SeniorWeb logo

Niet ondersteunde browser

De browser die u gebruikt wordt niet door SeniorWeb ondersteund. We adviseren u over te stappen op een andere browser.

In het artikel De populairste browsers voor de pc kunt u lezen welke browsers er zijn en een keuze maken.

Menu Zoek

Mailen in Windows 10

 1104-windows10-mailen.png

In Windows 10 zit een app waarmee u mail kunt versturen en ontvangen. Met de app Mail kunt u al uw mailadressen beheren, of dat nu een adres is van Gmail, Outlook.com of van uw provider.

De app Mail begint 'kaal', dus zonder e-mailadressen. Voeg ze zelf toe aan de hand van de aanwijzingen in dit artikel. Als dat is gebeurd, kunt u berichten verzenden en ontvangen. Open de app Mail via de tegel in het Startmenu of via de lijst met alle apps:

  • Klik op Starten.
  • Klik op Mail.
  • Klik eventueel op Aan de slag.

U krijgt direct de mogelijkheid een mailaccount toe te voegen.

Tip: geef de app zo groot mogelijk weer. Klik in de rechterbovenhoek op de knop met het vierkantje, links van het kruisje. Het venster wordt gemaximaliseerd. Zo hebt u alle onderdelen goed in beeld.

Mailt u via Gmail of Outlook.com (voorheen Hotmail), dan doet u dat waarschijnlijk via de browser. U kunt hier echter ook het programma Mail voor gebruiken. Hieronder leggen we uit hoe u uw webmail toevoegt.

Outlook.com-adres toevoegen:

  • Klik op Account toevoegen. Klik eventueel eerst op Accounts.
  • Klik op Outlook.com voor Hotmail-, Live.com of Outlook.com-mailadressen.
  • Klik in het tekstveld met de tekst 'E-mailadres, telefoonnummer of Skype naam'. 
  • Typ uw e-mailadres.
  • Klik op Volgende,
  • Typ uw wachtwoord in het tekstveld met de tekst 'Wachtwoord'.
  • Klik op Aanmelden.
  • Klik op Gereed. Klik eventueel eerst op Volgende.

Gmail-adres toevoegen:

  • Klik op Account toevoegen. Klik eventueel eerst op Accounts.
  • Klik op Google voor Gmail-adressen.
  • Vul uw Gmail-mailadres onder 'E-mailadres of telefoonnummer'.
  • Klik op Volgende.
  • Typ uw wachtwoord onder 'Geef uw wachtwoord op'.
  • Klik op Volgende.
  • In een overzicht wordt uitgelegd welke gegevens Mail allemaal van u gebruikt. Klik op Toestaan om verder de gaan.
  • Typ vervolgens onder 'Berichten verzenden met deze naam' uw naam.
  • Klik op Aanmelden.
  • Klik op Gereed.

Tip: bent u op de computer ingelogd met een mailadres? Dan kunt u dat adres gewoon aanklikken om het toe te voegen aan de app Mail. Klik daarna op Gereed en het adres is aan de app toegevoegd.

Gebruikt u een e-mailadres van uw provider, dan kunt u het adres toevoegen aan de app Mail en zo de bijbehorende mailtjes beheren. Voordat u het e-mailaccount van uw provider toevoegt aan Mail, is het goed de onderstaande gegevens bij de hand te hebben. Deze gegevens zijn via uw provider op te vragen.

  1. Het e-mailadres dat u van uw provider hebt gekregen.
  2. De gebruikersnaam die u van uw provider hebt gekregen (dit is soms uw e-mailadres, maar niet altijd).
  3. Het wachtwoord dat daarbij hoort.
  4. Het adres van de server die de binnenkomende post regelt.
  5. Het adres van de server die de uitgaande post regelt.

Mailaccount toevoegen:

  • Klik op Account toevoegen.
  • Klik op Ander account.
  • Typ uw e-mailadres.
  • Klik in het veld onder 'Berichten verzenden met deze naam'. Typ uw naam.
  • Klik in het veld onder 'Wachtwoord' en typ uw wachtwoord.
  • Klik op Aanmelden.

Werkt het niet?
Als het aanmelden niet lukt, probeer dan het volgende:

  • Klik meerdere keren op Opnieuw totdat u de optie 'Geavanceerd' ziet.
  • Klik hierop.
  • Pak de gegevens erbij die u ter voorbereiding hebt opgezocht en typ uw accountnaam.
  • Typ de server van de binnenkomende e-mail.
  • Kies onder 'Accounttype' voor POP3 of IMAP4. Alleen als uw provider ook IMAP ondersteunt, dan kunt u voor IMAP kiezen. Bij IMAP worden de e-mails in het programma zichtbaar, maar blijft de e-mail in principe ook op de server staan van de provider. Bij POP wordt de mail van de server afgehaald en staat het alleen nog in uw programma Mail.
  • Typ uw gebruikersnaam.
  • Typ de server van de uitgaande e-mail.
  • Klik op Aanmelden.
  • Klik op Gereed.

Om op een later tijdstip alsnog een nieuw account toe te voegen doet u dit: klik op Accounts. Rechts in beeld verschijnt een balk met de knop Account toevoegen. Volg dan de bovenstaande instructies.

U kunt nu aan de slag met e-mailen: het versturen en ontvangen van berichten. Klik de eerste keer in het startscherm op U kunt nu aan de slag gaan. U gaat dan naar uw account. De volgende keer zal Mail automatisch naar het Postvak IN gaan.

  • Klik linksboven op Nieuwe e-mail.
  • Aan de rechterkant opent een venster voor het opstellen van een nieuwe e-mail. Klik achter 'Aan' en typ het e-mailadres van de ontvanger.
  • Klik op Onderwerp en typ een onderwerp.
  • Klik onder 'Onderwerp' in het berichtveld en typ uw bericht.
  • Het is mogelijk om een bestand, zoals een foto of een Word-document, mee te sturen met een bericht. Klik hiervoor op Invoegen > Bestanden of Afbeeldingen. Klik op het bestand > Openen.
  • Klik, als u klaar bent, rechtsboven op Verzenden.

In onderstaande video laten we zien hoe u een bericht met bijlage verstuurt.

Uw mails staan in het Postvak IN. De berichten zijn gesorteerd per toegevoegd mailaccount. Hebt u meerdere accounts toegevoegd, dan zijn er dus meerdere Postvakken. U ziet het Postvak IN van het account dat u aanklikt onder het kopje 'Accounts'. Het actieve account is herkenbaar aan een felblauw kader. Zo weet u welk Postvak IN u ziet.

  • Links staat ook het kopje 'Mappen'. Daaronder staan een aantal mappen. De eerste map heet 'Postvak IN'. Hierin staan de binnengekomen e-mails. Het cijfer achter 'Postvak IN' geeft het aantal ongelezen e-mails weer.
  • Klik op een e-mail om deze in de rechterkolom te bekijken.

Boven de e-mail staan verschillende mogelijkheden:
Afbeelding van scherm

Beantwoorden
Hiermee kunt u de e-mail beantwoorden. Als u op Beantwoorden klikt, komt er rechts een deel in beeld waar u een bericht kunt typen en de e-mail versturen zoals u dat gewend bent.

Allen beantwoorden
Hiermee beantwoordt u de e-mail aan alle personen die bij de mailwisseling betrokken zijn. Als u op Allen beantwoorden klikt, komt er rechts een deel in beeld waar u een bericht kunt typen en de e-mail versturen zoals u dat gewend bent.

Doorsturen
Hiermee kunt u de e-mail doorsturen. Als u op Beantwoorden klikt, verandert het rechterdeel. Vul bij 'Aan' één of meerdere adressen in, typ een begeleidend bericht onder de onderwerpsregel en klik daarna op Verzenden.

Om een beetje overzicht te houden bij uw mail, is het handig overbodige e-mails te verwijderen. U kunt hier op twee manieren mailtjes verwijderen:

  • Zodra u met de muisaanwijzer over de e-mails in de middelste kolom beweegt, verschijnen er diverse pictogrammen achter de e-mail. Klik op het pictogram van de prullenbak. 
  • U kunt ook een e-mail verwijderen door deze te openen en vervolgens rechtsboven op de knop Acties te klikken. Deze herkent u aan het pictogram van de drie puntjes. Klik vervolgens op Verwijderen.

Wanneer u e-mailberichten verwijdert, worden ze verplaatst naar de Prullenbak. U komt als volgt weer bij u verwijderde mailtjes:

  • Klik eventueel onderaan de mappenlijst in de linkerkolom op Meer.
  • Klik op Prullenbak of Verwijderde items (dit kan per account verschillen).
Woordenboek
Home Sluiten
SeniorWeb Computerwoordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.