Waarschuwing voor nepwinkels op sociale media
Spullen kopen via sociale media gaat niet altijd goed. Als de artikelen niet komen, is de verkoper vaak onvindbaar. Kijk goed uit voor u iets koopt via een sociaal netwerk.
Op bijvoorbeeld Facebook zijn allerlei mensen actief die iets verkopen. Vaak informeel, zonder dat ze een bedrijf hebben. Of de mensen presenteren zich wel als bedrijf, maar blijken dat te verzinnen. Aan winkelen via sociale netwerksites zitten best wat risico’s. Producten worden niet geleverd, zijn stuk of zijn anders dan de koper dacht. Verhaal halen bij de verkoper is dan lastig. Iemands profiel op de site is ineens weg of de contactgegevens kloppen niet.
Webshop of nepshop?
Vorig jaar leden mensen voor bijna vijf miljoen euro schade door verkoop via sociale media. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) begint de de campagne ‘Webshop of nepshop?’. Evert Jan Hummelen van ACM: 'Als je iets koopt via sociale media, moet je extra goed opletten. We geven tips over wat mensen zelf kunnen doen.’ De tips vindt u op de site Consuwijzer.
Bekijk al het nieuws