Schrik niet van mails over AfterPay-fraude
Een valse mail meldt mogelijke fraude met uw AfterPay-account.
Bij AfterPay betalen mensen pas na ontvangst van een product, voor hun online bestelling. Misschien kent u het van de grote verkoopsites zoals Bol.com. Op zich heel handig, alleen hebben hackers de dienst nu ook ontdekt.
In een Nederlandse e-mail (met spelfouten) staat dat er wellicht fraude is gepleegd met uw account. Er zou iets besteld zijn namens u. Om dit recht te zetten, wil men dat u op een link klikt in het bericht. Dat is niet veilig, want de link gaat naar een valse site. De e-mail kan meteen de digitale prullenbak in.
Dit is de tekst van de e-mail:
Geachte Klant,
Onlangs is er een bestelling geplaatst met uw AfterPay account.
Wij hebben het vermoeden dat deze bestelling niet door u geplaatst is en hierdoor hebben wij deze preventief geaunnuleerd.
Wat moet ik doen ?
Om er zeker van te zijn dat u dit niet was vragen wij u om naar onze site te gaan en in te loggen om dit te controleren.
Is de bestelling al niet meer zichtbaar dan betekent dit dat wij de kwestie al hebben afgehandeld en hoeft u veder niks te doen.
Met vriendelijke groet,
AfterPay
Gratis controle op phishing bij SeniorWeb
Nepmails blijven lastig te herkennen. SeniorWeb-leden kunnen verdachte mails naar ons doorsturen. U hoort uiterlijk de volgende werkdag of het een phishingmail is.Ga naar de SeniorWeb Phishingchecker.
Bekijk al het nieuws