Menu Zoek

Betalen op internet: wat is mogelijk?

online betalen

Online betalen kan op veel manieren. In Nederland is iDEAL de standaard, maar er zijn alternatieven voor achteraf betalen en betalingen naar het buitenland.

Wie koopt op internet hoeft niet altijd meteen te betalen. Er zijn nog altijd webwinkels die klanten desgewenst een 'ouderwetse' acceptgirokaart toesturen. Voorbeelden zijn Wehkamp en Bol.com (als u eerst lid wordt). De klant kan vervolgens zelf kiezen of hij de acceptgiro via internetbankieren betaalt of in een envelop naar zijn bank stuurt.

De voor- en nadelen van de acceptgirokaart:

+ veilig
+ vertrouwd
+ u betaalt pas als u het product hebt ontvangen
+ als u besluit het product terug te sturen, hoeft u geen moeite te doen om uw geld terug te krijgen

- u moet achteraf een extra handeling doen
- soms moet u hiervoor eerst lid worden, wat een bedrag per jaar kost

Voor mensen die internetbankieren is iDEAL de handigste online betaalmethode. Bijna alle Nederlandse webwinkels bieden deze methode aan. Na het plaatsen van uw bestelling, kiest u in de webwinkel voor iDEAL. Vervolgens selecteert u uw eigen bank. Kies zelf of u betaalt via de mobiele app of de website van uw bank.

Nadat u uw eigen bank hebt gekozen, komt u terecht op het inlogscherm van internetbankieren bij de betreffende bank. U logt in en vervolgens verschijnt de factuur die u moet betalen, compleet met het bedrag en het rekeningnummer van de webwinkel. Ook een betalingskenmerk hoeft u niet meer zelf in te vullen. De betaling verzenden gaat op dezelfde manier als andere betalingen via internetbankieren, door een code in te voeren. Dit is een code die u vooraf zelf hebt ingesteld, via sms ontvangt of genereert met een speciaal apparaatje, afhankelijk van de bank waar u internetbankiert.

De voor- en nadelen van iDEAL:

+ veilig
+ vertrouwd, want via uw eigen bank
+ gemakkelijk: u hoeft alleen inloggegevens en autorisatiecode in te voeren

- alleen beschikbaar voor klanten van internetbankieren
- niet mogelijk voor betalingen naar het buitenland
- als het product niet of beschadigd wordt afgeleverd of als u het terugstuurt, bent u afhankelijk van de webwinkel voor het terugbetalen van het aankoopbedrag
- Let op: in principe hoeven consumenten niet betalen om iDEAL te gebruiken. Bedrijven wel. Sommige webwinkels berekenen die kosten door aan de klant. iDEAL is dus niet altijd gratis.

De creditcard wordt veel gebruikt en alom geaccepteerd, zowel in Nederland als in het buitenland. Betalen gaat eenvoudig. U kiest in de webwinkel voor de creditcard als betaalmethode (MasterCard of Visa bijvoorbeeld, afhankelijk wat uw bank ondersteunt). Vervolgens voert u uw naam in en enkele gegevens die u op uw creditcard kunt vinden, zoals het creditcardnummer, de creditcardmaatschappij, de uiterste geldigheidsdatum en een veiligheidscode: de CVC-code. De pincode van uw creditcard heeft u niet nodig. Geef die dus nooit op internet, ook niet als erom wordt gevraagd. Wel kan er om een wachtwoord worden gevraagd.

De voor- en nadelen van de creditcard:

+ veilig
+ internationaal geaccepteerd
+ uitgestelde betaling
+ betwiste betalingen kunnen worden teruggedraaid
+ wordt het product niet of beschadigd afgeleverd, dan kunt de bank vragen uw betaling terug te draaien

- jaarlijkse kosten creditcard
- wie betaalt via creditcard, leent eigenlijk geld. En over die lening, hoe klein ook, wordt rente berekend. U loopt risico op een hoog rentebedrag wanneer u niet tijdig afbetaalt.

PayPal is een manier om te betalen met uw creditcard of bankrekening. Hiervoor is het nodig dat u zich aanmeldt bij PayPal. U registreert eenmalig uw creditcardgegevens of bankrekening en vervolgens kunt u aan iedereen betalen die ook gebruikmaakt van PayPal. Ook in het buitenland. U hoeft alleen het e-mailadres van de ontvanger te kennen! Het handige is dat u niet bij iedere betaling uw gegevens hoeft in te voeren.

Wanneer u online iets afrekent met PayPal hebt u aankoopbescherming. PayPal garandeert dat u uw betaling terugkrijgt wanneer het product niet of beschadigd bij u aankomt.

De voor- en nadelen van PayPal:

+ veilig
+ internationaal geaccepteerd en betalen in verschillende valuta
+ gegevens van uw bankrekening uitwisselen is niet nodig
+ kopersbescherming

- eerst aanmelden bij PayPal en uw bankkaart koppelen is noodzakelijk
- niet alle webwinkels accepteren PayPal

Een vrij nieuwe speler op het gebied van online betalen is Klarna. Dit is een Zweeds bedrijf dat gespecialiseerd is in betalingen achteraf. Wie voor deze betaaloptie kiest, geeft naam, adres, telefoon, e-mail en geboortedatum op. Daarna heeft de klant twee weken om de rekening te betalen. Een account aanmaken en de app gebruiken kan wel, maar is niet noodzakelijk. Zonder account ontvangt u via e-mail betaalinstructies. Zo kunt u een product proberen zonder dat u eerst betaalt. Besluit u een product terug te sturen, dan hoeft de betaling niet meer. Overigens kan direct betalen via Klarna ook.

Let op: Er is aan het licht gekomen dat Klarna niet genoeg beschermt tegen identiteitsfraude. Daardoor is het mogelijk dat een hackers iets bestelt op uw rekening. Lees er meer over bij de Consumentenbond.

De voor- en nadelen van Klarna:

+ het betaalsysteem is veilig (het daadwerkelijke betalen verloopt via iDEAL)
+ geen gedoe met geld terugvragen als u een product terugstuurt
+ bij problemen wordt de betaling gepauzeerd
+ registreren en een aparte app downloaden is niet nodig (maar is wel aan te raden)
+ het kost niks extra

- door betalingen uit te stellen kunt u het zicht op uw uitgaven verliezen
- wie vergeet te betalen, krijgt na een maand te maken met een incassobureau
- een rekening via e-mail ontvangen is gevoelig voor phishing. Wilt u extra veiligheid, gebruik dan de Klarna-app.

Internetbankieren is relatief veilig, maar nooit honderd procent veilig. Banken proberen hun apps of sites zo veilig mogelijk te maken. Zo is het verkeer dat via de app van een bank gaat, versleuteld. En vrijwel altijd zijn meerdere codes nodig voor een betaling. Dat maakt internetbankieren moeilijk te kraken. Daarom proberen oplichters meestal via phishing wachtwoorden en andere gegevens af te troggelen. Of ze proberen op allerlei geraffineerde wijzen, via e-mail, WhatsApp of sms bijvoorbeeld, te zorgen dat u geld naar ze overmaakt. Maar wie goed oplet, loopt weinig gevaar.

Lees meer tips en artikelen over online veiligheid en phishing bij Spam en Phishing.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.