Berichtenbox: geen digitale post maar post per brief
Liever brievenpost dan digitale post van de overheid? Regel het via MijnOverheid.nl
De overheid stapt langzamerhand over van papieren post naar digitale berichten. Daarom zijn MijnOverheid.nl en de Berichtenbox in het leven geroepen. Burgers die hun account op MijnOverheid.nl hebben geactiveerd, krijgen de post van overheidsinstanties binnen in hun Berichtenbox. Wat nu als u dat hebt gedaan, maar toch liever brievenpost ontvangt dan digitale post? U kunt dat via MijnOverheid.nl op de volgende manier aangeven:
- Surf naar MijnOverheid.nl
- Klik op Inloggen.
- Vul uw DigiD-gebruikersnaam en -wachtwoord in en klik op Inloggen.
- Eventueel verschijnt er een melding waarin staat dat er weer nieuwe organisaties zijn toegevoegd aan MijnOverheid. Klik op Opslaan.
- Klik op de blauwe knop Instellingen.
- Scrol naar beneden tot u bij het kopje 'Organisaties Berichtenbox' komt.
- Daaronder staan alle organisaties die u digitale post sturen. Natuurlijk alleen als daar aanleiding toe is. Wilt u liever brievenpost haal dan het vinkje bij de desbetreffende organisatie weg.
- Wilt u van alle aangesloten organisaties liever brievenpost ontvangen haal de vinkjes dan bij alle organisaties weg. Dat gaat het gemakkelijkst door onderaan de lijst tweemaal te klikken op (De)selecteer alle organisaties. Na de eerste klik zijn alle organisaties geselecteerd. Na de tweede klik is er niets meer geselecteerd.
- Klik op de blauwe knop Bewaren.
- Klik op Uitloggen als u klaar bent.
Voortaan ontvangt u alle post van overheidsinstanties en diensten (weer) gewoon per brief.
Het vinkje naast 'Belastingdienst' is niet weg te halen. De overheid heeft namelijk besloten dat iedereen die MijnOverheid.nl activeert, daarna digitale post krijgt van de Belastingdienst. Wilt u dit pertinent niet dan kunt u een papieren kopie krijgen van deze digitale post. De enige manier om dit te regelen is door te bellen met de Helpdesk Digitale Post (0800 - 235 83 52).