Kent u iemand die onze hulp goed kan gebruiken? Geef een SeniorWeb-lidmaatschap cadeau!

Meer info
Menu Zoek

DigiD, het digitale identiteitsbewijs

Overheidszaken worden tegenwoordig geregeld via het internet. Denk aan het aanvragen van extra zorg, het AOW-pensioen en de belastingaangifte. U hoeft niet meer langs een loket met uw legitimatiebewijs of een handtekening te zetten onder een document. Hoe controleren organisaties dan dat ze met de juiste persoon te maken hebben? Hiervoor bestaat DigiD.
De overheid heeft jaren geleden DigiD geïntroduceerd om overheidsdiensten online mogelijk te maken. Het is een middel om uzelf op het internet te identificeren. De DigiD is een soort elektronische handtekening, waarmee u bewijst dat u daadwerkelijk de persoon bent die u beweert te zijn. De DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Beide mag u zelf bedenken.

Het aanvragen van een DigiD duurt een paar dagen, houd hier rekening mee. Vraag als volgt een DigiD aan:

DigiD aanvragen

  • Klik op Aanvraagformulier DigiD.
  • Klik in het veld onder 'Burgerservicenummer' en vul daar uw burgerservicenummer in. Dit nummer staat bijvoorbeeld op uw paspoort, identiteitskaart, rijbewijs en zorgpas.
  • Selecteer één voor één de velden onder 'Geboortedatum' en vul daar van links naar rechts uw geboortedag, geboortemaand en geboortejaar in.
  • Klik in het veld onder 'Postcode' en vul uw postcode in.
  • Klik in het veld onder 'Huisnummer' en vul uw huisnummer in.
  • Heeft uw huisnummer een toevoeging, klik dan in het veld onder 'en toevoeging' en vul de toevoeging in.
  • Klik op Volgende.
  • Klik in het veld onder 'Gebruikersnaam' en typ de gewenste gebruikersnaam. De gebruikersnaam bedenkt u zelf. Hij is minimaal 6 karakters en maximaal 32 karakters lang en mag geen spaties bevatten.
  • Klik in het veld onder 'Wachtwoord' en typ het gewenste wachtwoord. Kies een sterk wachtwoord. Dit wachtwoord moet bestaan uit minimaal een kleine letter, een hoofdletter, een cijfer en een leesteken (bijvoorbeeld @, % of *). Het wachtwoord is minimaal 8 karakters lang en maximaal 32 karakters. Er mogen geen spaties in zitten.
  • Klik in het veld onder 'Herhaal wachtwoord' en vul nogmaals het wachtwoord in.
  • Klik in het veld onder 'Telefoonnummer' en vul uw telefoonnummer in.
  • Klik in het veld onder 'E-mailadres' en vul uw e-mailadres in.
  • Klik op Volgende.
  • Als u een mobiel nummer hebt opgegeven, ontvangt u nu een sms-code. Klik in het veld onder 'Vul de code in die u op uw telefoon heeft ontvangen' en typ de code die u op uw telefoon hebt ontvangen.
  • Klik op Volgende.
  • Er is (ook) een code gestuurd naar uw e-mailadres. Ga naar de e-mail (zonder het venster met de DigiD-aanvraag te sluiten!) en noteer de code.
  • Klik in het veld onder 'Vul de code in die u via e-mail heeft ontvangen' en typ de code die u per mail hebt ontvangen.
  • Klik op Volgende.

De aanvraag is afgerond. U ontvangt binnen drie werkdagen een activeringscode via de post. Met deze code kunt u uw DigiD klaar maken om mee in te loggen. Dit heet activeren. In de brief die u ontvangt, staat hoe u dit moet doen. Activeer de DigiD binnen 21 dagen.

Met uw DigiD regelt u belangrijke persoonlijke zaken, u wilt dus niet dat iemand anders bij die gegevens kan. Om DigiD extra veilig te maken, wordt er op sommige websites die gebruikmaken van DigiD daarom ook om een zogenaamde sms-controle gevraagd. Als u wilt inloggen met uw DigiD, hebt u dan niet alleen uw gebruikersnaam en wachtwoord nodig, maar ook de code die in een berichtje naar uw mobiele telefoon wordt verstuurd. Zo is het zeker dat u de persoon bent die met uw DigiD gegevens wilt inloggen.

Hebt u bij de vorige stap in dit artikel een DigiD aangemaakt, dan hebt u deze functie waarschijnlijk al geactiveerd. Maar hebt u in het verleden een DigiD aangemaakt, dan kunt u alsnog de sms-controle activeren. Lees daarvoor het artikel 'Sms-controle inschakelen voor DigiD'.

Wijzigt u iets in de instellingen van uw DigiD, dan krijgt u daarover een bericht via de mail. Hebt u zelf geen wijziging doorgevoerd, maar ontvangt u wel een e-mail dat uw instellingen zijn gewijzigd? Wees dan alert. U kunt te maken hebben met een nepmail (phishing). Klik nooit op eventuele linkjes in de mail en neem contact op met de klantenservice van DigiD om er zeker van te zijn dat uw DigiD nog goed beveiligd is. De contactgegevens vindt u op www.digid.nl/contact.

De DigiD kunt u bij steeds meer instanties gebruiken. U kunt terecht bij organisaties zoals de Belastingdienst, Sociale Verzekeringsbank (SVB), UWV, CAK, Donorregister, CBR en RWD. Daarnaast werken sommige provincies, politieregio's, waterschappen, zorginstanties en zorgverzekeraars met de DigiD. Ook gebruiken (bijna) alle gemeentes het digitale legitimatiebewijs. U kunt bij uw gemeente online zaken regelen zoals een vergunning aanvragen, een verhuisbericht doorgeven, een uittreksel gemeentelijke basisadministratie opvragen of gemeentelijke belastingen betalen. Een overzicht van alle aangesloten organisaties staat op www.digid.nl

De gehele overheid gaat stap voor stap over van papieren communicatie naar digitale communicatie. Een centraal punt in die digitale communicatie is 'MijnOverheid'. Hier vindt u de informatie van veel bovenstaande instanties overzichtelijk bij elkaar in de Berichtenbox. Lees hierover meer in de tip 'Post van de overheid in uw digitale Berichtenbox'.

Als u een digtale dienst wilt gebruiken van een van de genoemde overheidsinstellingen, gaat u naar de website van die instelling. Op deze website kiest u de dienst die u wilt gebruiken. Als daar identificatie via DigiD voor nodig is, wordt u op een gegeven moment vanzelf doorgewezen naar de inlogpagina van DigiD. Daar vult u uw DigiD-gebruikersnaam en DigiD-wachtwoord in en klikt u op Inloggen. U komt automatisch weer terug op de pagina van de instelling. U kunt nu de dienst gaan gebruiken.

In het artikel 'Dit kunt u allemaal met DigiD doen' bespreken we een aantal handige zaken die u kunt regelen met uw DigiD.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.