SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Berichtdetails

Dit bericht is geplaatst in de: Windows-Club
Iso-bestand update april uitvoeren
Geplaatst op 2 mei 2018 om 17:17 door Freedom

Beste leden, ik ben het even helemaal kwijt.sorry

Ik lees dat je met de MCT-tool een iso-bestand van de “update april”op een usb-stick moet zetten.
Daarna moet je het boot-menu aanpassen (en de usb als éérste plaatsen zodat de computer bij het opnieuw opstarten “opstart”vanaf de usb met het iso-bestand.

Nu heb ik de update “ Fall Creaters” eens helemaal schoon geïnstalleerd.
Ik heb toen volgens mij de gemaakte usb-stick met het iso-bestand in de laptop geplaatst en op een Setup.exe geklikt.
Toen werd de installatie uitgevoerd.

IK DACHT (weet het bijna zeker) geen wijzigen in het bootmenu aangebracht

Of kan het op “TWEE” manieren???.

Ik ben het echt even helemaal kwijt.
Graag jullie hulp.

16 reacties
BenWuring zegt:

De volgorde is:
* aanmaken installatiemedium (USB) d.m.v. de MCT-tool
* USB plaatsen
* bootmenu aanpassen middels de bij het merk/type pc/laptop behorende sneltoets (Esc / F2 / F12, enz.) zodat deze opstart vanaf de USB.
* opstarten met deze instelling. Dus USB geplaatst en aangepaste bootvolgorde. De installatie start nu vanzelf.
* Kies je instelling. Bestanden behouden of schone installatie.

2 mei 2018 om 17:24.
Freedom zegt:

Ben bedankt voor je snelle reactie.
Ja,jou reactie komt mij bekend voor maar ik zit maar steeds met die setup.exe op de usb-srick in mijn hoofd.
Of was deze procedure van toepassing bij de overgang van W8.1 naar W10 ??
Als dat zo is begrijp ik niet hoe ik die schone installatie heb kunnen uitvoeren..
Rara

citaat
Nu heb ik de update “ Fall Creaters” eens helemaal schoon geïnstalleerd.
Ik heb toen volgens mij de gemaakte usb-stick met het iso-bestand in de laptop geplaatst en op een Setup.exe geklikt.
Toen werd de installatie uitgevoerd.

2 mei 2018 om 17:48.
BenWuring zegt:

Ja, dat kan wel, maar dan kun je niet schijven opnieuw inrichten.

2 mei 2018 om 18:04.
Freedom zegt:

Maar dan wordt het toch een schone installatie!?
Snap het nog steeds niet.
Sorry

2 mei 2018 om 18:13.
BenWuring zegt:

Een schone installatie betekent een installatie waarbij alles opnieuw wordt ingesteld. Je begint dus eigenlijk weer vanaf nul. Nadien moet alle extra software en apps opnieuw worden geïnstalleerd, persoonlijke data weer worden overgezet en dergelijke. Bij de optie 'Bestanden behouden', wordt zoveel mogelijk al bestaande software intact gelaten (mits op een andere partitie) en blijft persoonlijke data (foto's, documenten, e.d.) staan waar ze stonden en dus weer direct benaderbaar.
Dus, om het helemaal duidelijk te maken, bij een schone installatie verwijder je alles, ook persoonlijke data.
Er bestaat hier dus een verschil met een reguliere update via Windows zelf. Deze zal in beginsel altijd apps en/of software, koppelingen daar naartoe en persoonlijke data intact laten, dit in tegenstelling tot de update via de MCT. Daar kan het nodig zijn dat registerkoppelingen van software opnieuw moeten worden ingesteld, eventueel door de software opnieuw te installeren. Om zo min mogelijk wijzigingen in het systeem te krijgen, is het dus het verstandigst om te updaten via de reguliere update-methode. Alleen wanneer je weer 'schoon' wilt beginnen, dus ook met een schoon register, is een MCT update/herstel de aangewezen mogelijkheid.

2 mei 2018 om 18:53.
Freedom zegt:

Ja Ben, dáár gaat het mij om.
Helemaal schoon, alléen Windows 10 met de nieuwste update en dan ook alles weer opnieuw installeren.
( moet ik in dat geval óók een wijziging in het bootmenu maken?)

2 mei 2018 om 19:05.
BenWuring zegt:

Ja, en vergeet niet om vooraf een backup te maken van de persoonlijke data en eventuele essentiële installatiebestanden.

2 mei 2018 om 19:10.
Freedom zegt:

Ja Ben, ik begrijp dat mijn vraag in dit geval verwarrend was maar ik kwam er niet uit.
Dus nu begrijp ik hoe je het ook keert, ik moet altijd een wijziging doen in het bootmenu!.
Ben bedankt voor je geduld.
Freedom

2 mei 2018 om 19:22.
BenWuring zegt:

Nee, sorry, dan ben ik blijkbaar niet helemaal duidelijk geweest. Je kunt ook onder Windows de setup.exe starten op de USB stick. Het verschil is dat je dan niet de mogelijkheid hebt om een volledig schone installatie te doen. Het effect van deze mogelijkheid komt overeen met de reguliere update-methode via Windows.
Dus, opstarten direct vanaf de USB-stick is alleen noodzakelijk wanneer je een keus wilt hebben hoe je Windows wilt installeren.

2 mei 2018 om 19:38.
Freedom zegt:

Ben, nog even;
Begrijp ik het nu goed dat die Setup.exe op de usb-stick toch boven water komt zoals ik dat hieronder bedoel !!??
Citaat;
Nu heb ik de update “ Fall Creaters” eens helemaal schoon geïnstalleerd.
Ik heb toen volgens mij de gemaakte usb-stick met het iso-bestand in de laptop geplaatst en op een Setup.exe geklikt.
Toen werd de installatie uitgevoerd.


Klopt het dan óók dat als iemand niet de kennis heeft om dit via de boot uit te voeren, Windows 10 toch helemaal opnieuw met de nieuwste update te installeren via de Setup.exe bestand op de usb stick!!??

Ben zeer be nieuwd.

2 mei 2018 om 19:57.
BenWuring zegt:

Ja, volgens mij heb ik al een paar keer aangegeven dat het ook met de setup vanaf de USB kan en nee, het argument kennis van zaken is hier nauwelijks relevant. Het updaten met het starten van de setup.exe vanaf de USB-stick is gewoon een andere methode van updaten van het huidige systeem. Het kan een methodiek zijn wanneer er niet of niet zo'n snelle internetverbinding beschikbaar is of, zo je wil, een aantal PC's achter elkaar van een update moeten worden voorzien. Dit is dus geen installatie zoals deze onder 'schone installatie' wordt verstaan. Daarnaast is een installatiemedium altijd handig om achter de hand te hebben in het geval van storingen, virussen, enz.

2 mei 2018 om 20:10.
Freedom zegt:

Ben, klopt dit dan?

Dus wanneer ik het Setup.exe bestand op de usb-stick gebruik is dat een update
van het systeem dat wordt uitgevoerd zonder iets. (Programma’s,data, en bestanden.
Het “LIJKT”lijkt” dan op een schone installate maar is het niet!

Om een echte schone installatie uit te voeren moet ik het bootmenu aanpassen om de pc vanaf de usb-stick op te laten opstarten

2 mei 2018 om 21:00.
BenWuring zegt:

Een plaatje zegt vaak meer dan woorden (zie bijlage).
Dit is het venster waar je uiteindelijk uitkomt wanneer je de setup start onder Windows vanaf de USB-stick. Het grote verschil met een schone installatie is dat je met het opstarten vanaf de USB stick de mogelijkheid hebt om de systeemschijf volledig nieuw in te delen, in z'n geheel of in partities waarna Windows volledig schoon wordt geïnstalleerd. Bij de soorten installatie die je op de afbeelding ziet, blijft er altijd een Windows.old bestaan.

Windows10Setup.png
2 mei 2018 om 21:15.
Freedom zegt:

Ben jij schrijft, zie Citaat;
Citaat;
Het grote verschil met een schone installatie is dat je met het opstarten vanaf de USB stick de mogelijkheid hebt om de systeemschijf volledig nieuw in te delen, in z'n geheel of in partities waarna Windows volledig schoon wordt geïnstalleerd.

Het blijkt dat ik nog steeds het verschil niet zie.
Ik heb op mijn laptop één schijf met twee partities C en D.
Dan hoef ik bij een “schone” installatie de systeemschijf “C” toch niet volledig nieuw in te delen. Dat begrijp ik niet! Wil de grootte van deze partities en het aantal niet wijzigen.
Heeft de optie “Persoonlijke bestanden en Apps behouden” hier mee te maken.?
( U kunt uw Windows instellengen beheren)
Ik zie door de bomen het bos niet meer.
“Waarschijnlijk moet ik het met veel moeite maar opgeven”
Het daalt gewoon niet bij mij. “Jammer
Ben, bedankt voor je verwoede pogingen!

3 mei 2018 om 07:27.
BenWuring zegt:

Goed, nog één poging :)
Mogelijk dat het artikel van ComputerIdee (https://www.computeridee.nl/nieuws/zo-installeer-je-een-schone-versie-van-windows-10-creators-update-met-dvd-of-usb-stick/) nog iets toevoegt. Let op de titel van het artikel "...schone versie ...". Weliswaar de Creators Update, maar dat maakt niet uit. Kijk waar de vensters verschillen met die van het starten van de setup op de USB onder Windows. Je kunt dat gerust uitproberen tot het venster die ik eerder heb laten zien. Tot dat moment kun je alles nog annuleren.

De beschreven methode van CI geeft aan dat in essentie het uiteindelijke resultaat hetzelfde kan zijn als een reguliere update onder Windows, maar dat in beginsel deze methode gebruikt wordt om een echt schone start te maken, dus inclusief verwijderen en weer opnieuw aanmaken van de systeem partitie, de D: partitie kun je gewoon laten staan. Je kunt je voorstellen dat met het installeren onder Windows er altijd iets blijft hangen, het besturingssysteem is op het moment van installeren immers actief.

Dus, als het de bedoeling is om Windows opnieuw te installeren zonder dat er enig spoor van de voorgaande installatie overblijft, dan is het opstarten vanaf de USB de methode. Maakt het je daarentegen niet uit dat er enige restanten van de voorgaande installatie overblijven en/of bestanden en apps moeten worden bewaard, en het oogmerk is het systeem updaten, herstellen of opfrissen, dan is de reguliere methode van updaten of het starten van de setup op de USB onder Windows de methode.

3 mei 2018 om 09:37.
Freedom zegt:

Oke Ben, ik kom er op terug!
Alvast bedankt tot zo ver.

3 mei 2018 om 10:29.

Wilt u zelf een vraag stellen in de Windows-Club?
Windows-Club