Hoge boetes voor webshops Bever en Coolcat
Vijf Nederlandse webwinkels krijgen in totaal bijna 600.000 euro boete van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Ze gaven hun klanten onvoldoende informatie over onder meer het terugsturen van een bestelling.
De boetes zijn voor de webwinkels van Coolcat (kleding), Bever (outdoorspullen), Shoebaloo (schoenen) en de (voormalige) eigenares van Kiesdejuistesportbh (ondergoed) en Hipvoordeheb (kleding). Coolcat kreeg een boete van 220.000 euro opgelegd – de hoogste boete van de vijf winkels.
Regels voor webwinkels
In ons land gelden er regels voor webwinkels, bijvoorbeeld over betaling en het terugsturen van bestellingen. De regels moeten duidelijk op de site staan, bijvoorbeeld bij een link 'Retourneren'. Alleen maar iets erover melden in het onderdeel Klantenservice of bij de Veelgestelde vragen is niet goed genoeg, aldus de ACM.
Bezorgkosten niet vergoed
De klanten van de vijf webshops kregen onvoldoende informatie. Zo wisten ze niet dat ze het volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug hoorden te krijgen als ze een bestelling retourneerden binnen veertien dagen. Als klanten dat al wisten, weigerden de winkels soms de bezorgkosten te vergoeden.