Menu Zoek

Wel of geen mailadres van de provider?

Wel of geen providermailMet een internetabonnement van een provider als Ziggo, T-Mobile of KPN kunnen gebruikers eigen e-mailadressen aanmaken. Is dat handig of niet?

Providers bieden bij een vast internetabonnement standaard de mogelijkheid een of meerdere e-mailadressen aan te maken. Zoals pietjepuk123@ziggo.nl of janklaassen123@kpnmail.nl. Klanten zijn niet verplicht zo'n adres te gebruiken. Wie blij is met een Gmail- of Outlook.com-adres kan dit gewoon blijven gebruiken.

Wat zijn de voordelen en nadelen van providermail?

  1. Gemak
    Meestal is er al een standaardadres aangemaakt door de provider. De gebruiker kan er direct mee aan de slag. En andere adressen zijn snel gemaakt.

  2. Helpdesk
    Als er wat is, springt de helpdesk bij.

  3. Geen reclame
    Mailadressen van de provider zijn strikt privé. Google en Microsoft willen nog weleens reclame plaatsen in hun maildiensten. Sommige gebruikers vinden dat vervelend.
  1. Afhankelijk van abonnement
    Stopt het abonnement, dan stoppen ook de mailadressen van de provider. Wie van aanbieder wisselt moet opnieuw adressen aanmaken. En alle kennissen, vrienden en instanties daarover inlichten. Een Gmail- of Outlook.com-adres is voor het leven.

  2. Mailarchief
    Een probleem dat samenhangt met het bovengenoemde. Zeg het abonnement van de provider op en je zult je mailarchief over moeten hevelen. Want het account houdt op te bestaan.

  3. Soms problemen over de grens
    Met mail van de provider loop je in het buitenland soms tegen problemen aan. Mail komt wel binnen, maar kan niet verzonden worden. Gmail en Outlook.com kennen deze problemen niet.

Overweeg of u het e-mailadres van de provider wilt (blijven) gebruiken. Dat hoeft natuurlijk niet. Gratis webmaildiensten als Gmail van Google en Outlook.com van Microsoft hebben als belangrijk voordeel dat het adres permanent is. Ze zijn via elke browser te openen en in alle e-mailprogramma's in te stellen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.