Menu Zoek

Tele2 weigert klanten met oudere smartphone

vrijdag 13 januari 2017

Tele2Tele2 wil alleen nieuwe klanten die een 4G-telefoon hebben. Mensen met een oudere smartphone die alleen 3G-internet aankan, zijn niet welkom bij de provider.

3G en 4G zijn netwerken voor mobiel internet. 4G is sneller dan 3G. De laatste jaren is 4G de standaard geworden. Nieuwe smartphones kunnen allemaal overweg met 4G, maar oudere modellen niet: daarop is alleen 3G-internet te gebruiken.

Duurder netwerk
Tele2 zit niet te wachten op klanten die 3G afnemen. Het bedrijf beschikt zelf over een 4G-netwerk. Voor 3G-internet moeten ze het netwerk van T-Mobile gebruiken. Dat is duurder voor T-Mobile dan het eigen netwerk. Klanten met 3G kosten Tele2 meer dan klanten met 4G.

Bestaande klanten
Vanaf 1 februari worden nieuwe klanten met een 3G-toestel niet geaccepteerd. Ook bestaande klanten met een 3G-toestel die vanaf februari hun sim-only abonnement willen verlengen, moeten over naar een 4G-toestel. In de algemene voorwaarden van Tele2 staat dat het bedrijf het contract met bestaande 3G-klanten mag opzeggen. Sterker nog: blijft u na verlenging toch gebruikmaken van uw 3G-toestel, dan stuurt Tele2 ook nog een eindafrekening voor de abonnementskosten, staat op hun site. Op de site staat ook een overzicht van telefoons die geschikt zijn voor 4G. iPhones vanaf model 5C zijn dat bijvoorbeeld, maar oudere modellen niet. Voor bestaande klanten met een abonnement inclusief toestel of een sim-only abonnement dat vóór februari is afgesloten, verandert er niks.

Blokkade
Klanten met een eigen 3G-telefoon inclusief een sim-only contract dat na 1 februari is ingegaan, worden geblokkeerd. Zij kunnen alleen gebeld en ge-sms't worden, maar zelf niks meer versturen of internetten. Pas als de simkaart in een 4G-telefoon wordt gestopt, worden die diensten weer beschikbaar.

Eindafrekening
Klanten die geen andere telefoon willen aanschaffen, kunnen hun abonnement opzeggen. Althans: als dat abonnement maandelijks opzegbaar is, is dat gratis. Wie een meerjarig abonnement heeft en dat vroegtijdig stopt, moet ook daar de resterende kosten voor betalen.


Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.