Haast u niet bij nepmail over klantonderzoek
Een e-mail met als onderwerp ‘Haast je! bedankt dat u onze gewaardeerde klanten bent’ is helaas vals. De phishingmail nodigt uit tot verder lezen, maar u kunt hem ongelezen weggooien.
Het valse mailtje heeft als afzender {K_P_N}.{NL}, een creatieve, maar niet zo geloofwaardige manier om lezers te laten denken dat het om KPN gaat. U snapt het al: de afzenders zijn criminelen die mensen proberen op te lichten.
Oude telefoon als prijs
De phishing e-mail meldt dat KPN 100 willekeurige mensen uitnodigt voor een klantenonderzoek. U bent een van de ‘gelukkigen’ die door deelname een ouder model iPhone of Samsung kan krijgen. Nog los van het feit dat een oude telefoon geen geweldige prijs is: waarom zou KPN willekeurige mensen ondervragen?
Het verhaal van deze e-mail is dus niet erg overtuigend. Onder in het mailtje staat een link naar een website. Die verwijst lezers niet naar website met een onderzoek, maar naar een besmette website. Niet op klikken dus!
Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.
Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker
Bekijk al het nieuws