Mobiel inchecken OV geen succes
In twee maanden tijd hebben nog geen 5.000 Nederlanders hun reis met het OV via hun mobieltje betaald. De nieuwe app is 20.000 keer gedownload. De meeste mensen krijgen het systeem niet aan de praat.
Twee maanden geleden was het groot nieuws. Klanten van KPN en Vodafone konden via een app op hun mobiele telefoon in- en uitchecken in het openbaar vervoer. De aanmelding was wel wat ingewikkeld. De app moest worden gedownload. Dan moest er een ‘wallet’ worden aangevraagd bij de provider. Tot slot moest er 1 cent worden overgemaakt naar Translink, het bedrijf achter de kaart. Ook zijn abonnementen en kortingen niet mogelijk met het systeem, alleen reizen op vol tarief.
Weinig gebruikers
Die handelingen blijken voor de meeste mensen te moeilijk te zijn. Ze krijgen het systeem niet werkend. Meteen na de start werd de aanmelding van nieuwe gebruikers grotendeels afgesloten. Inmiddels is deze weer op gang gekomen. Van alle downloads gebruikt nog geen 20 procent het systeem ook echt. De directeur van Translink noemt de start van het project ‘waardeloos’.
Een lichtpuntje voor Translink: de mensen die het systeem wel werkend krijgen, zijn er tevreden over.
Bekijk al het nieuws