nieuwe. Wil graag iedereen bedanken voor het meedenken. Deze kwestie kan voor SENIORWEB wat mij betreft worden afgesloten.

31 augustus 2018 om 22:51.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Tablet en Smartphone-Club?
Tablet en Smartphone-Club