Oudere toepassingen gebruiken (Windows 8.1)
Algemeen
U gebruikt Windows 8.1 op uw computer. En u hebt software en/of apparaten van een paar jaar oud. In veel gevallen zijn die apparaten zonder problemen te gebruiken met Windows 8.1. Maar soms verloopt het niet zo soepel. Uw apparaat wordt bijvoorbeeld niet herkend of uw programma werkt niet goed.
Wanhoop niet, u hoeft niet meteen naar de winkel om nieuwe spullen te kopen. Met onze tips kunt u eerst kijken of u uw apparaat of programma alsnog aan de praat krijgt.
Stap 1: aangepaste software zoeken
Apparaten worden door Windows aangestuurd via zogenoemde drivers. Dat zijn programma's die bepalen hoe Windows omgaat met het apparaat. Mogelijk zijn er voor uw apparaat drivers beschikbaar voor Windows 8.1. Als die er zijn, kunt u ze downloaden en volgens de instructies van de fabrikant installeren. Voor programma's worden er soms updates uitgebracht die problemen verhelpen.
- Bezoek de website van de fabrikant van het apparaat of de software. De site is te vinden via www.google.nl.
- Zoek naar een gedeelte met een naam als 'Help' of 'Klantenservice' of 'Downloads'. Daar vindt u vaak de beschikbare bestanden. Kijk of er voor uw type apparaat of software, drivers of updates te vinden zijn. Download ze en installeer ze volgens de instructies van de fabrikant.
- Herstart Windows en kijk of uw apparaat of programma nu wel goed werkt.
- U kunt ook de fabrikant een e-mail sturen met de vraag of er bestanden beschikbaar zijn die uw apparaat of programma goed laten werken binnen Windows 8.1. Het mailadres of de contactgegevens vindt u via de website van de fabrikant.
Stap 2: compatibiliteitsmodus inschakelen
Wilt u een programma gebruiken dat in eerdere versies van Windows wel goed werkte, bijvoorbeeld op uw andere computer? Of dat al een aantal jaar oud is?
U kunt dan proberen de zogeheten compatibiliteitsmodus te gebruiken. Die modus laat het programma geloven dat het actief is in een eerdere versie van Windows. Het programma of apparaat wordt voor de gek gehouden. Dat werkt in veel gevallen goed.
De compatibiliteitsmodus is overigens niet voor alle programma's beschikbaar. Bij onder meer firewalls en antivirusprogramma's is de modus niet te gebruiken.
U activeert de compatibiliteitsmodus als volgt:
- Klik op het Startscherm op het witte pijltje linksonder dat naar beneden wijst om alle apps te zien.
- Klik met de rechtermuisknop op het programma dat niet goed werkt.
- Klik op Bestandslocatie openen.
- Klik in het venster dat opent met de rechtermuisknop op het bestand dat geselecteerd is.
- Klik op Eigenschappen.
- Klik op het tabblad Compatibiliteit.
- U ziet diverse opties en hokjes. Zet onder het kopje 'Compatibiliteitsmodus' een vinkje voor de optie Dit programma uitvoeren in compatibiliteitsmodus voor.
- Klik op het uitklapmenu direct onder de mededeling. Daar staan de verschillende eerdere versies van Windows op een rij.
- Klik op een versie van Windows waarbij het programma nog wel goed werkte. De naam van die versie van Windows komt nu in het grijze vak te staan.
- Klik op OK.
- Dubbelklik nu op de snelkoppeling en kijk of het programma goed werkt.
Werkt het nog niet goed? U kunt deze stappen herhalen en elke keer een oudere versie van Windows selecteren. Probeer ze allemaal en kijk of er eentje te vinden is die het programma wel goed laat werken.
Stap 3: Probleemoplosser gebruiken
Tot slot willen wij u wijzen op de ingebouwde 'Probleemoplosser voor programmacompatibiliteit' van Windows. Dat is een uitgebreid hulpprogramma dat u kan helpen het probleem met uw programma alsnog te verhelpen.
De Probleemoplosser bekijkt het programma en stelt wijzigingen voor. U moet het programma dan testen met de gewijzigde instellingen. Werkt het goed, dan slaat u die instellingen op.
De Probleemoplosser is erg uitgebreid en alleen bedoeld voor zeer gevorderde computergebruikers. In dit artikel geven we daarom geen stap-voor-stapuitleg, maar leggen we alleen in grote lijnen uit hoe het werkt. Ga er alleen mee aan de slag als u weet wat u doet.
Zo start u de Probleemoplosser:
- Klik op het Startscherm op de tegel Bureaublad. In Windows 8.1 kunt u ook linksonder op de Startknop klikken. Die verschijnt als u de muis naar de linker onderkant van uw scherm beweegt.
- Klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling naar het programma dat niet goed werkt.
- Klik op Eigenschappen.
- Klik op het tabblad Compatibiliteit.
- Klik in het bovenste gedeelte op Probleemoplosser voor compatibiliteit uitvoeren.
- Het hulpprogramma kijkt of er problemen worden gevonden. U krijgt in eerste instantie twee mogelijkheden te zien. Namelijk: probeer de aanbevolen instellingen, en problemen met programma oplossen.
- Kies altijd eerst de optie voor de aanbevolen instellingen. Windows stelt wat wijzigingen voor en biedt u de mogelijkheid om het programma te testen. Als alles goed werkt, kunt u de wijzigingen opslaan.
- Werkt het nog steeds niet goed? Dan gebruikt u binnen de Probleemoplosser de optie 'Problemen met programma oplossen'. U krijgt meerdere problemen te zien en u moet aangeven welke van toepassing is. Het hulpprogramma probeert dan de problemen te verhelpen.