Menu Zoek

Snellere noodoproep met 112NL-app

112nl app x250

Vraag noodhulp via de 112NL-app. De app geeft automatisch uw locatie door. En is ook handig als u niet kunt praten.

Bij een noodgeval belt u natuurlijk 112. Dat kan nu ook via de app 112NL. Het handige van deze app is dat hij alvast wat informatie over u doorgeeft aan de meldkamer. De app verstuurt automatisch uw locatie. Zo weten hulpdiensten sneller waar ze moeten zijn. Wie moeite heeft met spreken of horen kan dit in de app instellen. Degene in de meldkamer start dan een chat zodat u via tekstberichten hulp kunt vragen. En prettig voor wie de Nederlandse taal niet (helemaal) beheerst: de app kan ook vertalen.

De 112NL-app is beschikbaar voor iPhones met iOS 14 of hoger en smartphones met Android versie 11 en hoger. Bij het eerste gebruik moet u de app instellen.

  • Download de app 112NL uit de Play Store (Android) of App Store (iPhone/iPad).
  • Open de app 112NL.
  • Tik op Start.
  • Typ uw telefoonnummer en tik op Verifieer. Let op: als de Verifieerknop grijs blijft en niet blauw kleurt, dan is het ingevoerde telefoonnummer onjuist. Zorg dat u geen '0' typt na +31. Is uw nummer 0612345678 dan typt u 612345678.
  • In een sms ontvangt u een code. Neem deze over in de 112NL-app. Mogelijk hoeft u deze stap niet te zetten en verifieert uw telefoon het nummer automatisch.
  • Typ naam en achternaam en tik op Volgende.
  • Kies eventueel in welke taal u wilt chatten. Tik op de standaardtaal en kies een andere taal.
  • Als de taal is gewijzigd, komt onder ‘Vertaal chat’ automatisch 'Ja’ te staan.
  • Tik op Volgende.
  • Geef aan of u moeite hebt met horen of spreken. Tik daarvoor op Ik heb geen problemen met horen en spreken. Kies een optie en tik op Volgende.
    Communicatieve beperking

  • Geef de app toegang tot bellen, locatie en notificaties (meldingen). Anders werkt de app niet optimaal in geval van nood:
    • Tik op een Android-toestel op het schuifje achter ‘Direct bellen’ en op Toestaan. Op de iPhone is deze optie er niet.
    • Tik op het schuifje achter ‘Locatie'. Tik op Tijdens gebruik van de app (Android) of Bij gebruik van app (iPhone).
    • Tik eventueel op het schuifje achter ‘Notificatie’ als deze niet aan staat.
  • Tik op Opslaan.

Er volgt een uitleg over hoe chatten (tekstberichten uitwisselen) via de app werkt. Lees de uitleg en tik steeds op Volgende.

In het midden van het scherm staat uw locatie aangegeven, met daarbij de nauwkeurigheid. Bijvoorbeeld "11 meter". Vanuit de app kunt u gelijk aangeven welke dienst u nodig hebt: politie, ambulance of brandweer.

  • Tik in een noodsituatie op een van de rode belknoppen. U belt dan naar 112. Automatisch stuurt de app uw gegevens door.
    Belknoppen

  • U ziet nu eerst een uitlegscherm over communiceren via de chat.
  • Tik op Bel 112.
  • Tik op een iPhone nogmaals op Bel 112.
  • Iemand van de meldkamer neemt op. Als het gesprek moeizaam verloopt, start die persoon een chat. U kunt zelf geen chat starten.
  • Keer terug naar de 112NL-app en tik op tabblad Chatten.
  • U kunt pas typen als u bericht krijgt dat de chat is gestart. Dit kan even duren.

    Chatten

  • Een bericht sturen? Tik onderaan op Bericht... en typ een boodschap. Tik op het pictogram van een papieren vliegtuigje om te versturen.
  • Degene in de meldkamer typt in het Nederlands terug. Een eventuele vertaling staat onder het Nederlandse bericht.

Instellingen van de app, die u in het begin hebt gedaan, kunt u altijd wijzigen.

  • Tik rechtsboven op ‘Instellingen’, het pictogram van een tandwiel.
  • Tik op Mijn gegevens.
  • Tik op wat u wilt wijzigen, bijvoorbeeld Telefoonnummer. De taal wijzigen? Tik op Chat > Voorkeurstaal.

Nog een specifieke vraag over de 112NL-app, bijvoorbeeld over privacy? Kijk eens bij de veelgestelde vragen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.