Menu Zoek

Gezonder telefoongebruik met app Digitaal welzijn

digitaal welzijn op android

Houd met Digitaal welzijn voor Android controle over de tijd die u besteedt op mobiele apparaten.

Zit u tijdens de tv-reclames het laatste nieuws te checken op Nu.nl? Tussendoor misschien ook nog een spelletje Wordfeud of Candy Crush. Zonder dat we het doorhebben wordt de telefoon een steeds belangrijker onderdeel van het leven. Soms misschien net iets te belangrijk. Dat kan zorgen voor stress of minder aandacht voor de directe leefomgeving. Want weet u eigenlijk hoeveel minuten of uren u per dag online bent? En hoe vaak grijpt u onbewust naar de telefoon? Kortom: hebt u controle over het apparaat of controleert het apparaat u?

Krijg met Digitaal welzijn (Android 13) inzicht in de tijd die u besteedt op mobiele apparaten. Goed voor mensen die graag streven naar een gezond evenwicht tussen de fysieke en digitale wereld. Zodra bekend is welke apps u vaak gebruikt, kunt u doelen stellen. Verminder bijvoorbeeld de tijd die u op Facebook zit of open wat minder vaak Pinterest.

Digitaal welzijn is te benaderen vanuit Instellingen of via de app Digitaal welzijn als deze al geactiveerd is. Zet de app zo in het overzicht van alle apps:

  • Tik op Instellingen.
  • Scroll naar beneden en tik op Digitaal welzijn en ouderlijk toezicht.
  • Tik rechtsboven op de drie puntjes.
  • Tik op Instellingen.
  • Tik op het schuifje achter ‘Digitaal welzijn toevoegen aan Apps-scherm’.

In het openingsscherm van de app staat de schermtijd van de meest gebruikte apps.

  • Open Digitaal welzijn.
  • Tik op de balk met schermtijd voor meer info.
  • Het Dashboard verschijnt met daarop de totale schermtijd per dag. Tik op Alles weergeven om de tijd van andere apps te zien.
  • Scroll door de lijst om het aantal meldingen en ontgrendelingen te zien.
  • Tik op een staafdiagram om een andere dag te bekijken of scroll door de grafieken voor de resultaten van andere dagen te bekijken.

Vanuit het openingsscherm kunt u ook een uitgebreid weekrapport opvragen, door rechtsboven op het icoontje van een grafiek te tikken.

Beperk door het instellen van doelen de totale schermtijd of het gebruik van bepaalde apps. Stel zo de maximale schermtijd in

  • Tik in het openingsscherm onder ‘Doel schermtijd’ op Doel inst.
  • Geef aan hoelang u maximaal op het apparaat bezig wilt zijn. Dit kunt u doen door van onder naar boven over de nummers te vegen. Links kunt u het aantal uren aangeven en rechts het aantal minuten.
  • Tik op Gereed.
  • In beeld verschijnt het resterend aantal uren/minuten. Tik op het doel om de schermtijd te veranderen.
  • Wilt u het doel verwijderen? Tik dan op het doel > Verwijderen.

Zit u te vaak op Facebook naar uw zin of probeert u die Candy Crush-verslaving in te dammen, kies dan voor een limiet per app. Zodra deze limiet bereikt is, worden apps onderbroken. Ze worden grijs en zijn alleen te gebruiken door de limiet aan te passen.

  • Tik in het openingsscherm onder ‘Uw doelen’ op App-timers.
  • Tik op de gewenste app.
  • Tik op Timer instellen.
  • Stel de maximumtijd in voor elke dag van de week.
  • Tik op Gereed.

Als het tijd is om naar bed te gaan, kunt u met de Bedtijdstand makkelijker tot rust komen. Oproepen, meldingen en andere geluiden worden gedempt tijdens de ingestelde tijd.

  • Tik in het openingsscherm op Stand Bedtijd.
  • Tik op Automatisch inschakelen. Als het schuifje blauw is, staat het ingeschakeld.
  • Tik op de balk om de dagen en tijden in te stellen.
  • Tik op de tijd in de cirkel.
  • Stel uw slaaptijd in door over de nummers te vegen. Links kunt u het aantal uren aangeven en rechts het aantal minuten.
  • Tik op Gereed.
  • Tik op Opslaan.

De stand is nu ingesteld voor de hele week. Door op de rondjes met de dagen erin te tikken, kunt u deze stand ook uitschakelen voor bepaalde dagen.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.