DigiD aanvragen
Veel overheidszaken regelt u via internet. DigiD is daarvoor het digitale paspoort. U moet zelf DigiD aanvragen en activeren.
Wat is DigiD?
Waar gebruik ik DigiD?
Alleen organisaties van de overheid die het burgerservicenummers mogen gebruiken, maken gebruik van DigiD. Zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), UWV, CAK, Donorregister, CBR en RWD. Daarnaast werken provincies, politieregio's, zorginstanties en zorgverzekeraars met de DigiD. Ook gebruiken (bijna) alle gemeentes het digitale legitimatiebewijs. Bijvoorbeeld voor een vergunning aanvragen of een uittreksel gemeentelijke basisadministratie opvragen.
DigiD aanvragen
DigiD aanvragen en activeren duurt een paar dagen. Houd daar rekening mee. Vraag zo een DigiD aan:
- Ga naar de website www.digid.nl
- Klik op de knop Aanvragen.
- Klik op Aanvraagformulier DigiD.
- Klik in het veld onder 'Burgerservicenummer' en vul daar uw burgerservicenummer in. Dit nummer staat bijvoorbeeld op uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs en zorgpas.
- Selecteer één voor één de velden onder 'Geboortedatum'. Vul daar uw geboortedag, geboortemaand en geboortejaar in.
- Klik in het veld onder 'Postcode' en vul uw postcode in (zonder spatie).
- Klik in het veld onder 'Huisnummer en toevoeging' en vul uw huisnummer in.
- Heeft uw huisnummer een toevoeging, klik dan in veld onder 'en toevoeging' en vul de toevoeging in.
- Klik op Volgende.
- Klik in het veld onder 'Gebruikersnaam' en typ de gewenste gebruikersnaam. De gebruikersnaam bedenkt u zelf. Hij is minimaal 6 tekens en maximaal 32 tekens lang. Er mogen geen spaties tussen staan.
- Klik in het veld onder 'Wachtwoord' en typ het gewenste wachtwoord. Kies een sterk wachtwoord. Dat bestaat uit minimaal een kleine letter, hoofdletter, cijfer en leesteken (bijvoorbeeld @, % of *). Het wachtwoord is minimaal 8 en maximaal 32 tekens lang. Er mogen geen spaties in zitten.
- Klik in het veld onder 'Herhaal wachtwoord' en vul nog een keer het wachtwoord in.
- Klik in het veld onder 'Telefoonnummer' en vul uw telefoonnummer in.
- Klik in het veld onder 'E-mailadres' en vul uw e-mailadres in.
- Klik op Volgende.
- Als u een mobiel nummer hebt opgegeven, ontvangt u nu een sms-code. Klik in het veld onder 'Vul de code in die u op uw telefoon heeft ontvangen'. Typ daar de code die u op uw telefoon hebt ontvangen.
- Klik op Volgende.
- Er is (ook) een code gestuurd naar uw e-mailadres. Ga naar de e-mail (zonder het venster met de DigiD-aanvraag te sluiten!) en schrijf de code over.
- Klik in het veld onder 'Vul de code in die u via e-mail heeft ontvangen'. Typ de code die u per mail hebt ontvangen.
- Klik op Volgende.
De aanvraag is klaar.
DigiD activeren
U krijgt binnen drie werkdagen een activeringscode in de post. Rond met deze code de aanvraag af zodat u met DigiD kunt inloggen. Dit heet activeren. In de brief die u ontvangt, staat hoe u dit moet doen. Activeer de DigiD binnen 21 dagen.
Met ingang van 30 januari 2023 heeft de overheid DigiD extra beveiligd. Dat betekent dat u bij Mijn Overheid en de Belastingdienst verplicht inlogt met sms-controle of via de DigiD-app. Hebt u met de stappen in dit artikel een DigiD aangevraagd, dan staat de sms-controle al aan. Maar is uw DigiD al ouder, activeer dan zelf de sms-controle. Werkt u liever met een app volg dan de stappen in het artikel Inloggen met de DigiD-app.
Waarschuwing bij wijziging in 'Mijn DigiD'
Geldigheid van DigiD
Een DigiD is geldig tot drie jaar na de laatste keer dat u er ergens mee hebt ingelogd. Gebruikt u DigiD dus lange tijd niet, dan moet u een nieuw DigiD aanvragen.