SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Altijd een beroep kunnen doen op onze computerhulp? Word nu voordelig lid!

Meer informatie
Menu Zoek

Wel of geen providermail?

Wel of geen providermail

Bij een internetabonnement van de provider hoort ten minste één e-mailadres. Mensen zijn niet verplicht om dat adres te gebruiken. Alle diensten die bij de provider worden afgenomen, werken probleemloos zonder dat het e-mailadres in gebruik is genomen. Waarom zou je dus providermail gebruiken? En waarom niet?

Wie niet een e-mailadres van de provider gebruikt, komt uit bij gratis webmaildiensten als Gmail van Google en Outlook.com van Microsoft. In dit artikel worden de voor- en nadelen van providermail bekeken met die alternatieven in het achterhoofd. Daarnaast kunnen verschillende programma's worden gebruikt om e-mails te lezen en versturen. Maar die staan los van het gekozen e-mailadres. Of die nu van de provider is of van Google of Microsoft.

Privacy
Een belangrijk voordeel van providermail is dat de privacy beter is beschermd dan bij Gmail en Outlook.com. Niet dat deze diensten privacy in de uitverkoop doen, maar veel mensen vinden het onprettig dat er reclame bij hun e-mails wordt getoond. Dat geeft ze het idee dat iemand meeleest in de mails. Nu is dat zeker niet het geval, maar Google en Microsoft scannen de berichten wel op termen waar ze advertenties aan kunnen koppelen. Dus wie dat niet ziet zitten komt al snel bij providermail uit. 

Gemak
Providermail is eenvoudig in te stellen. De instellingen worden door de provider geleverd en kunnen in de meeste e-mailprogramma's op pc, tablet en smartphone worden gebruikt. Wie Gmail of Outlook.com wil gebruiken moet eerst zelf een account aanmaken. Daarna moet dit account worden ingesteld op alle gewenste apparaten. 

Helpdesk
De provider heeft een helpdesk die ondersteuning biedt bij allerlei problemen. Ook wanneer het bijvoorbeeld niet lukt de e-mail goed in te stellen. In Gmail en Outlook.com bent u op uzelf aangewezen.

Niet permanent
Providermail bestaat zolang het abonnement loopt. Wie van provider wisselt moet een nieuw e-mailadres aanmaken. En alle vrienden en bekenden daarvan op de hoogte brengen. Ook moeten abonnementen op nieuwsbrieven en dergelijke worden gewijzigd. Gmail en Outlook.com zijn voor het leven.

Vaak zal ook het adresboek verdwijnen. Dat betekent ook weer opnieuw gegevens  van alle vrienden en bekenden invullen. 

Beperkte opslagruimte
Een mailbox loopt vol. Of dat problemen geeft hangt van de provider af. De een reserveert meer opslagruimte dan de ander. Maar vol is vol en dat betekent dat er berichten moeten worden opgeruimd. Want een volle mailbox kan geen e-mails meer ontvangen. De capaciteit van Gmail is 15 GB; die van Outlook.com 5 GB maar wordt naar behoefte van de gebruiker vergroot. 

Buitenland
Providermail kan soms voor problemen zorgen in het buitenland. U kunt wel e-mail ontvangen maar niet versturen. Met de toename van tablets en smartphones Hiervoor bestaan wel verschillende oplossingen, maar Gmail en Outlook.com kennen dit euvel helemaal niet. Waar u een apparaat ook mee naartoe neemt, hun e-maildienst werkt altijd.

Wie voor providermail kiest moet vervolgens goed opletten. De instellingen geven twee opties: POP3 of IMAP. Die laatste wordt steeds meer de standaard maar beide opties worden nog steeds aangeboden. Let er goed op dat u het account instelt op IMAP. Meer hierover leest u in het artikel Overstappen van POP3 naar IMAP.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.