Gegevens sorteren in Excel
Artikel.png)
Het rekenprogramma Excel kan gegevens in een bestand sorteren. Handig wanneer u bijvoorbeeld een adreslijst wilt rangschikken op alfabet.
.png)

Waarom sorteren?
In een adreslijst hebt u bijvoorbeeld in de eerste rij, per kolom, de titels 'Voornaam', 'Achternaam', 'Geboortedatum', 'Adres', 'Postcode' en 'Plaats' opgenomen. Het document vult u steeds aan met nieuwe gegevens. Op een gegeven moment wordt dat onoverzichtelijk, tenzij u de rijen sorteert. Dat kan bijvoorbeeld op alfabet.
Gegevens sorteren
- Klik op een cel waar gegevens in staan. Bijvoorbeeld een achternaam of een geboortedatum. Het kan een willekeurig item zijn in de rij.
- Klik op het tabblad 'Start' op Sorteren en filteren.
- Klik op de gewenste sortering.
- Bevat de cel tekst dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van A naar Z' of andersom.
- Bevat de cel een getal dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van laag naar hoog' of andersom.
- Bevat de cel een datum dan kunt u kiezen uit 'Sorteren van oud naar nieuw' of andersom.
Excel sorteert de gegevens direct op bijvoorbeeld achternaam of geboortedatum.
Sorteren kan ook als volgt:
- Klik met de rechtermuisknop op een cel waar gegevens in staan.
- Klik op Sorteren > [de gewenste sorteeroptie].
Bent u geholpen met dit artikel?
Laat weten wat u van dit artikel vond, daarmee helpt u de redactie van SeniorWeb én andere gebruikers van de website.
Meer over dit onderwerp
Huishoudboekje in Excel maken
Houd inkomsten en uitgaven bij in Excel met sjablonen. Dit zijn kant-en-klare documenten waarin u alleen uw eigen gegevens hoeft in te vullen.
Handige formules in Excel
Op welke dag valt een jubileum en hoelang duurt dat nog? Met welk percentage steeg uw rekening? Bereken het met formules in Excel.
Bekijk meer artikelen met de categorie:
Meld u aan voor de nieuwsbrief van SeniorWeb
Elke week duidelijke uitleg en leuke tips over de digitale wereld. Gratis en zomaar in uw mailbox.