Menu Zoek

Phishing over TAN-codes ING

maandag 6 april 2020

Phishing uit naam van INGING-klanten die TAN-codes gebruiken hoeven niet bang te zijn dat ze straks niet meer kunnen bankieren. Een mail over het stoppen van de codes lijkt van ING te komen, maar het is phishing.

De meeste ING-klanten gebruiken geen TAN-codes meer om betalingen op internet te versturen. Ze gebruiken de app van de bank en hun vingerafdruk of toegangscode. De bank liet eerder weten wel de gaan stoppen met de TAN-codes. Maar door de coronacrisis stellen ze dat nog even uit voor mensen die ze nu nog gebruiken.

Link naar besmette site

De phishingmail hierover heeft als onderwerp ‘Mobiel bevestigen vervangt je TAN-codes’. In de tekst staat dat u mobiel bankieren moet activeren. Anders kunt u geen geld meer overmaken. Er staat een link bij die zogenaamd naar de site van ING gaat. De link leidt naar een besmette site. Klik er dus niet op. Ook het mailadres van de afzender is niet in orde, iets als icscards@info.nl.

Ga nooit in op dit soort mails. Ook al wordt u bij uw naam aangesproken in de aanhef. De afzenders kennen u verder niet en halen uw naam uit uw mailadres, en anders spreken ze u aan met iets als ‘beste klant’. Gooi phishingmails direct weg en reageer er niet op.

Gratis controle op phishing bij SeniorWeb

Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.

Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.