SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Altijd een beroep kunnen doen op onze computerhulp? Word nu voordelig lid!

Meer informatie
Menu Zoek

Wat is tweestapsverificatie?

071114_tweestapsverificatie_home3 Tweestapsverificatie maakt uw accounts extra beveiligd. Maar wat houdt het eigenlijk in?

Het belang van een sterk wachtwoord kent u waarschijnlijk wel. Of het nu gaat om uw persoonlijke e-mails, foto's of uw betaalgegevens; u wilt dat uw gegevens veilig zijn. Maar achterhaalt iemand het wachtwoord van uw account, dan heeft diegene daarmee direct toegang. Daarom is er iets bedacht waarmee vastgesteld kan worden of u ook echt de eigenaar bent van een account: namelijk tweestapsverificatie.

Wat is het?

In theorie kunt u op drie manieren aantonen dat u bent wie u zegt dat u bent. Met wie u bent (bijvoorbeeld uw vingerafdruk), wat u hebt (bijvoorbeeld een telefoon) en wat u kent (bijvoorbeeld een wachtwoord). Tweestapsverificatie maakt meestal gebruik van 'wat u kent' en 'wat u hebt'. Een voorbeeld: u logt bij uw Gmail-account in met uw wachtwoord, maar voordat u daadwerkelijk toegang krijgt moet u ook een code invullen die naar uw telefoon is verstuurd. De hacker is niet in het bezit van uw telefoon, dus krijgt geen toegang.


Voor deze manier van beveiligen, komt u verschillende termen tegen. Over het algemeen hebben die altijd het woord 'twee' en 'verificatie' of 'authenticatie' in zich.

Microsoft 

Microsoft noemt het 'verificatie in twee stappen'. Stelt u dit in, en logt iemand met uw Microsoft-account in op een onbekend apparaat, dan moet die persoon een extra beveiligingscode ingevoerd. Deze code ontvangt u op de telefoon, via een alternatief e-mailadres of in de speciale verificator-app op de smartphone. Bij Microsoft leest u hoe u verificatie in twee stappen instelt. 

Apple

Apple noemt het 'twee-staps-verificatie'. Logt u met uw Apple-ID in op een nieuw apparaat, dan moet u een viercijferige verificatiecode invullen. De code wordt naar een van uw apparaten gestuurd. Stel deze beveiligingsmethode in via uw apparaat. Zet het zo aan op de iPad/iPhone vanaf iOS 9.

  • Tik op Instellingen.
  • Log in als dat nodig is.
  • Tik op uw Apple ID.
  • Tik op Wachtwoord in beveiliging.
  • Tik op Zet twee-factor-authenticatie aan.
  • Tik op Ga door > Ga door.
  • Eventueel moet u eerst wat beveiligingsvragen beantwoorden. Typ het antwoord en tik op Verder.
  • U krijgt een melding dat uw telefoonnummer wordt gebruikt om uw identiteit te verifiëren. Tik op Ga door.
  • Log weer in met uw Apple ID.
  • Voer uw toegangscode in.

Google

Google noemt het 'authenticatie in twee stappen'. Dit kunt u instellen bij de beveiligingsinstellingen van uw Google-account. U stelt in dat u bij het inloggen een code ontvangt via een sms'je, telefoontje of de mobiele app van Google. Of dat u op een melding tikt op het mobiele apparaat. Ook geeft u aan of er maar één keer per computer of elke keer om de code moet worden gevraagd. Meer informatie vindt u bij Google.

Facebook

Facebook noemt het 'aanmeldgoedkeuring'. Elke keer als u inlogt via een apparaat dat Facebook niet herkent, vraagt Facebook om een extra code. Stel de functie zo in via de pc:

  • Klik op het driehoekje rechtsboven > Instellingen > Beveiligingen aanmelding
  • Klik achter 'Tweestapsverificatie gebruiken' op Bewerken.
  • Klik op Aan de slag.
  • Kies een beveiligingsmethode. Wij kiezen Sms-bericht.
  • Klik op Volgende.
  • Er wordt een sms naar uw mobiel gestuurd. Open het bericht en typ de code over op de pc. Het kan een paar minuten duren voordat de code binnenkomt.
  • Klik op Voltooien.

DigiD

Ook de overheid ziet het belang van de tweestapsverficatie. Hoe u het voor DigiD instelt, leest u in het artikel 'DigiD, het digitale identiteitsbewijs'. Scrol tot halverwege het artikel, naar de alinea 'Extra veilig inloggen met huidige DigiD'.
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.  

Hoe werkt het? 
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:  

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op FacebookTwitter of Google+ en hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.

De koppeling verbreken 
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken: 

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van  Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
  • Google+: Als u op de Google+-knop hebt geklikt, wordt deze rood. Klik nogmaals op de knop om de koppeling te verbreken. 
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.