Bond boos over verdwijnen apps van smart-tv’s
De Consumentenbond wil dat apps zeker zes jaar na aankoop beschikbaar blijven op smart-tv's. De bond kreeg de afgelopen zes maanden bijna 300 klachten van mensen die ineens apps misten van hun televisie.
Het gaat om het volgende: u koopt een slimme televisie en gebruikt de bijgeleverde apps geregeld. Bijvoorbeeld om gemiste uitzendingen later te bekijken. Maar ineens verdwijnen er apps uit het menu. Daarover klaagden veel mensen de afgelopen maanden bij de Consumentenbond. Het toestel van die mensen was nog geen vijf jaar oud, dus nog best jong.
Bijna de helft van de klachten ging over de NPO-app. In juni 2017 meldde de NPO te stoppen met de app voor televisies van voor 2014. De app doet het op die tv’s dus niet meer. Ook waren er veel klachten over het verdwijnen van de YouTube-app.
Meeste klachten
Over Samsung-televisies wordt het meest geklaagd, namelijk in 63 procent van de gevallen. Dat is niet gek, want Samsung is marktleider bij de smart-tv’s. Op de tweede plaats komen televisies van Philips, met een vijfde van de klachten.
Oplossing
Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten kopen bewust een tv waarop ze apps kunnen gebruiken en betalen daar ook voor. Het kan toch niet zo zijn dat dan na drie jaar het smart-tv-gedeelte van de tv niet meer naar behoren werkt. Wij zullen dit probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen.’
Bekijk al het nieuws