Phishing: openstaande rekening bij Vattenfall
Vattenfall, voorheen Nuon, is het onderwerp van een grote hoeveelheid phishing. Een niet-betaalde rekening staat centraal in de mails.
Eind vorig jaar gingen er al veel valse e-mails rond uit naam van het bedrijf. De phishing was makkelijk herkenbaar door de spelfout ‘herrinering’ in de onderwerpregel. De afzenders verbeterden de fout en proberen het nu nog eens.
Onpersoonlijke mail
De nieuwe nepmail kan als onderwerp ‘Er staat een rekening open’ hebben. In de tekst staat dat u niet hebt betaald en dat u meteen ruim 360 euro moet overmaken. Dit is natuurlijk onzin. De meeste mensen maken hun energierekening via incasso over. Wie achterloopt, krijgt alsnog de kans tijdig te betalen. En niet via een onpersoonlijke mail.
Afzenders van phishing gebruiken vaak een link die naar de Bunq-bank leidt. Oplichters gebruiken die bank vaak. Als u in een andere e-mail een link ziet naar Bunq, dan is dit reden voor argwaan. Als u de link aanwijst (niet aanklikt) ziet u onder in het e-mailprogramma naar welke site de link verwijst.
Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.
Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker
Bekijk al het nieuws