Menu Zoek

Gezond(er) eten met Mijn Eetmeter

Eetmeter

Mijn Eetmeter is een online (via app en website) eetdagboek van het Voedingscentrum waarmee u gezonder leert eten. Zodra u weet wat u eet, past u makkelijker uw eetpatroon aan.

Of u nu wilt lijnen of gewoon wat gezonder wilt eten, het is altijd handig om te weten wat er nou precies naar binnen gaat aan suikers of vetten. Want zodra u weet wat u eet, kunt u makkelijker uw eetpatroon aanpassen. Dat is nu precies wat Mijn Eetmeter van het Voedingscentrum doet: het geeft aan wat er in een product zit.

In de eetmeter zitten ruim 90.000 artikelen: van huismerk tot A-merk. De voedingswaarden van deze producten worden niet alleen aangegeven zoals ze op de verpakking staan. Mijn Eetmeter houdt ook rekening met de bereiding. Zo wordt rauwe pasta omgerekend naar het gekookte gerecht. Handig, want zo eet u het immers. Bij groente kunt u aangeven of u ze kookt, wokt of op een andere manier klaarmaakt.

Mijn Eetmeter - site
Mijn Eetmeter - App voor Android-toestellen
Mijn Eetmeter - App voor iPad/iPhone

  • Surf naar Mijn.voedingscentrum.nl of open de app.
  • Klik/tik op Registreren.
  • Vul de gevraagde gegevens in en kies een wachtwoord.
  • Klik/tik op Registreren.
  • Surf naar Mijn.voedingscentrum.nl of open de app.
  • Klik op de computer op Inloggen. In de app kunt u deze stap overslaan.
  • Vul de gevraagde gegevens in tik/klik op Inloggen.

App en website werken met dezelfde gegevens. Alles wat u op de site invult, is zichtbaar in de app en andersom. Ook vullen ze elkaar aan: na het inloggen via de site, komt u op de openingspagina met de verschillende onderdelen zoals 'Mijn Eetmeter', 'Mijn Beweging' en 'Mijn BMI'. Sommige onderdelen staan zowel in de app als op de site, terwijl andere onderdelen zoals 'Mijn Caloriechecker', 'Staat dit in de Schijf?' en 'Mijn Doel' alleen op de site zijn terug te vinden. Via de app komt u eerst op 'Mijn Eetdagboek'. Handig, want dan kunt u direct invullen wat u hebt gegeten.

Als u dit nog niet hebt gedaan, is het handig om uw gewicht en lengte op te geven. Zo kan uw BMI berekend worden. Dit geeft aan of u een gezond gewicht hebt in verhouding tot uw lengte.

BMI berekenen via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Mijn BMI-meter.
  • Tik op het plusteken rechtsboven.
  • Voer de datum, de lengte en het gewicht in. Dit mag ook een datum in het verleden zijn, met het gewicht van die dag.
  • Tik op Opslaan.

Bovenaan staat direct of uw gewicht past bij uw lengte.

BMI berekenen via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn bmi-meter.
  • Voer de datum, de lengte en het gewicht in. Dit mag ook een datum in het verleden zijn, met het gewicht van die dag.
  • Klik op Opslaan.

Vul via 'Mijn Eetdagboek' in welke gerechten, hapjes, snacks en andere tussendoortjes u eet en drinkt. Door alles direct na het eten (of al tijdens het snacken) in te vullen, wordt u bewuster van wat u eet.

Eetdagboek invullen via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Mijn Eetdagboek.
  • Tik op het plusteken rechtsboven.
  • Selecteer een categorie: 'Ontbijt', 'Lunch', 'Avond', 'Tussendoor'.
  • Typ het product.
  • Selecteer het product.
  • Vul 'Bereiding', 'Eenheid' en 'Aantal' in.
  • Tik op Gereed.

Een handig onderdeel is de scanner. Zo hoeft u niet te zoeken naar het juiste product.

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Mijn Eetdagboek.
  • Tik op het plusje rechtsboven.
  • Selecteer een categorie: 'Ontbijt', 'Lunch', 'Avond', 'Tussendoor'.
  • Tik rechtsboven op Scan.
  • Tik op Toestaan (alleen de eerste keer, om de app toestemming te geven voor het maken van foto's).
  • Richt de scanner op de streepjescode van het product.
  • Er volgt een piepje zodra de scan geslaagd is. Vul 'Bereiding', 'Eenheid' en 'Aantal' in.
  • Tik op Gereed.

Eetdagboek invullen via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn dagboek.
  • Selecteer een categorie: 'Ontbijt', 'Lunch', 'Avond', 'Tussendoor'.
  • Vul in: 'Kies een Product', 'Bereiding', 'Eenheid' en 'Aantal'.
  • Klik op Voeg Toe.

Sommige producten eet u vaker. Deze kunt u toevoegen aan uw favorieten. Zoek een product op zoals u hierboven ook deed. Tik/klik dan op het hartje naast het product > Gereed. In uw eetdagboek staan favorieten bovenaan als u een product zoekt.

Eet u graag Roti, of hebt u een ander favoriet gerecht, dan is het onhandig om elke keer de aparte ingrediënten in te voeren. Gelukkig kunt u complete maaltijden toevoegen en opslaan.

Gerechten toevoegen via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Instellingen dagboek.
  • Tik op Gerechten.
  • Tik op het plusteken.
  • Geef het gerecht een unieke naam.
  • Tik op het plusteken om producten toe te voegen aan het gerecht.
  • Zoek het product en vul in 'Bereiding', 'Eenheid' en 'Aantal'.
  • Tik op Gereed.
  • Herhaal totdat het hele gerecht klaar is.
  • Kies het aantal porties dat u maakt.
  • Tik op Gereed.

Het gerecht is toegevoegd.

Gerechten toevoegen via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn dagboek.
  • Klik onder het dagboek op Maak een gerecht aan.
  • Klik op nieuw gerecht toevoegen.
  • Typ de naam van het gerecht en kies het aantal porties dat u maakt.
  • Klik op Volgende.
  • Vul in: 'Kies een Product', 'Bereiding', 'Eenheid' en 'Aantal'.
  • Klik op Voeg Toe.
  • Klaar? Tik op Gereed.

Drinkt u dagelijks twee glaasjes melk bij het ontbijt en vier boterhammen? Dan hoeft u dit niet elke keer in te voeren, maar geeft u Mijn Eetmeter gewoon de opdracht om deze producten elke dag toe te voegen.

Via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Instellingen dagboek.
  • Tik op Dagelijkse consumpties.
  • Tik op het plusteken.
  • Voeg een product toe zoals u dat gewend bent.
  • In het dagboek verschijnt vanaf nu de knop 'Voeg mijn dagelijkse consumpties toe'.

Via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn dagboek.
  • Klik op Instellingen.
  • Klik op Dagelijkse consumpties.
  • Voeg een product toe zoals u dat gewend bent.
  • In het dagboek verschijnt vanaf nu de knop 'Voeg mijn dagelijkse consumpties toe'.

Zonder goede analyse van de ingevoerde gegevens, hebt u weinig aan Mijn Eetmeter. Naast de eerdergenoemde BMI-analyse, geven de site en de app uitgebreide beschrijvingen van uw eetpatroon. Krijgt u genoeg voedingsstoffen binnen of eet u wel alles van de Schijf van Vijf? Via het hoofdmenu van de app en de website, kunt u naar de verschillende onderdelen.

Schijf van vijf via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Schijf van Vijf.
  • Tik op Dagoverzicht of Dagadvies.

Voedingsstoffen via de app

  • Tik op de drie liggende streepjes.
  • Tik op Voedingsstoffen.
  • Tik op Maandoverzicht of Dag- of weekadvies.

Schijf van vijf via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn dagboek.
  • Klik op Adviezen of Overzicht.

Voedingsstoffen via de site

  • Klik in het dashboard (openingspagina van mijn.voedingscentrum.nl) op Mijn dagboek - Voedingsstoffen.
  • Aan de rechterzijde verschijnt een overzicht met voedingswaarden van uw eten van vandaag.

Veel op Mijn Eetmeter is naar eigen wens in te stellen. Hebt u een vitamine B12- of calciumtekort? Dan houdt Mijn Eetmeter hier rekening mee bij de analyse van uw eetpatroon, via het menu 'Voedingsstoffen'. Andere interessante functies zijn 'Mijn Beweging'' (om uw beweegpatroon bij te houden), 'Staat dit in de Schijf?', 'mijn Caloriechecker' en 'Recept van de Dag'.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.