Menu Zoek

Oplichting via Marktplaats

Oplichting via Marktplaats
Websites waar mensen onderling spullen kopen en verkopen zijn geliefd bij oplichters. Herken de trucs op Marktplaats.

Op online plekken waar mensen met elkaar handelen is een beetje vertrouwen in de mens wel nodig. Maar gezond verstand en zelfs een klein beetje achterdocht zijn ook belangrijk. Houd de volgende dingen in gedachte en wordt geen slachtoffer van fraude.

  1. Is een prijs of bod te mooi om waar te zijn? Dan is het waarschijnlijk niet in de haak.
  2. Klik niet op linkjes van een tikkie of betaalverzoek.
  3. Laat u niet onder (tijds)druk zetten.
  4. Marktplaats controleert berichten die verdachte accounts sturen. Om blokkade van hun account te voorkomen, proberen oplichters het gesprek buiten Marktplaats te voeren. Bijvoorbeeld via WhatsApp. Wees er dus voorzichtig mee als iemand dit voorstelt.
  5. Controleer of de verkoper geregistreerd is als oplichter.

Op Marktplaats kan iedereen een account aanmaken. Dus wie zegt dat de ander te vertrouwen is? Op die gedachte spelen oplichters graag in: ze doen alsof ze iets kopen, maar u niet helemaal vertrouwen. Om zogenaamd te zien of de bankgegevens kloppen, vragen ze om een betaling van één cent of ander klein bedrag. Meestal sturen ze daarvoor een linkje. Maar de online betaalomgeving is nep (nagemaakt). Wie zijn gegevens invult geeft de oplichter toegang tot zijn bankrekening. Wees dus voorzichtig met Tikkies of andere betaalverzoeken.

Voor veilige betalingen kunnen gebruikers een betaalverzoek sturen via Marktplaats. Dat werkt met iDEAL en kost de koper 40 cent per aankoop. Bankgegevens van beide partijen zijn dan van tevoren gecontroleerd. Een Marktplaats-betaalverzoek ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Voorbeeld Marktplaats betaalverzoek

Het gebeurt weleens op Marktplaats: de koper heeft al betaald, maar de verkoper stuurt het product nooit op. Of hij stuurt alleen een lege doos op. Om dit soort bedrog te voorkomen heeft Marktplaats kopersbescherming. Dat kost per keer 40 cent extra. Het totaalbedrag komt dan op een tussenrekening. Is het pakket bezorgd, dan pas krijgt de verkoper het geld. Is er iets niet in orde, dan kan de koper het melden. De koper krijgt het geld dan terug.

Aan de andere kant: er zijn ook kopers met slechte bedoelingen. Die kopen en betalen met de kopersbescherming. U stuurt het product netjes op. Maar als het pakketje ontvangen is, geven ze aan dat de doos leeg was. Zij krijgen het geld terug en de verkoper (u) zit met lege handen. Het is dus inderdaad kopersbescherming en geen verkopersbescherming.

Vraagt iemand om een kopie van uw paspoort, identiteitskaart of bankpas? Bijvoorbeeld om te bewijzen dat u bent wie u zegt? Stuur dat niet op. In de eerste plaats hoeft u niemand iets te bewijzen. Daarbij kan iemand dan uw identiteit stelen.

Vraagt een koper om bewijs dat u het pakket ook echt gaat versturen? Wees op uw hoede. Soms vraagt een nepkoper om alvast een verzendlabel aan te maken bij PostNL. Daarvoor stuurt hij een link. Maar de link gaat naar een nagemaakte website. En de ingevulde (betaal)informatie komt bij de oplichter terecht. Ga dus niet in op zulk soort vragen. Bovendien kunnen verkopers via Marktplaats een verzendlabel aanmaken. Marktplaats berekent de verzendkosten dan meteen door aan de koper. Zo'n link is dus niet nodig.

Sommige kopers laten uit goede wil zien dat ze betaald hebben. Ze sturen dan een schermafbeelding van het afgeschreven bedrag. Andere mensen doen dit met kwade wil. Ze laten een vals bankafschrift zien. En proberen u te overtuigen het product alvast te versturen voordat het geld is aangekomen. Wacht dus altijd met versturen totdat het duidelijk is dat er echt betaald is. In Nederland staat overgemaakt geld meestal direct op de andere rekening.

Delen via:
Wat betekenen deze knoppen?
Wat betekenen deze knoppen?
Sluiten

U kunt met deze knoppen artikelen, tips en nieuwsberichten doorsturen via e-mail of delen op sociale media.

Hoe werkt het?
Klik op de knop van uw keuze om het item door te sturen of te delen:

  • Kiest u voor E-mail, dan opent uw e-mailprogramma met een berichtje waarin de link naar het artikel is opgenomen. Vul het e-mailadres van de geadresseerde in en verstuur de e-mail.
  • Klikt u op Facebook of Twitter en bent u ingelogd bij het betreffende sociale netwerk dan wordt op uw profiel een link naar de pagina zichtbaar. Eventueel kunt u een eigen tekst aan de link toevoegen.
  • Klikt u op Facebook of Twitteren hebt u géén account of u bent u niet ingelogd op het betreffende sociale netwerk, dan verschijnt een klein venster. Daarin kunt u inloggen of een account aanmaken. Daarna wordt de webpagina die u wilde delen zichtbaar op uw account.
  • Klikt u op WhatsApp dan wordt een nieuwe tab geopend met een voorbeeld van het bericht wat u kunt gaan delen. Met de knop verzenden kunt het bericht daadwerkelijk versturen naar iemand uit uw contacten.

De koppeling verbreken
U kunt de koppeling ook weer gemakkelijk verbreken:

  • Facebook: Als u op de Facebook-knop hebt geklikt, wordt deze grijs en u ziet in de linkerhoek een vinkje. Klik op het vinkje om de koppeling te verbreken.
  • Twitter: Een tweet die u geplaatst hebt, kunt u uit uw tijdlijn verwijderen. Log in op de website van Twitter, ga met de muis op de betreffende tweet staan en klik op Verwijderen. Als uw bericht door anderen is overgenomen (retweet), dan blijven die berichtjes wel bestaan.
Woordenboek

Zoekt u de betekenis van een computerterm? Klik of tik op een letter in de groene balk en de woordenlijst van de betreffende letter opent.
Naar een woord zoeken kan ook. Typ het woord in de zoekbalk met de tekst ‘Zoek hier in het woordenboek’ en klik of tik op Zoeken.

De redactie van SeniorWeb vult regelmatig woorden aan. Mist u een woord? Stuur een e-mail naar redactie@seniorweb.nl. Hartelijk dank voor uw medewerking.