SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Tablet en Smartphone-Club
Opslagcapaciteit Android-smartphone.
Geplaatst op 10 december 2014 om 20:26 door Dijon

Bij het downloaden van app's krijg ik momenteel steeds de melding "Fout bij downloaden. Er is onvoldoende ruimte op het apparaat". Ten eerste is voor mij het woord "apparaat" erg algemeen want ik kom een scala aan opslagbenamingen tegen op mijn Wolfgang-smartphone.

Te weten:-SD-kaartopslag (1,8 GB gebruikt en 14,0 GB vrij)

             -Interne opslag   (431 MB gebruikt en 72 MB vrij)

             -Ram                (298 MB gebruikt en 175 MB vrij)

Tevens wordt er soms bij  "Toepassingen" met betrekking tot geïnstalleerde app's de mogelijkheid gegeven om "te verplaatsen naar USB-opslag" of "... naar telefoon"".

Wie kan mij wegwijs maken in deze voor mij niet te ontwarren materie? Of aangeven waar ik die oplossing met toelichting kan vinden?

Op voorhand dank voor een reactie.

Vriendelijk grotend.

5 reacties
Truus zegt:

op Deze pagina  staat uitgelegd wat de verschillende geheugen zijn binnen de smartphone. (Interne opslag heet ook wel ROM )  plaats als het kan liefst op USB opslag-sd kaartje- ipv telefoon opslag omdat op de sd kaart meer ruimte is.

11 december 2014 om 09:02.
Dijon zegt:

Bedankt voor reactie Truus. Betreffende pagina helpt me weer een stuk verder.

11 december 2014 om 19:46.
Toorenburgh zegt:

Dijon: de melding 'fout bij ... er is onvoldoende ruimte in het apparaatgeheugen, verwijder bestanden' wordt veroorzaakt doordat in buffers van het apparaatgeheugen (RAM) tijdelijke gegevens achterblijven van Apps. Na bepaalde periode moet dit apparaatgeheugen geschoond worden van deze gegevensvervuiling.

In uw geval lijkt de oorzaak onvoldoende ruimte in het intern geheugen (ROM), waarin het besturingssysteem, alle Apps en foto's/video/muziek (mediabestanden) en documenten worden opgeslagen.

Tip vooraf

Gebruik bij voorkeur een SD-kaart en wijzig eenmalig voor elke media(& documenten) directory het opslaggeheugen van intern- naar extern (SD-kaart) als volgt: Appsmenu-Mijn Bestanden-menuTOETS-Instellingen-Directory’s selecteren-wijzig per directory type (4x) de sdcard0 in extSdCard en sluit af met StartTOETS. 

Preventieve maatregelen:

- Wekelijks éénmaal je Android-smartphone helemaal uit/aan zetten.

- Verwijder Apps die je zelden of nooit gebruikt (Android Apps kan je niet verwijderen).

- Gebruik bij voorkeur een SD-kaart.

Opschonen intern geheugen (ROM):

- Gebruik je Whatsapp? Dan in WhatsApp via menuTOETS-Instellingen-Chatinstellingen- "Alle Chats wissen" (je kunt ook per gesprek wissen). Daarna WhatsApp-mediamappen opschonen: Appsmenu-Mijn Bestanden-Alle bestanden-sdcard0-WhatsApp-Media-WhatsApp Audio -“Alles selecteren”-klik op Prullenbak(icoon).

Idem voor WhatsApp Images en Video en sluit af menuTOETS.  

- Gebruik je geen SD-kaart? Kopieer media(& documenten) van je apparaat naar PC. Verwijder daarna media(& documenten) uit het intern geheugen van je apparaat: Appsmenu-Mijn Bestanden-sdcard0-DCIM-media/documentmap (4x). 

Opschonen apparaatgeheugen (RAM) als bovenstaande onvoldoende resultaat oplevert:

Maak vooraf een backup van je apparaatinstellingen en synchroniseer contact- en agendagegevens met Gmail en kopieer eventuele media bestanden naar PC (via KIES, Bluetooth etc) of de Cloud.

Ga naar recovery mode om de buffer en cash leeg te maken door achtereenvolgens  'wipe data/factory reset' en 'wipe cache partition' uit te voeren. Media bestanden in het intern- of extern geheugen worden daarbij niet gewist.

Zo activeer je de Recovery mode: schakel je smartphone helemaal uit. Druk tegelijk op Volume-, Start- (middelste knop onderin) en Aan/uit-knop. Zodra het Samsung-Galaxy logo verschijnt, laat je deze toetsen los en verschijnt het groene robotje en tenslotte het systeem-keuze menu, waar je met de Volume knop doorheen kan scrollen. Met de Aan/uit-knop bevestig je de gewenste actie.   

Tenslotte selecteer je  ‘reboot system now”. Volg de stappen op je display en antwoord Ja op de vraag "oude backup terugzetten?" zodat jou Apps en (apparaat)instellingen op je smartphone worden teruggezet. Voer vervolgens bij Instellingen-Accounts je Google-account in waarna jouw oorspronkelijke contact- agenda, google-bladwijzers etc automatisch gesynchroniseerd worden met je smartphone. Succes!

23 februari 2015 om 21:46.
Dijon zegt:

Beste Toorenburgh,

Zeer bedankt voor de uitgebreide en deskundige adviezen. Ik ga hier zeker gebruik van maken daar het 3 x terug sturen naar de technische dienst van Wolfgang slechts een lichte en tijdelijke verbetering heeft gebracht. Het probleem blijft het niet kunnen versturen naar / erkennen van de sd-kaart. Met de app "apps2SD" lukt het ook niet. Deze verplaatst naar het telefoongeheugen. Nogmaals bedankt.

 

24 februari 2015 om 17:10.
Toorenburgh zegt:

Beste Dijon: sommige merken/typen SD-cards zijn ongeschikt voor Android apparaten en worden dan niet herkend. In de handleiding van uw Android smartphone wordt de maximale capaciteit (Gb) voor de SD-card aangegeven. Kies een gangbaar merk (bv ScanDisk of Samsung) met de juiste snelheidsklasse (Class) die geschikt is voor uw smartphone. 

25 februari 2015 om 16:58.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Tablet en Smartphone-Club?
Tablet en Smartphone-Club