Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Veiligheid-Club
phising popup
Geplaatst op 25 maart 2020 om 08:51 door huberts

Ik krijg alsmaar een mededeling van phising mail ( zie bijlage )op mijn beeldscherm
kan je ook zoiets definitief verwijderen heb trouwens ook een melding
gemaakt bij de bank

abn.png
9 reacties
Dirk Boom zegt:

Komt het via mail of is het een popup scherm?
Is er een reden dat je het fishing noemt?
Er staat namelijk wel software voor de e-dentifier in de webbrowser.
Welke browser gebruik je? Welke Windowsversie?
Ik denk dat de bank uitsluitsel moet geven, heb je hen gebeld?

25 maart 2020 om 10:45.
huberts zegt:

een popup op het scherm ik gebruik Windows 10
er is een mail verstuurd naar de beveiliging site
van de bank

25 maart 2020 om 11:21.
RuudM zegt:

Als het een popup is kan dat mogelijk verwijderd worden door Adware cleaner en/of Malwarebytes.
Dat het malware is blijkt al bij het zien/lezen, geen Nederlandse bank zal de klanten in het Engels informeren.
Ruud

25 maart 2020 om 12:02.
Dirk Boom zegt:

Kijk ook even op de website van ABN Amro, op deze plek en hier.
Deze software is alleen nodig als de e-dentifier aan de computer wordt gekoppeld. Het is echter al lang geleden dat ik deze boodschap heb gezien en dat maakt mij wat voorzichtig. Ik zou zeker het antwoord van ABN Amro afwachten.
Is het in orde, dan kun je op 'nee' klikken.
De software is bedoeld voor de webbrowser.
Welke webbrowser wordt gebruikt?

25 maart 2020 om 12:09.
huberts zegt:

ja op nee drukken dan is het weg dat weet ik ondertussen wel
maar het komt iedere keer weer als ik de pc opnieuw opstart

25 maart 2020 om 12:14.
Dirk Boom zegt:

Er staat bij ABN Amro een handleiding. Hierin staat hoe de software wordt geïnstalleerd (ook de update) en hoe hij kan worden verwijderd. Zie de handleiding.
Nu is mijn nieuwe gedachte:
- Als verwijderen volgens de aanwijzingen in de handleiding wordt uitgevoerd, dan is er geen risico en is het probleem opgelost.
- Als je de e-dentifier bedraad gebruikt, dan zal de software zich bij het eerstvolgende gebruik opnieuw willen installeren. Dat is dan in orde, volg wel de handleiding.
Een andere manier is om de update die klaar staat, volgens de aanwijzingen in de handleiding te installeren. Maar omdat er al wat is geprobeerd, ben ik voorstander van eerst verwijderen en dan opnieuw beginnen.

25 maart 2020 om 12:22.
huberts zegt:
Bedankt allen voor het meedenken ik heb de software van de e-dentifier
verwijdert ga ervan uit dat de melding niet weer komt
25 maart 2020 om 12:52.
Niekie zegt:

Ik zou toch ook nog even 2 scans op Malware doen:

Begin met een scan met ADWcleaner : https://www.malwarebytes.com/adwcleaner/ .Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en u op "Verwijderen" kunt klikken en start daarna opnieuw op.

Daarna doet u een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: https://nl.malwarebytes.com/mwb-download/ en verwijder alles wat gevonden wordt, of plaats het in quarantaine.

Bij deze laatste even het eerste schermpje weg klikken, met het aanbod op over te schakelen naar de betaalde versie.

Niek

25 maart 2020 om 18:49.
huberts zegt:

melding is weg allen bedankt

26 maart 2020 om 07:32.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Veiligheid-Club?
Veiligheid-Club