Menu Zoek

Apparaat beveiligen met gezichtsherkenning

gezichtsherkenning Een apparaat beveiligen kan met een pincode of wachtwoord, maar ook met gezichtsherkenning. Handig, dan hoeft u geen code te onthouden.

Wie gezichtsherkenning instelt, slaat 3D beelden van zijn gezicht op. Bij het aanmelden op het apparaat scant een camera op het toestel het gezicht van de gebruiker. Hij vergelijkt het met opgeslagen beeldinformatie. Komen beide overeen dan wordt het apparaat ontgrendeld. De gezichtsherkenning is zo geavanceerd dat het niet werkt met een portretfoto. Het gebruikt namelijk 3D-informatie over een gezicht. Die is niet is af te leiden uit een foto.

Gezichtsherkenning heet bij Apple 'Face ID'. Op de website van Apple is te lezen welke toestellen ermee overweg kunnen. Stel Face ID op de volgende manier in (met iOS 14 of hoger):

  • Tik op Instellingen.
  • Tik op Face ID en toegangscode.
  • Voer indien nodig uw toegangscode in.
  • Tik op Configureer Face ID.
  • Houd de iPhone/iPad rechtop voor uw gezicht.
  • Tik op Aan de slag.
  • Zorg dat uw gezicht binnen het kader blijft. Maak een draaibeweging met uw hoofd. Van linksonder, via linksboven en rechtsboven naar rechtsonder, zodat de ronde kaderrand groen wordt.
  • Tik op Ga door.
  • Draai nogmaals uw hoofd.
  • Tik op Gereed.

Face ID is nu ingesteld. Ontgrendel in het vervolg het toestel op de volgende manier:

  • Haal het toestel uit de sluimerstand (til het op of tik op het scherm).
  • Kijk naar het scherm.
  • Bovenin staat een wit hangslot. Gaat het hangslot open, activeer het toestel dan: veeg dan omhoog vanaf de onderkant van het scherm.

Niet alle Android-toestellen kunnen overweg met gezichtsherkenning. Of uw apparaat het ondersteunt vindt u in de instellingen terug. De hieronder beschreven stappen gelden voor toestellen met Android 9 of hoger. In eerdere versies kunnen de stappen verschillen.

  • Tik op Instellingen.
  • Tik afhankelijk van uw Android-versie op Biometrie en beveiliging, Beveiliging en locatie, of Beveiliging.
  • Tik op Gezichtsherkenning. Staat deze optie er niet bij, dan is het toestel er niet geschikt voor.
  • Had u al een pincode, patroon of wachtwoord ingesteld? Voer die dan in.
  • Tik op Doorgaan.
  • Brildrager? Tik dan op Ja, anders op Nee.
  • Tik op Doorgaan.
  • Houd het apparaat recht voor uw gezicht.
  • Hebt u een bril op zet deze dan af als daarover een melding verschijnt en tik op Doorgaan.
  • Tik op OK.

Ontgrendel in het vervolg het toestel op de volgende manier:

  • Haal het toestel uit de sluimerstand. Druk hiervoor op de aan-uitknop.
  • Kijk naar het scherm.
  • Bovenin staat een wit hangslot. Gaat het hangslot open, activeer het toestel dan: veeg dan over het scherm.

Ook Windows kan overweg met gezichtsherkenning. Het is een onderdeel van Windows Hello en het is aanwezig op apparaten met een ingebouwde camera. Ontbreekt de optie in de instellingen dan kan het niet overweg met gezichtsherkenning.

Stel het in op de volgende manier in Windows 10 of 11:

  • Klik op Start.
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Accounts. In Windows 11 staat dit links in het venster.
  • Klik op Aanmeldingsopties.
  • Klik onder 'Bepaal hoe u zich wilt aanmelden bij uw apparaat' op Windows Hello-gezicht of Gezichtsherkenning (Windows Hello).
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Aan de slag.
  • Vul indien gevraagd de pincode in die u hebt ingesteld voor het apparaat > OK.
  • Er verschijnt een kader. Zorg dat uw gezicht binnen dat kader valt en blijf stil zitten totdat de melding 'Klaar!' verschijnt.
  • Brildrager? Klik dan op Herkenning verbeteren en herhaal de vorige stap zonder bril.
  • Klik op Sluiten.

Het apparaat herkent u in het vervolg. Inloggen is niet meer nodig. Schakel het apparaat in en zorg dat u recht voor de camera zit. Het apparaat start vervolgens op.

Momenteel hebben alleen de iPad en iPhone gezichtsherkenning. Apple werkt aan gezichtsherkenning voor Mac-computers.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.