Phishing over verwerkte of vastgehouden pakketten
In december lopen bezorgers af en aan met pakketjes. Criminelen haken hierop in door allerlei nepmails te versturen over mislukte bezorgpogingen en andere problemen met pakketjes. Wees op uw hoede voor phishing over postpakketten.
In december bestellen een hoop mensen iets via internet of krijgen ze een bestelling thuis. Een mailtje dat de bezorger voor een gesloten deur stond, kan dan geloofwaardig overkomen. Of een melding dat uw pakketje niet kan worden bezorgd om een andere reden. Soms lijken de berichten van PostNL te komen, van DHL of een andere bekende bezorgdienst. Staat er in een bericht een link om op te klikken? En dringt de afzender er erg op aan dat u dat ook echt doet? Dan gaat het meestal om phishing. Zeker als er geen afzender van het pakket bij staat.
Bij echte bestellingen en e-mails daarover staat bij welke webwinkel het artikel vandaan komt. Of er staat een tijdstip waarop u de bezorger mag verwachten. U hoeft in elk geval niet te klikken op een link om iets te bevestigen of aanvullende gegevens in te voeren.
Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.
Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker.
Bekijk al het nieuws