Slimme televisie in de helft van de huizen
De helft van de Nederlandse gezinnen heeft een slimme televisie in huis. In twee jaar tijd steeg het aantal bezitters van een zogeheten smart-tv van 20 naar 48 procent.
Dat blijkt uit het rapport 'Video behaviour of Dutch consumers'. Een smart-tv is een televisie die is verbonden met internet. Daardoor kunnen mensen er bijvoorbeeld video’s van websites mee bekijken. Het gaat trouwens niet alleen om de nieuwste modellen. Ook oudere televisies kunnen ‘slim’ worden en met internet worden verbonden via de mediabox van de tv-provider of een Chromecast.
Kijken wanneer het uitkomt
Uit het onderzoekt komt ook naar voren dat steeds meer mensen videomateriaal kijken op de laptop en tablet. Deze apparaten worden veel gebruikt om op de moderne manier televisie te kijken. Dat houdt in: een programma starten wanneer de kijker dat zelf wil.
Netflix geliefd
Netflix is de populairste videodienst van dit moment. Bijna een op de drie huishoudens heeft een abonnement op Netflix. Bij alleenstaande ouders en stellen met kinderen is de dienst extra geliefd vanwege het grote aanbod aan kinderprogramma’s. Bij volwassenen zijn series het populairst, de films op Netflix worden minder vaak bekeken.