Verzeker jezelf en je gegevens tegen cybercrime
We doen en regelen van alles online. Dat is handig, maar online criminelen liggen steeds vaker op de loer. Ze azen op jouw gegevens. Denk aan identiteitsfraude, phishing, malware of datalekken. Met een cyberverzekering ben je beter beschermd tegen digitale risico’s. Wat is het precies en hoe werkt zo’n verzekering?

Wat is een cyberverzekering?
Een cyberverzekering beschermt je tegen de financiële en
materiële gevolgen van cybercriminaliteit, zoals identiteitsfraude, phishing,
ransomware en cyberafpersing. De verzekering biedt financiële compensatie,
juridische hulp en technische ondersteuning, vaak via een speciale hulplijn. Hoewel
het voor particulieren niet wettelijk verplicht is om er een af te sluiten, biedt
een cyberverzekering wel zekerheid en ondersteuning.
Hoe werkt een cyberverzekering?
Een cyberverzekering kan standaard in een inboedel- of
rechtsbijstandverzekering zitten of je kunt hem los afsluiten. De verzekeraar
kan vragen stellen over je risicoprofiel: gebruik je bijvoorbeeld sterke
wachtwoorden en antivirusprogramma's en maak je back-ups van je gegevens? Als
er een incident gebeurt, meld je dit bij de verzekeraar volgens de
polisvoorwaarden, voeg je bewijs toe (screenshots, bankafschriften,
communicaties). Vervolgens beoordeelt de verzekeraar je claim.
Wat dekt een cyberverzekering?
Wel gedekt:
- Financiële schade door phishing of nep-betalingsverzoeken.
- Identiteitsfraude: als iemand jouw persoonsgegevens gebruikt voor aankopen, abonnementen of om leningen af te sluiten.
- Hulp bij het herstellen van accounts of apparaten na hacking of malware.
- Cyberafpersing (ransomware) of bedreigingen via digitale kanalen.
- Kosten voor onderzoek naar de oorzaak van het incident en omvang van de schade.
- Reputatieherstel, zoals verwijderen van ongewenste berichten of reputatieschade online.
Niet gedekt:
- Schade veroorzaakt met opzet of fraude door de verzekerde.
- Schade als gevolg van onvoldoende beveiliging, zoals verouderde software of als je belangrijke maatregelen niet genomen hebt (geen antivirus, geen back-up).
- Schade die al bestond of begon vóór de ingangsdatum van de verzekering.
- Verliezen of claims die voortkomen uit professionele, commerciële activiteiten, bijvoorbeeld als je een webshop hebt.
Ben je slachtoffer van cybercrime?
Snel handelen kan de schade beperken. Meld het incident bij
je bank of instantie. Zij kunnen verdere schade voorkomen. Verander direct de
wachtwoorden van betrokken accounts en installeer virusscanners of
anti-malwaretools om je apparaat op te schonen. Meld vervolgens de fraude bij
de fraudehelpdesk van de politie. Houd bewijs bij, zoals screenshots,
berichten, e-mails en betalingsgegevens. Die heb je nodig voor herstel én
eventuele verzekering.
Cyberservice
Met de Cyberservice van Eigen Huis Verzekeringen ben je goed verzekerd en beschermd tegen cybercriminaliteit.
- Vergoeding als criminelen via phishing of nepmails geld stelen
- Vergoeding van kosten voor vervanging hardware
- Specialistische hulp bij identiteitsfraude
Meer weten? Ga naar eigenhuis.nl/online-verzekerd