Menu Zoek

Bond boos over verdwijnen apps van smart-tv’s

vrijdag 21 september 2018

Smart tvDe Consumentenbond wil dat apps zeker zes jaar na aankoop beschikbaar blijven op smart-tv's. De bond kreeg de afgelopen zes maanden bijna 300 klachten van mensen die ineens apps misten van hun televisie.

Het gaat om het volgende: u koopt een slimme televisie en gebruikt de bijgeleverde apps geregeld. Bijvoorbeeld om gemiste uitzendingen later te bekijken. Maar ineens verdwijnen er apps uit het menu. Daarover klaagden veel mensen de afgelopen maanden bij de Consumentenbond. Het toestel van die mensen was nog geen vijf jaar oud, dus nog best jong.

Bijna de helft van de klachten ging over de NPO-app. In juni 2017 meldde de NPO te stoppen met de app voor televisies van voor 2014. De app doet het op die tv’s dus niet meer. Ook waren er veel klachten over het verdwijnen van de YouTube-app.

Meeste klachten

Over Samsung-televisies wordt het meest geklaagd, namelijk in 63 procent van de gevallen. Dat is niet gek, want Samsung is marktleider bij de smart-tv’s. Op de tweede plaats komen televisies van Philips, met een vijfde van de klachten.

Oplossing

Bart Combée, directeur Consumentenbond: ‘Consumenten kopen bewust een tv waarop ze apps kunnen gebruiken en betalen daar ook voor. Het kan toch niet zo zijn dat dan na drie jaar het smart-tv-gedeelte van de tv niet meer naar behoren werkt. Wij zullen dit probleem aankaarten bij fabrikanten en aandringen op oplossingen.’

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.