Provider moet eerlijk zijn over snelheid internet
Nederlandse internetproviders moeten eerlijk melden hoe snel hun verbindingen nu echt zijn. Snelheden die niet echt behaald worden in de praktijk, mogen ze niet meer noemen.
Dat heeft de Autoriteit Consument & Markt besloten op basis van Europese regels. Internetproviders moeten bij vaste abonnementen in alle contacten vermelden wat de minimale en maximale snelheden zijn. Ook moet er staan wat normaal gesproken de gemiddelde snelheden op het netwerk zijn.
Voor mobiel internet moet de 'geraamde' snelheid in het contract staan. Dat is de hoogst haalbare snelheid die binnen het abonnement voorkomt.
Snel, sneller, snelst
Providers schermen nu vaak met mooie getallen, maar in de praktijk is de internetverbinding niet altijd even snel. Consumenten klagen dan ook vaak dat hun internet langzamer is dan beloofd. Als de beloften in een contract staan, heeft een klant tenminste iets om zich op te beroepen, als er problemen ontstaan.
Nieuwe contracten
De regels gelden vanaf nu voor nieuwe internetabonnementen. Voor bestaande contracten gaan de regels op 1 maart in.
Bekijk al het nieuws