Menu Zoek

Toch schadevergoeding spoofingslachtoffers

vrijdag 19 februari 2021

compensatie spoofingSlachtoffers die geld zijn kwijtgeraakt door een truc waarbij de eigen bank lijkt te bellen, kunnen rekenen op vergoeding van de geleden schade.

Het is inmiddels een bekende truc. Oplichters lijken te bellen met een officieel telefoonnummer van de bank en doen zich voor als medewerker. Het slachtoffer wordt wijsgemaakt dat er iets mis lijkt met de bankrekening. Uit voorzorg dient het slachtoffer zijn geld over te maken naar een veilige 'kluisrekening'. In werkelijkheid verdwijnt het geld naar een bankrekening van de criminelen. Maar omdat het slachtoffer zelf het geld heeft overgemaakt, vergoeden banken de schade niet.

Compensatieregeling

De Consumentenbond en tv-programma Kassa verzetten zich hiertegen. Dat leidde er eind vorig jaar toe dat minister Hoekstra van Financiën de banken maande de schade wel te compenseren. Hetgeen de grote banken, ING, Rabobank, ABN Amro en de Volksbank ook beloofd hebben. De compensatieregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Mits het slachtoffer destijds aangifte heeft gedaan en er aantoonbaar sprake is geweest van identiteitsfraude. Rabobank compenseerde direct, ING heeft inmiddels ook alle slachtoffers gecompenseerd. Alleen ABN Amro heeft dit nog niet gedaan.

Toekomstige gevallen

De regeling blijft van kracht, ook voor nieuwe slachtoffers. Alleen wanneer de bank aantoont dat sprake is geweest van grove nalatigheid hoeft de schade niet te worden vergoed.

Spoofing

Spoofing is een verzamelterm voor identiteitsfraude. Criminelen hebben diverse trucs in huis om zich voor te doen als een ander. Bij telefoon-spoofing lijkt de oplichter te bellen via bijvoorbeeld een bestaand nummer van de bank. Bedenk dat uw bank nooit belt met een verzoek om geld over te maken of persoonlijke gegevens te delen.

Bekijk al het nieuws
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.