SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Windows-Club
Windows10- Edge
Geplaatst op 21 september 2016 om 11:54 door jvhirt

Maandenlang heb ik probleemloos met Edge gewerkt, ineens wordt de startpagina niet geopend na aanklikken pictogram in de taakbalk, even komt het blauwe scherm, maar dat sluit ook meteen weer.
Na speuren op Google heb ik RPC opstarten automatisch gezet, verschillende 'reparaties' volgens websites zoals Schoonpc, Computeridee enz gedaan maar geen resultaat. Heeft iemand een ander idee?
met vriendelijk dank, Johan van Hirtum

34 reacties
kareltje zegt:

Staat Edge wel als standaardbrowser ingesteld?

21 september 2016 om 13:10.
Niekie zegt:

Lees deze eens door.
Bij mij staat Edge zeker niet als standaard, maar hij start wel gewoon op, dus dat zal niet uitmaken.

Niek

21 september 2016 om 13:30.
jvhirt zegt:

Probleem is natuurlijk dat ik niet meer in Edge kom, dus ook niets erin kan aanklikken cq aanpassen!
Johan van Hirtum

21 september 2016 om 14:29.
Niekie zegt:

Is systeemherstel naar een datum toen het nog wel werkte een idee?

Niek

21 september 2016 om 15:58.
Marixius zegt:

Heb je al via het Startmenu in de lijst van alle apps gekeken of je van daaruit Edge kunt opstarten? Zo ja, dan het icoon van Edge op de taakbalk via de rechtermuisknop loskoppelen. Daarna via het Startmenu Edge opnieuw aan de taakbalk of het Startmenu koppelen.

21 september 2016 om 17:49.
jvhirt zegt:

Een reactie op wat tips welke ik, met dank natuurlijk, kreeg. Systeemherstel heb ik gedaan. Internet Explorer staat niet als standaard. Pictogram Edge losgekoppeld van de taakbalk en (ook niet na herstart) vanuit het start menu opgestart. Alle tegeltjes in het startmenu welke een pad vormen naar internet komen ook met een blauw scherm dat soms blijft staan maar meestal meteen weer sluit.
Voorlopig werk ik nu weer met Explorer tot zich hopelijk een oplossing aanbiedt.

23 september 2016 om 11:25.
Niekie zegt:

Zou u een scan op Malware willen doen met de volgende 3 programma's:

Begin met een scan met ADWcleaner link. Klik na het installeren op “Scannen” en wacht totdat dat klaar is en je op "Verwijderen" kunt klikken en start opnieuw op.

Daarna doe je een volledige scan met de Free versie van Malwarebytes: link en verwijder alles wat gevonden wordt.

Dan : Junkware Removal Tool gebruiken. link.

Niek

23 september 2016 om 12:05.
jvhirt zegt:

Voor Niek. Uw advies opgevolgd, alle drie de tools gedraaid, geen resultaat. ADW cleaner had ik al in gebruik met een snelkoppeling, als ik die aanklik krijg ik de melding: Kan RPC niet opstarten, dit krijg ik ook bij andere snelkoppelingen welke in Edge heb aangemaakt. In de systeeminstelling kun je het opstarten van RPC regelen, de keuze stat op automatisch.
Johan van HIrtum

26 september 2016 om 10:19.
Niekie zegt:

Wat is de exacte foutmelding. ? Normaal is dat: "kan RPC niet uitvoeren".

Niek

26 september 2016 om 10:51.
jvhirt zegt:

Het is 'Kan RPC niet uitvoeren'
Johan

26 september 2016 om 13:56.
Marixius zegt:

Rechtermuisknop op Start > Uitvoeren en typ services.msc
Zoek dan naar Remote Procedure Call (RPC) en kijk of deze op uitgeschakeld staat.
Als dit zo is; Rechter muisklik > Eigenschappen en stel het opstarttype in op Automatisch.
Daaronder staat RPC Locator en die staat normaliter op handmatig.
Computer opnieuw opstarten en dan zou ie het moeten doen

26 september 2016 om 14:57.
jvhirt zegt:

Hetgeen Marixius voorstelt heb al zo gedaan, maar helaas.
Dank, Johan

26 september 2016 om 17:08.
Niekie zegt:

Run deze troubleschooter eens voor Windows 10.

Niek

26 september 2016 om 17:47.
Marixius zegt:

Mocht de troubleshooter van Niek niet werken, kijk dan in het tweede deel van de hier opgegeven probleemoplossing of die ook voor jou werkt.
Vermoedelijk zijn bij jou systeembestanden beschadigd die eventueel gerepareerd kunnen worden met "restore health".

26 september 2016 om 18:41.
jvhirt zegt:

De melding "kan RPC niet uitvoeren" kwam niet continu, maar soms als ik bv vanuit de maop downloads een bestand startte dat via Edge was gedownlaod. Vandaag, ondanks het vele inloggen) heb ik het nog niet gezien. Beide troubleshooters (van Niek en Marixius) geprobeerd, geen fouten gevonden. Langzaam maar zeker begin ik te denken aan een systeemrecovery. Ik weet niet of dit zonder problemen kan. Ben van windows 8.1 naar windows10 gegaan, kun je dan systeemherstel doen. Via het laatste herstelpunt heb ik dit al gedaan, maar ook hier geen resultaat. Gezien wat ik al geprobeerd heb is dit het laatst mogelijke wat ik zelf kan doen. Heeft iemand van jullie hier een idee over?
Johan van Hirtum

26 september 2016 om 19:40.
Marixius zegt:

Heb je de anniversary update van Windows10 al geïnstalleerd?
Zo niet, dan kun je proberen om die zelf op te halen.
Ga via Instellingen naar Bijwerken en beveiliging voor Windows Update.
Klik dan op "meer informatie". Daar vind je de verjaardags update.
Voordat je dit allemaal doet eerst Internet Explorer als standaard instellen, anders wordt geprobeerd Edge op te starten en daar heb je juist problemen mee.
Dus eerst via Configuratiescherm > Standaardprogramma's > Uw standaardprogramma's instellen. In de linker kolom Internet Explorer selecteren en als standaard instellen.

Aanvulling:
Welk bestand uit de download map probeer je te openen? Is dat bestand dan niet de veroorzaker van je problemen?

26 september 2016 om 19:54.
jvhirt zegt:

De Anniversary update heb ik al gedaan (zelfs toen ik de problemen kreeg) nogmaals en alles heeft al zeker een maand prima gewerkt. Het bestand wat ik bedoelde is bijvoorbeeld een .pdf welke ik in Edge kon openen, maar ook ADW Cleaner die ik vanuit de map Downloads opende en bijvoorbeeld ook bij klikken het tegeltje outlook.com vanuit het startmenu. Maar nu krijg ik de melding niet meer (mogelijk door de acties welke ik al gedaan heb).

26 september 2016 om 20:12.
Marixius zegt:

Hoogstwaarschijnlijk is het bestandstype pdf onjuist gekoppeld.
Als je ook Adobe Reader op je PC hebt staan, dan kun je dit programma via Standaard programma als standaard instellen.
Wat je ook kunt proberen is, om via Standaard programma's in de lijst van bestandstypen en protocollen de extensie PDF weer te koppelen aan Edge als je voorkeur voor Edge hebt.
Persoonlijk gebruik ik liever Adobe Reader.

26 september 2016 om 20:18.
Niekie zegt:

Johan: Begrijp ik het goed dat het probleem van je eerste vraag hier bovenaan is opgelost?

Niek

26 september 2016 om 21:09.
Marixius zegt:

Ook ik begrijp het niet goed.
Er zijn met de scan health geen fouten gevonden en het probleem heeft zich ondanks veel inloggen nog niet voorgedaan. Toch wordt er gedacht aan systemrecovery?!?! Systeemherstel via een voorgaand herstelpunt uitgevoerd maar geen resultaat?!? Vervolgens werd gemeld dat het probleem plaatsvond bij het openen van bepaalde bestanden (pdf) uit de download van Edge.

ook ik zou dus willen weten of Edge nu wel of niet kan worden opgestart vanaf de taakbalk.

26 september 2016 om 21:25.
Dirk Boom zegt:

Edge kan, net als elke andere app, aan de taakbalk worden vastgemaakt en van daaruit worden opgestart. Na een rechter muisklik op Edge, bijv. als deze tijdens actief zijn in de taakbalk staat, komt het menu.

26 september 2016 om 21:39.
Marixius zegt:

@Dirk Opstarten van Edge was dus het probleem. Lees het topic nog eens door.

26 september 2016 om 21:43.
jvhirt zegt:

Gezien de nu ontstane discussie, wil ik afsluiten met dank aan alle mededenkers. Doordat ik heel veel zaken al heb geprobeerd, ging ik steeds meer details zaken inbrengen en die verwarren hetgeen waarover het gaat. Zelf ben ik niet onhandig met de pc, (ik ben ambassadeur in een Leercentrum van Seniorweb). Ik zal het even laten bezinken, mogelijk komt er nog eens en keer een oplossing. Nogmaals dank.
Johan van Hirtum

27 september 2016 om 09:50.
jvhirt zegt:

Het probleem is opgelost door de Makersupdate, hierna werkte Edge weer normaal.
Dank Johan van Hirtum

1 november 2017 om 14:44.
Dirk Boom zegt:

Dat is bijzonder, voor een probleem uit september 2016. En mooi dat het is opgelost.

1 november 2017 om 15:10.
Marixius zegt:

Toch wel benieuwd of het de Makersupdate van april 2017 betreft of de Herfstupdate (Fall Creator Update) van 17 oktober?

1 november 2017 om 15:14.
jvhirt zegt:

Beste Marixius,
Het was de Makersupdate van april 2017, inmiddels zit er ook de herfstupdate in en alles werkt nog prima.
Dank, Johan

1 november 2017 om 17:04.
Niekie zegt:

Mooi dat het is opgelost. De oorzaak van het probleem blijft wel vaag helaas, maar in elk geval bedankt voor het terug melden.

Niek

1 november 2017 om 17:13.
fred612 zegt:

Johan waarom heb je niet meteen eerst edge verwijderd en opnieuw gedownload via IE?

2 november 2017 om 10:32.
jvhirt zegt:

Beste Fred, het was mij niet bekend dat Edge verwijderd kon worden, in alle tips die ik kreeg werd dit ook niet genoemd.

2 november 2017 om 10:37.
BenWuring zegt:

Edge kan niet verwijderd worden. Het is een ingebouwde app van Windows 10.

2 november 2017 om 11:00.
fred612 zegt:

opnieuw erover downloaden, na beschadiging, kan toch wel?

2 november 2017 om 11:08.
BenWuring zegt:

Nee, opnieuw installeren kan niet, resetten wel. Zie het artikel hieromtrent van Menno Schoone.

2 november 2017 om 11:20.
elgee zegt:

Het lijkt me zinvol deze discussie nu te stoppen.
Het probleem is opgelost en het resetten van Edge is een ander onderwerp.
LG (beheerder)

2 november 2017 om 11:33.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Windows-Club?
Windows-Club