Menu Zoek

Medicijnen laten bezorgen door Thuisapotheek

Thuisapotheek_medicijnen_815Bestel medicijnen online bij Thuisapotheek en laat ze gratis aan huis bezorgen. Dat is handig als u (even) de deur niet uit kunt.

Soms bent u (tijdelijk) aan huis gebonden of komt dat tochtje naar de apotheek nét niet lekker uit. Als medicijnen nodig zijn, maar u de deur niet uit kunt of wilt, is het handig om ze aan huis te laten bezorgen. Via de online Thuisapotheek kunnen mensen uit heel Nederland een (herhaal)recept bestellen, waarna de medicatie gratis thuis wordt afgeleverd. Overigens bezorgen veel andere apotheken ook aan huis, alleen moet u daarvoor meestal wel bellen naar de apotheek.

Zoals gezegd kan iedereen in Nederland medicijnen bestellen via Thuisapotheek. Daarbij voert de online apotheek wel een controle uit, want de (huis)arts moet natuurlijk wel een recept hebben meegegeven. Ook doet de apotheek aan medicijnbewaking. Dit betekent dat de apothekersassistent controleert of de klant de juiste medicijnen aanvraagt voor zijn ziekte. Als een klant meerdere medicijnen bestelt, checkt Thuisapotheek bovendien of die tegelijk kunnen worden gebruikt.

Een eerste bestelling bij Thuisapotheek verloopt in vier stappen:

  • De medicijngebruiker schrijft zich als nieuwe klant in op de website van Thuisapotheek;
  • Een apothekersassistent van Thuisapotheek belt de klant voor een kennismakingsgesprek (ook wel intakegesprek genoemd);
  • Thuisapotheek neemt contact op met de huisarts van de klant om het (herhaal)recept te controleren en aan te vragen;
  • De bestelling wordt bij de klant thuis afgeleverd. Zijn de medicijnen op voorraad, dan worden ze de volgende dag geleverd. Zo niet, dan geeft Thuisapotheek aan hoelang het gaat duren.

Thuisapotheek heeft een koppeling met het Landelijk Schakelpunt (LSP). Daardoor kan de online apotheek inzien welke medicijnen iemand gebruikt en of daar herhaalrecepten bij zitten. Ook ziet de apothekersassistent in het LSP hoe vaak een herhaalrecept moet worden aangevraagd en wanneer dit voor het laatst is gebeurd. Gebruikers moeten Thuisapotheek tijdens het inschrijven toestemming geven voor deze koppeling. Lees meer over het LSP en wie daar inzicht in heeft in het artikel ‘Medische gegevens volgen met Volgjezorg’.

Ook met herhaalrecepten kunt u dus bij Thuisapotheek terecht. Tijdens het kennismakingsgesprek zal de apothekersassistent het hier met u over hebben. Thuisapotheek houdt bij wanneer de medicatie moet worden aangevuld en vraagt op tijd het herhaalrecept aan. De medicijnen worden daarna automatisch aan huis geleverd op het moment dat dit nodig is. U hoeft zo zelf niet meer bij te houden wanneer medicijnen moeten worden besteld.

De inschrijving als nieuwe klant gaat als volgt:

  • Surf in de internetbrowser naar www.thuisapotheek.nl
  • Klik in het menu bovenaan op Inschrijven nieuwe klanten.
  • Vul het inschrijfformulier in. Vul hier persoonlijke gegevens in (zoals woonadres), maar ook gegevens over medicatiegebruik en chronische aandoeningen.
  • Voeg eventueel het voorgeschreven recept toe. Klik onder ‘Recept uploaden’ op Bestand kiezen.
    • Selecteer het juiste bestand.
    • Klik op Openen.
  • Zet onder ‘Toestemming’ vinkjes achter de punten waarvoor toestemming moet worden gegeven, zoals de koppeling met het LSP.
  • Zet een vinkje voor Ik ben geen robot en maak de opdracht waaruit blijkt dat u geen robot bent.
  • Klik op Verzenden.

Tijdens het inschrijven kunt u een kopie van het voorgeschreven recept uploaden. Dit is niet verplicht. Wilt u dit doen, dan is het handig om hier met de smartphone een foto van te maken en die naar uzelf te mailen.

Meer informatie over de werkwijze van Thuisapotheek staat op de website. Klik op de startpagina op Over ons > Werkwijze. Wilt u meer weten over bepaalde medicatie of een aandoening? Klik dan in het menu bovenaan de pagina op Medische informatie. Vul de naam van een aandoening of medicijn in bij ‘Zoek op trefwoord’ of klik op een van de letters van het alfabet.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.