Zoeken
Menu Zoek

Outlook 2007: overstappen naar Gmail

Office 2007 wordt vanaf 10 oktober 2017 niet langer ondersteund door Microsoft. Het is daarom af te raden het pakket nog te gebruiken. In dit artikel bespreken we de overstap van mailprogramma Office Outlook 2007 naar Gmail.

Gmail is de webmaildienst van Google. Veilig, gemakkelijk en u kunt het overal ter wereld doen. Gmail is Nederlandstalig. Kiest u voor Gmail dan hoeft u geen programma te installeren op de pc. E-mailen doet u voortaan via uw favoriete browser.

Om Gmail te kunnen gebruiken, hebt u een Google-account nodig. Hebt u dat niet, lees dan het artikel 'Een Google-account aanmaken'.

Op SeniorWeb vindt u een artikel dat u de basis van Gmail uitlegt: 

Met behulp van het programma Mailstore zijn e-mails uit Outlook 2007 eenvoudig te archiveren en te raadplegen. Ook is het mogelijk, voor wie dat echt wil, om deze e-mails vervolgens te importeren in Gmail. 

In het artikel over Mailstore leest u hoe u het programma downloadt en installeert. Is het programma klaar voor gebruik, ga dan als volgt te werk: 

Controleer eerst waar de zogehten pst-map met al uw e-mails erin staat opgeslagen. Dat doet u als volgt:

  • Klik in Outlook 2007 op het tabblad Extra.
  • Klik op Accountinstellingen en klik indien nodig op Gegevensbestanden.
  • U ziet nu onder meer 'Persoonlijke mappen' met daarachter de locatie van het pst-bestand. Noteer deze gegevens. Ga dan verder:
  • Start Mailstore.
  • Klik op E-mails archiveren.
  • Klik onder 'E-mailclients' op Microsoft Outlook.
  • Klik op het rondje voor E-mails archiveren die in een pst-bestand zijn opgeslagen.
  • Klik op de grijze knop rechts van het vak 'Bestandsnaam'.
  • Blader naar de map waarin uw pst-bestand staat.
  • Selecteer het pst-bestand.
  • Klik op Openen.
  • Klik op Volgende.
  • Klik in het venster dat verschijnt op Beëindigen.
  • Klik in het volgende venster dat verschijnt op OK.
  • Dubbelklik onder 'Profielen' op M om het archiveren te starten.
  • Rechtsonder op het scherm ziet u een voortgangsvenster. Afhankelijk van het aantal berichten dat u hebt, kan het archiveren enige tijd duren. Is het proces afgerond, klik dan in het voortgangsvenster op Sluiten.

Al uw e-mails in het archief kunt u nu raadplegen via het programma Mailstore. Maar dit programma kan de berichten ook overzetten naar Gmail: 

  • Klik in het programma op E-mails exporteren.
  • Klik onder 'E-mailservers' op Gmail.
  • Klik in het venster dat verschijnt op Volgende.
  • Vul bij 'E-mailadres' uw Gmail-adres in.
  • Klik op Toestemmen.
  • Klik in het venster dat verschijnt op Volgende.
  • Vul uw wachtwoord in en klik op Inloggen.
  • Klik op Toestaan.
  • Ga weer naar het scherm van Mailstore.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Beëindigen.
  • Klik op OK.
  • Dubbelklik onder 'Profielen' op de gegeven naam om het overzetten te starten.
  • Rechtsonder op het scherm ziet u een voortgangsvenster. Afhankelijk het aantal berichten dat u hebt kan het overzetten enige tijd duren. Is het proces afgerond klik dan in het voortgangsvenster op Sluiten.

U vindt alle mails terug onder het label 'MailStore Export', dat u terugvindt aan de linkerkant in het menu. Is dit label niet zichtbaar, klik dan op Meer labels.

Voor het overzetten van uw contacten naar Gmail maakt u eerst een speciaal bestand aan waarin al uw contacten staan. Sla zo'n csv-bestand zo in Outlook 2007 op: 

  • Start Outlook 2007.
  • Klik op Bestand.
  • Klik op Importeren en exporteren.
  • Klik linksonder op Contactpersonen.
  • Klik bovenaan op Naar een bestand exporteren.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Door komma's gescheiden waarden (.CSV). Het kan zijn dat hier 'lijstscheidingstekens' staat in plaats van 'komma's'.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Contactpersonen.
  • Klik op Volgende
  • Klik op Bladeren en kies een map om het bestand in op te slaan.
  • Typ een naam voor het bestand, bijvoorbeeld 'Adresboek contactpersonen'.
  • Klik op OK.
  • Klik op Volgende.
  • Klik op Voltooien.

Het csv-bestand met het adresboek is op de computer opgeslagen. Nu is het zaak de contacten over te zetten naar Gmail: 

  • Ga naar Gmail ( mail.google.com) en log in met uw gegevens.
  • Klik linksboven op het rode pijltje achter Gmail.
  • Klik op Contacten.
  • Wanneer u een nieuw Google-account hebt aangemaakt kan het zijn dat u een voorbeeldweergave ziet. In dat geval ziet u een lichtblauwe balk onder het Google-logo. Klik in dat geval op Meer.
  • Klik op Contactvoorbeeld sluiten.
  • Klik nu op Contacten importeren.
  • Klik op Bladeren.
  • Ga naar het csv-bestand dat u het opgeslagen, klik erop en klik dan op Openen.
  • Klik op Importeren.

Alle contacten worden nu geïmporteerd in Gmail.

Wie kiest voor een e-mailadres van Gmail, kan mails van zijn huidige provideradres laten binnenkomen bij deze dienst. De post die naar uw providermail verzonden wordt, wordt dan automatisch ook naar uw Gmail-adres gestuurd. Hoe u providermail instelt leest u in het artikel:

Woordenboek
Home Sluiten
Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.