Toch schadevergoeding spoofingslachtoffers
Slachtoffers die geld zijn kwijtgeraakt door een truc waarbij de eigen bank lijkt te bellen, kunnen rekenen op vergoeding van de geleden schade.
Het is inmiddels een bekende truc. Oplichters lijken te bellen met een officieel telefoonnummer van de bank en doen zich voor als medewerker. Het slachtoffer wordt wijsgemaakt dat er iets mis lijkt met de bankrekening. Uit voorzorg dient het slachtoffer zijn geld over te maken naar een veilige 'kluisrekening'. In werkelijkheid verdwijnt het geld naar een bankrekening van de criminelen. Maar omdat het slachtoffer zelf het geld heeft overgemaakt, vergoeden banken de schade niet.
Compensatieregeling
De Consumentenbond en tv-programma Kassa verzetten zich hiertegen. Dat leidde er eind vorig jaar toe dat minister Hoekstra van Financiën de banken maande de schade wel te compenseren. Hetgeen de grote banken, ING, Rabobank, ABN Amro en de Volksbank ook beloofd hebben. De compensatieregeling geldt met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2020. Mits het slachtoffer destijds aangifte heeft gedaan en er aantoonbaar sprake is geweest van identiteitsfraude. Rabobank compenseerde direct, ING heeft inmiddels ook alle slachtoffers gecompenseerd. Alleen ABN Amro heeft dit nog niet gedaan.
Toekomstige gevallen
De regeling blijft van kracht, ook voor nieuwe slachtoffers. Alleen wanneer de bank aantoont dat sprake is geweest van grove nalatigheid hoeft de schade niet te worden vergoed.
Spoofing
Spoofing is een verzamelterm voor identiteitsfraude. Criminelen hebben diverse trucs in huis om zich voor te doen als een ander. Bij telefoon-spoofing lijkt de oplichter te bellen via bijvoorbeeld een bestaand nummer van de bank. Bedenk dat uw bank nooit belt met een verzoek om geld over te maken of persoonlijke gegevens te delen.