Menu Zoek
U bekijkt een pagina die niet langer door SeniorWeb wordt bijgewerkt. Mogelijk is de informatie verouderd of niet meer van toepassing.
Dit artikel is gearchiveerd op: 20 november 2018

Huishoudboekje (Excel 2007)

Met Excel 2007 kunt u uw inkomsten en uitgaven bijhouden. Daarvoor bestaan sjablonen. Kant-en-klare documenten waarin u alleen uw eigen gegevens hoeft in te vullen. In dit artikel leest u hoe u een standaardsjabloon uit Excel 2007 gebruikt voor uw financiën.
  • Open Excel.
  • Klik op de Office-knop linksboven.
  • Klik vervolgens op Nieuw.
  • Typ in het zoekvenster bovenin 'Persoonlijk budget' en druk op de Enter-toets.
  • Er zijn twee sjablonen met de naam 'Persoonlijk budget'. Wij bespreken 'Persoonlijk maandbudget'. U herkent deze aan de blauwe en roze cellen.
  • Dubbelklik op Persoonlijk budget om de sjabloon van het huishoudboekje te openen.
De sjabloon opent. Bovenin ziet u uw inkomsten en eronder een lijst met posten die u kunt invullen. 20140520_huishoudboekje_1

U wilt de sjabloon natuurlijk met een duidelijke naam opslaan. De standaardnaam is 'PersonalMonthlyBudget1'. Dat zegt niet zo veel. Beter is iets als 'Persoonlijk maandbudget 2013'.

  • Klik op de Office-knop linksbovenin > Opslaan als.
  • Blader naar de map waar u het bestand wilt opslaan.
  • Typ de naam in het veld achter 'bestandsnaam'.
  • Klik op Opslaan.
  • Uw maandbudget is opgeslagen. Het is nu gemakkelijker terug te vinden, omdat het een duidelijke naam heeft gekregen.

De volgende keer kunt u het document terugvinden in de map waar u het hebt opgeslagen.

Het huishoudboekje werkt heel overzichtelijk. Er staan kostenposten en bronnen van inkomsten vermeld. Die vult u in voor de maand waarvan u het tabblad geopend hebt.

De sjabloon gaat uit van geschatte inkomsten en uitgaven, en werkelijke inkomsten en uitgaven. Hebt u voor een bepaalde post meer uitgegeven dan u had gedacht? Dan wordt er bij die post onder het kopje 'Verschil' een rood driehoekje voor het bedrag gezet. Blijft er juist geld over op die post? Dan staat er een groen rondje bij. Voor kleine verliezen wordt een geel driehoekje gebruikt. Zo ziet u na het invullen snel welke posten bij u te veel kosten.

Niet elke post is van toepassing op elke gebruiker. Zo staat er onder het kopje 'Amusement' de post 'Sportwedstrijden'. Als u daar nooit naartoe gaat, is deze post niet van toepassing. U hoeft er dan ook niks in te vullen.

Bij andere posten staat al een bedrag ingevuld op de sjabloon, bijvoorbeeld bij 'Video/dvd'. Is dat niet van toepassing (omdat u nooit dvd's koopt of kijkt), dan moet u de cellen (vakjes) met bedragen bij die post even leegmaken.

Dat doet u zo:

  • Klik in de cel die u wilt leegmaken.
  • Druk op de Delete-toets op uw toetsenbord.
  • Het standaardbedrag verdwijnt.

Het is ook mogelijk om de namen van kostenposten wijzigen. Dat is prettig als een bepaalde post niet in de huidige vorm van toepassing is. Maar wel als u de naam wijzigt. Wij wijzigen de kostenpost 'Kabel' in 'Internet en tv'.

  • Klik in de cel met de naam 'Kabel'.
  • In de formulebalk boven in beeld verschijnt dezelfde tekst. Daar kunt u de tekst aanpassen.
  • Klik met de muis precies achter de tekst en druk op de Backspace-toets op uw toetsenbord, totdat de tekst weg is.
  • Typ dan de correcte naam van de post, in ons geval 'Internet en tv' en druk op de Enter-toets.
  • In de formulebalk staat nu ineens de naam van een andere post, namelijk 'Huisvuil'. Dat betekent dat de tekst van uw eigen cel is gewijzigd, en dat nu de cel eronder is geselecteerd.

U kunt op deze manier bijvoorbeeld geldbedragen en namen van posten zo vaak u wilt veranderen.

Video

Onderstaande video laat u zien hoe dit precies moet in Excel 2010. De stappen kunnen in Excel 2007 iets afwijken.

U begint met het invullen van uw geschatte inkomsten. Dat doet u linksboven in het bestand.

  • Klik onder 'Geschat maandinkomen' op de cel achter 'Inkomen 1'.
  • Typ nu uw geschatte inkomen. Wij vullen hier 1500 in.
  • Klik met de muis op de cel achter 'Extra inkomen'. Dat kunnen bijvoorbeeld toeslagen zijn van de Belastingdienst. Wij vullen hier 100 in.
  • Druk op de Enter-toets.
Sommige bedragen van uw lasten liggen in grote lijnen vast, zoals de hoogte van de huur of hypotheek. Die wijzigen doorgaans niet zo snel. Deze kosten kunt u als eerste invullen bij de betreffende post onder 'Geschatte kosten' en daarna onder 'Werkelijke kosten.'

Nu gaan we onze uitgaven invullen. We vullen eerst de schatting in. Dat is wat wij willen uitgeven, binnen ons budget. Dat gaat op dezelfde wijze als hiervoor is beschreven.

  • Klik op een cel, typ het bedrag en druk op de Enter-toets.

Posten die door Excel al zijn ingevuld, maar die niet van toepassing zijn, wijzigt u op de genoemde manier naar 0. Dat doet u in beide rubrieken, zowel bij de geschatte uitgaven als de werkelijke uitgaven.

Een jaar heeft twaalf maanden, en uw persoonlijke huishoudboekje moet er dus ook zo veel krijgen. Aan het begin hebt u er maar eentje. U ziet het tabblad onder in beeld. Het heet 'Persoonlijk maandbudget'. Wij gaan hier elf kopieën van maken en die allemaal de naam van een andere maand geven.

  • Klik met de rechtermuisknop op het tabblad Persoonlijk maandbudget onder in Excel.
  • Klik op Verplaatsen of kopiëren.
  • Zet in het nieuwe venster een vinkje voor Kopie maken.
  • Klik op OK.
  • U ziet dat er een nieuw tabblad is verschenen, met de naam 'Persoonlijk maandbudget (2)', links van het originele tabblad.
  • Herhaal bovenstaande totdat u twaalf tabbladen hebt.

Naam van tabblad in Excel 2007

Nu gaan we elk tabblad de naam van een maand geven.

  • Klik met de rechtermuisknop op het meest linkse tabblad.
  • Klik op Naam wijzigen.
  • Typ een naam, bijvoorbeeld 'Januari' en druk op de Enter-toets.
  • De naam van het tabblad is nu 'Januari'. Herhaal bovenstaande voor alle tabbladen en geef ze ieder een eigen naam.

Onder in beeld ziet u welk tabblad er open staat: dat tabblad is helderder wit.

Vergeet niet om tijdens het invullen van uw budgetten, het Excel-bestand geregeld op te slaan. Dat doet u via de Office-knop linksboven > Opslaan . U opent het bestand na gebruik via de Verkenner, of door Excel te starten en dan via de Office-knop > Openen .
Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.