AH zet kunstmatige intelligentie in tegen voedselverspilling
Albert Heijn is een proef begonnen om voedselverspilling tegen te gaan. De supermarkt gaat producten ‘dynamisch afprijzen’ op basis van de houdbaarheidsdatum. Hoe korter de houdbaarheid, hoe hoger de korting.
Via een door Albert Heijn ontwikkeld algoritme (een ingewikkelde formule om iets te berekenen) wordt de korting berekend en worden producten automatisch afgeprijsd. Bij de berekening houdt men rekening met verschillende factoren die de verkoop van een product beïnvloeden. Bijvoorbeeld locatie, bonusaanbiedingen, voorraad in de winkel maar ook het weer. Dit levert uiteindelijk de best passende korting op. Zo hoopt de winkel aan het eind van de dag zo min mogelijk onverkoopbare artikelen over te houden.
De winkelketen prijst artikelen die tegen de uiterste houdbaarheidsdatum lopen al jaren af met een 35 procent-sticker. Dit breiden ze nu dus uit met deze proef. Ze bevinden zich nog wel in het beginstadium. De proef vindt plaats in een winkel in Zandvoort en geldt alleen voor gevogelte- en visproducten. Klanten zien bij deze artikelen twee prijskaartjes: één met de korting en één met de volle normale prijs. Hopelijk genoeg stimulans om ervoor te zorgen dat er geen voedsel meer wordt weggegooid.
Bekijk al het nieuws