Strengere regels voor online recensies
Recensies op internet zijn belangrijk voor aanbieders én potentiële klanten. De regels voor online beoordelingen zijn vanaf eind mei strenger, zodat de kans op misleiding geringer wordt.
Positieve besprekingen van producten, restaurants, hotels of diensten zijn belangrijk voor de aanbieders. Tevredenheid verkoopt, nietwaar? Klanten in spe moeten de zekerheid hebben dat de recensies kloppen. Daarom zijn met ingang van 28 mei 2022 strengere regels van kracht.
Voorwaarden
Online aanbieders van producten en diensten met een recensiemogelijkheid moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:
- Alleen daadwerkelijke klanten of gebruikers mogen recensies plaatsen. De aanbieder heeft een controleplicht.
- De aanbieder moet bezoekers informeren over het recensiebeleid. Door onder meer uit te leggen hoe op neprecensies wordt gecontroleerd.
- Aanbieders mogen zich niet voordoen als klant en onder die vlag recensies plaatsen.
- Wanneer een aanbieder betaalt voor een recensie, moet dit er nadrukkelijk bij staan.
- Negatieve recensies verwijderen mag niet. Tenzij aangetoond kan worden dat de bespreking vals is.
- Op sociale media je eigen producten (laten) liken is niet toegestaan.