Menu Zoek

Een digitaal gezondheidsdossier

Digitaal_gezondheidsdossier_815 Wie met verschillende zorgverleners te maken krijgt, weet dat hij zijn eigen medische geschiedenis goed moet kennen. Want vaak moet een patiënt hetzelfde verhaal meerdere keren vertellen. Het digitaal beschikbaar maken van patiëntgegevens lijkt hiervoor een oplossing. Maar hoever is Nederland met deze ontwikkeling?

Het digitaal uitwisselen van medische gegevens is al jarenlang een belangrijk onderwerp in de politiek. Want als gegevens medisch kunnen worden uitgewisseld, kunnen patiënten snel de juiste zorg krijgen. Dan kan elke arts de medische geschiedenis van een patiënt inzien als dat nodig is. In eerste instantie zou dit worden geregeld in het Elektronisch Patiëntendossier (EPD). Maar na landelijke ophef werd in 2011 besloten dit niet in te voeren.

In plaats van het EPD, werd in 2013 het Landelijk Schakelpunt (LSP) opgezet. Dit is een beveiligd digitaal netwerk waar zorgverleners zich bij kunnen aansluiten. Via het LSP zijn de dossiers van patiënten digitaal in te zien door andere zorgverleners uit de regio. In het geval van ziekenhuizen zijn de gegevens landelijk in te zien. Komt u bij een voor u onbekende arts of apotheek, dan kan die belangrijke medische gegevens snel bekijken zodat u de juiste zorg krijgt. De informatie is altijd beschikbaar, ook wanneer uw eigen arts niet bereikbaar is. Of als u zelf niet in staat bent uw medische voorgeschiedenis te vertellen. Dat moet leiden tot minder medische missers en effectievere zorg. Bij het LSP zijn huisartsenpraktijken, apotheken en ziekenhuizen aangesloten. Maar nog niet alle zorgverleners binnen die groep maken er gebruik van.

Bekijk ook de video 'Hoe werkt het LSP', van de Vereniging van Zorgaanbieders voor Zorgcommunicatie.

Hoewel niet alle zorgaanbieders gebruikmaken van het LSP, is de kans groot dat u met een zorgverlener te maken krijgt die dit wel doet. Dit betekent niet dat uw medische gegevens automatisch in te zien zijn. U geeft zelf eerst toestemming voor welke partijen uw gegevens met elkaar mogen uitwisselen. Alleen de meest recente belangrijke gegevens zijn daarna in het LSP te vinden.

U regelt dus zelf wie uw medische gegevens mag inzien. Dit gebeurt op de website Volgjezorg. Als u toestemming hebt gegeven, is op deze website ook te zien wie uw gegevens heeft uitgewisseld. Ook kunt u hier de toestemming weer intrekken.

Lees meer over Volgjezorg in het artikel 'Medische gegevens volgen met Volgjezorg'.

Nadat u toestemming hebt gegeven, staat er onder uw burgerservicenummer in het LSP dat er medische gegevens beschikbaar zijn. Zo weten andere zorgverleners dat zij actuele medische gegevens kunnen opvragen. Zij mogen dat alleen doen als dat nodig is voor een behandeling. En niet elke zorgverlener ziet een 'compleet' dossier. Een waarnemend huisarts kan bijvoorbeeld een samenvatting van uw huisartsendossier inzien, maar een apotheker kan dat niet. Die kan bijvoorbeeld wel bij een overzicht van de meest recente verstrekte geneesmiddelen.

Met het LSP is de medische informatie nog versnipperd. De Patiëntenfederatie NPCF streeft naar een persoonlijk gezondheidsdossier (PGD). Dit is een elektronisch dossier van de patiënt zelf waarin alle medische gegevens verzameld staan en waarin een patiënt zelf ook aantekeningen kan maken. Denk aan het noteren van bijwerkingen die een bepaald medicijn veroorzaken. Met een persoonlijk gezondheidsdossier is de patiënt beter betrokken en geïnformeerd over zijn eigen zorgproces.

De Patiëntenfederatie ontwikkelt zelf geen PGD, maar stimuleert de zorgsector hier naartoe te werken. Verschillende zorgverleners bieden op eigen initiatief een PGD aan, maar hiermee wordt alsnog maar een stukje van de totale medische geschiedenis vastgelegd. Het doel is uiteindelijk één type PGD waarin de informatie van verschillende zorgverleners komt te staan en wat de patiënt zelf in beheer heeft.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.