Bureaublad opruimen in Windows

Artikel

Met een opgeruimd Bureaublad gaat u productiever aan de slag. Met deze tips maakt u het Bureaublad in Windows net en overzichtelijk.

Niveau:
Eenvoudig
Waardering:
4,7 / 5 (16 stemmen)
SeniorWeb
SeniorWeb
Gewijzigd op 29 dec 2022

Het Bureaublad opruimen

Vanaf het Bureaublad doet u bijna alles op de computer. Dus het streven is dat dit een overzichtelijke plek is, met al uw favoriete snelkoppelingen bij de hand. Ook is het fijn als het rustig oogt. Dat zorgt ervoor dat u minder tijd kwijt bent aan het zoeken naar een programma. We maken in twee stappen een rustig en overzichtelijk bureaublad.

Stap 1: Gooi het overbodige weg

Na het aanmelden op de pc krijgt u meteen het Bureaublad te zien. Sommigen zullen dit beeld herkennen: een blad vol met linkjes, pictogrammen en alles door elkaar. Kijk hier eens kritisch naar. Staan er snelkoppelingen tussen die u nooit gebruikt? Of staan sommige programma’s er misschien dubbel in? Verwijder deze als volgt:

  • Klik met de rechtermuisknop op de snelkoppeling die u wilt verwijderen.
  • Klik in Windows 10 op Verwijderen. Klik in Windows 11 op het pictogram van de prullenbak.

Stap 2: Sorteren

Nu de overbodige snelkoppelingen zijn verwijderd en de handige zijn toegevoegd, kunt u ze sorteren. Daar heeft Windows een automatische optie voor.

  • Klik met de rechtermuisknop op een lege plek op het Bureaublad.
  • Klik op Sorteren op.
    • Sorteren op Naam: de snelkoppelingen worden op alfabetische volgorde gesorteerd.
    • Sorteren op Grootte: de snelkoppelingen worden op bestandsgrootte gesorteerd van klein naar groot.
    • Sorteren op Itemtype: bestanden van dezelfde soort worden bij elkaar gezet, zoals Word-bestanden.
    • Sorteren op Gewijzigd op: de bestanden worden gesorteerd op wanneer ze voor het laatst gebruikt zijn. De meest recente programma’s staan bovenaan.

Natuurlijk kunt u snelkoppelingen ook handmatig ordenen: 

  • Klik een snelkoppeling aan en houd de muisknop ingedrukt.
  • Sleep de snelkoppeling naar de gewenste plek en laat los.

Tips voor een duidelijke indeling

Bij het sorteren kunt u hier op letten:

  • Geef de meest gebruikte programma’s een centrale plek. Minder gebruikte programma’s zet u juist onderaan.
  • Zet programma’s bij elkaar die u samen gebruikt. Zoals de map foto’s en een fotobewerkingsprogramma. Of e-mail en agenda.
  • Toch te veel snelkoppelingen? Maak dan een nieuwe map aan en zet daarin bepaalde snelkoppelingen.
    • Een nieuwe map maakt u door met de rechtermuisknop op een lege plek op het Bureaublad te klikken. Klik daarna op Nieuw > Map. Snelkoppelingen sleept u vanaf uw Bureaublad hierin.
  • Verander eventueel de naam van een snelkoppeling voor meer duidelijkheid.
    • Klik met de rechtermuisknop op de gewenste snelkoppeling. Klik op Naam wijzigen (Windows 10) of Meer opties weergeven > Naam wijzigen (Windows 11). Typ een nieuwe naam in. Druk daarna op Enter.
  • Pas de grootte van de pictogrammen naar wens aan:  
    • Klik met de rechtermuisknop op een lege plek op het Bureaublad. Klik op Beeld. Kies voor grote, normale of kleine pictogrammen.
Delen E-mail Facebook Pinterest WhatsApp Printen Woordenboek

Bent u geholpen met dit artikel?

Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.

Geef uw waardering:

Meer over dit onderwerp

Bekijk meer artikelen met de categorie:

Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb

Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.

naar boven